Diagnostyka pedagogiczna 1100-PW1DP-NP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Brzezińska A.I., Appelt K., Ziókowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: GWP, rozdz. 4 i 6. Brzezińska A.I. (2015) Rozpoznawanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju – podstawa projektowania nauczania rozwijającego . W: E. Filpiak (red.) Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s.129-140) Bydgoszcz: ArtSudio. https://www.researchgate.net/publication/ 299605523_Brzezinska_A_I_2015_Rozpoznanie_zasobow_dziecka_i_srodowiska_rozwoju_- _podstawa_projektowania_nauczania_rozwijajacego_W_E_Filipiak_red_NauEncyclopedia on Early Childhood Developmnet: zakładki: School success; Prosocial behaviour; Agression; Emotion; Head Start policy http://www.child-encyclopedia.com/education-andlearningczanie_rozwijajace_we_wczesnej_edukacji_wedlug_Lwa_S_Wygotskiego Janowski A. (2002) Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Sikorski W. (2013) Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji. „Edukacja”, 3(123), s. 91-105. Smogorzewska J., Szumski G. (2015) Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria, metodyka, efekty. Warszawa: PWN, rozdz. 3 i załączniki. Wysocka E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls, rozdz. 1 i 2 (do rozdz. 2.3.2). |
||
Metody dydaktyczne: | wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Wykorzystanie technologii informacyjnej: prezentacje multimedialne, portale internetowe związane z problematyką zajęć. Zlecanie studentom zadań wymagających zastosowania specjalistycznej wiedzy naukowej do rozwiązywania hipotetycznych problemów występujących w praktyce (projektowanie postępowania diagnostycznego dotyczącego warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów w przedszkolu i klasach I-III). |
||
Literatura: |
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziókowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: GWP, rozdz. 5. Brzezińska A.I., Matejczuk J., Ratajczyk A., Mielcarek M., Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 2, Wiek przedszkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4 Farnicka M., Liberska H., Nurmi J.E. (2016). Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej – ujęcie rozwojowe, „Psychologia Rozwojowa”, tom 21, nr 1, s. 21-32. http://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/2016/Numer-1-2016/art/7050/ Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014) Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań (rozdz. 2, 3, 5). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Junik W. (2012). „Portret wychowawcy grupy/klasy” : technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej, „Wychowanie na co Dzień”, 9, s. I-VII. Kossewska J. (2014) Dziecięca agresja a umiejętność metnalizowania. „Edukacja”, 2(127), 21-36. https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409065/ PDF/2-2-kossewska-dziecieca-agresja-a-mentalizowanie.pdf Smogorzewska J., Szumski G. (2015) Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Warszawa: PWN. Rozdz. 3 i załączniki. https://www.researchgate.net/publication/286448848_Rozwijanie_kompetencji_spolecznych_dzieci_przedszkolnych_Teoria-MetodykaEfekty/download Smykowski B. (2005; 208;213;2015) Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? w: A. I. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk, GWP, s. 164-205. Smykowski B. (2005; 2008;2013; 2015). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? w: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa,Gdańsk, GWP, s. 208-258. Zabłocka M. (2012) Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, część I. |
||
Efekty uczenia się: |
W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W07] U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach IIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej / w pytaniach do wywiadu. K_U01] U-2: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie realizacji typowych dla jego wieku zadań oraz w relacjach z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej. [K_U05] U-3: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach/ konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w realizacji zadań typowych dla jego wieku oraz funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji). [K_U05] |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: pisemna praca wykonana w obecności prowadzącego zajęcia w ciągu 1 godziny wymagająca zastosowania wiedzy prezentowanej na wykładach, konwersatoriach oraz w literaturze obowiązkowej do zaprojektowania postępowania diagnostycznego na podstawie opisu przypadku dziecka z trudnościami w realizacji zadań typowych dla jego wieku i/lub w relacjach z rówieśnikami. Poszczególne zadania są przypisane do efektów uczenia się przewidzianych dla wykładów. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie więcej niż 50% punktów przewidzianych dla każdego z efektów uczenia się. |
||
Zakres tematów: |
1. Koncepcja wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży w przedszkolu i szkole oraz jej metodyczne konsekwencje dla diagnozy pedagogicznej. 2. Charakterystyka zadań rozwojowych dzieci w okresie przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym oraz warunków sprzyjających ich realizacji w przedszkolu i szkole – podstawowe wskaźniki świadczące o tym, że dorośli tworzą dziecku warunki niespecyficzne i specyficzne. 3. Obserwacja jako sposób poznawania kompetencji społecznych dzieci oraz warunków rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - wyłanianie zmiennych i określanie wskaźników do arkusza obserwacji bezpośredniej i pośredniej. 4. Wywiad, jako sposób poznawania warunków rozwoju dziecka w rodzinie, przedszkolu, szkole, w tym zwłaszcza stylów wychowania preferowanych przez dorosłych w tych środowiskach. 5. Socjometryczna Skala Akceptacji jako przykład techniki socjometrycznej służącej poznawaniu kompetencji społecznych dzieci i szans ich rozwoju w grupie rówieśniczej. 6. Ankieta – przykłady zastosowania w poznawaniu postrzegania nauczyciela przez dzieci i własnych z nim relacji. 7. Zjawisko odrzucenia rówieśniczego: istota, wybrane przyczyny i następstwa. Rola dorosłych i rówieśników w powstawaniu zjawiska stygmatyzacji dzieci odmiennych od rówieśników. 8. Projektowanie postępowania diagnostycznego, opracowywanie jego wyników i formułowanie wniosków dotyczących działań opiekuńczych i wychowawczo-profilaktycznych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:15 - 13:45,
sala 120 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:15 - 12:45, sala 120 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30, sala 120 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 10:15, sala 120 |
Małgorzata Zabłocka | 39/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Pawilon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.