Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1962.
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003
Hejnicka-Bezwińska T. (red.), Problemy, antynomie, dylematy i kontrowersje w myśleniu o pedagogice i edukacji, Bydgoszcz 2003
Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2003
Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji heterogeniczności, Warszawa 1997.
Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 2000.
Kwiatkowska H., Kwieciński Z. (red.), Wybrane problemy pedagogiki polskiej po 1989 roku, Toruń 1997.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.
Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.
Palka, S., Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków 1999.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Wyd. UJ, Kraków 2003.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika alternatywna – dylematy teorii, Łódź-Kraków 1995.
Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy wykład w toku problemowym
|
Literatura: |
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki, t.1, Warszawa 2003.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk 2006.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
W01 – Student zna podstawową terminologię z zakresu współczesnych kierunków i nurtów pedagogiki (student zna i poprawnie stosuje terminy i pojęcia charakterystyczne dla współczesnych kierunków w pedagogice) [K_W01].
W02 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu wybranych współczesnych kierunków pedagogicznych i ideologii edukacyjnych (student zna i potrafi scharakteryzować określone kierunki pedagogiczne i ideologie edukacyjne), rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [K_W03, K_W12].
W03 – Student ma uporządkowaną wiedzę na temat podziału subdyscyplin pedagogicznych, w tym zna różne ich klasyfikacje [K_W05].
UMIEJĘTNOŚCI:
U02 – Student umie formułować i wyrażać własne poglądy na temat współczesnych kierunków i nurtów oraz ideologii edukacyjnych, wykazując się niezależnością myślenia [K_U05].
|
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin w formie pytań problemowych i testowych
obejmujący treści programowe z wykładów [tematy 1-6 - W01, W02, W03, U01] i konwersatoriów [tematy 1,2 - W01, W02, U01, U02]
|
Zakres tematów: |
1. Zjawiska dyferencjacji i integracji w pedagogice (naukach pedagogicznych)
2. Wielokierunkowość rozwoju współczesnej pedagogiki polskiej (i powszechnej)
3. Pedagogika jako teoria i jako ideologia – pedagogika ideologiczna (ideologie wychowawcze)
4. Orientacja pozytywistyczna w pedagogice
5. Tendencje antypozytywistyczne w pedagogice
6. Wybrane nowe i najnowsze nurty i kierunki pedagogiczne
|