Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ilościowe badania pedagogiczne 1100-P1IB-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://www.ukw.edu.pl/pracownicy/strona/spychalska_stasiak/
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education. London and New York: Routledge
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe? Warszawa: WSiP
Nowak S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: WN PWN, rozdział 1 i 3
Palka S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP, rozdziały 4, 9, 10 i 11

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Maszke A. W. (2010). Tok przygotowania badań. [w:] S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP, s. 153-177

Frankfort – Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka,

część 1. s. 42-51 i 66-80, część 3. s. 220-296

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP, rozdz. 3 s. 116-129, rozdz. 4 s. 129-203

Brzezińska, A.,I., Brzeziński, J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych [w:] J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN, s. 232-306.

Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, rozdz. 8. s. 252-273; rozdz. 9. s. 274-318

Efekty uczenia się:

K_W04 student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

K_U01 Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania danych i informacji z różnych źródeł; tworzenia wiedzy na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

K_U06 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

K_U12 Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć role lidera w zespole

K_K05 Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

• Obecność na konwersatoriach

• Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach

• Wykonanie kwestionariusza ankiety lub wywiadu

• Wykonanie projektu badań ilościowych – praca grupowa.

• Dokonanie porównania wybranego schematu badań ilościowych.

• Zaliczenie pisemne.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Badania ilościowe – założenia wyjściowe.

3. Schemat badań ilościowych.

4. Specyfika problemów badawczych oraz hipotez w strategii badań ilościowych.

5. Rodzaje zmiennych oraz wskaźników. Ćwiczenia w zakresie konstruowania definicji operacyjnych wybranych zmiennych.

6. Pomiar w badaniach pedagogicznych.

7. Dobór próby w strategii badań ilościowych.

8. Sondaż diagnostyczny i eksperyment w badaniach pedagogicznych.

9. Zasady sporządzania raportu z badań.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:15 - 12:45, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Justyna Spychalska-Stasiak 26/ szczegóły
2 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 15:45, Budynek główny, sala 135
Justyna Spychalska-Stasiak 21/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)