Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 1100-P-POW35MWR-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1) Baran P., Chojacka E. (2009) Rodzice i rodzeństwo w obliczu zaburzeń
rozwoju występujących u jednego z dzieci, W: Brejniak W., Zabłocki K.J.
(red.) Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami.
Warszawa: Stowarzyszenie Dobra Wola OPP.
2) Borkowska M. Szwiling Z. (2011) Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla
rodziców. Warszawa, PZWL.
3) Cytowska B., Winczura (red.) (2011) Stymulowanie rozwoju niemowląt.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka.
Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
4) Huther G., Hauser U. (2014) Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy
wrodzone talenty.
5) Kielin J. (red.) (2000) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych
umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP, (część IV, VI).
6) Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? W:
Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.
7) Serafin T. (red.) (2005) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili
wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla
organizatorów działań dla terapeutów oraz dla rodziców. Warszawa:MENiS.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody nauczania ruchu
metody problemowe
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Prezentacje multimedialne w programie Power Point.
Literatura:

1) Cieszyńska J., Korendo M. (2017) Wczesna interwencja terapeutyczna.

Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia. Kraków:

Wydawnictwo Edukacyjne (propozycje ćwiczeń w poszczególnych

obszarach rozwoju - po każdym rozdziale).

2) Dąbrowska M. Kwiatkowska K. (2017) Wideotrening Komunikacji (VIT)

metodą wspierającą we wczesnej interwencji, W: Głodkowska J.,

Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G. (red.) Interdyscyplinarne konteksty

wczesnej interwencji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Warszawa

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

3) Franczyk A., Krajewska K. (2005) Skarbiec nauczyciela terapeuty (na bazie

własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej. Kraków: Oficyna

Wydawnicza Impuls (część II, V, VI).

4) Franczyk A, Krajewska K. (2017) Program psychostymulacji dzieci w wieku

przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Oficyna

Wydawnicza Impuls (całość).

5) Kielin J. (2003) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk:

GWP, rozdziały: VI, XI-XVI.

6) King G. (2003) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk: GWP,

rozdz. I-III.

7) Kranowitz C. S. (2011) Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia

dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk:

Wydawnictwo Harmonia

8) Minczakiewicz E, Grzyb B., Gajewski Ł. (2005) Dziecko ryzyka a

wychowanie - elementarz dla rodziców. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Impuls.

9) Rose C., Dryden G. (2006) Zabawy Fundamentalne. Gdańsk: Transfer

Learning Spółka z oo (całość).

10) Skarbek K., Wrońska I., (2017) Diagnoza i wspomaganie rozwoju

psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: CEBP sp. z

oo, rozdziały IV-XI (propozycje ćwiczeń).

11) Skrzetuska E., Kozyra-Sekulska M. (2017) Udział rodziców w rehabilitacji

dziecka z niepełnosprawnością, W: Głodkowska J., Konieczna I.,

Piotrowicz R., Walczak G. (red.) Interdyscyplinarne konteksty

wczesnej interwencji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

12) Stolarczyk-Jakubowska J. (2016) Masy-Zabawki-Zabaweczki. O zabawie z

dzieckiem - z refleksji terapeuty, W: Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M.

(red.) Małe dziecko - dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania

rozwoju dziecka. Warszawa; Wydawnictwo APS.

Efekty uczenia się:

W03 posiada wiedzę na temat tworzenia warunków sprzyjających

optymalnemu rozwojowi dzieci (K_W21)

W04 zna psychospołeczne mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny

wychowującej małe dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci

zagrożonych niepełnosprawnością oraz niepełnosprawne (K_W22)

W05 ma uporządkowaną wiedzę o mechanizmach leżących u podstaw

metod pracy stosowanych u dzieci zagrożonych niepełnosprawnością

lub niepełnosprawnych objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju

(K_W22)

U01 potrafi obserwować zachowanie dziecka i jego rodziców, analizuje

powiązania pomiędzy zachowaniem opiekunów i dziecka (K_U01)

U02 potrafi animować działania wspomagające rozwój dziecka oraz jego

opiekunów (K_U11)

K01 ma przekonanie, że podjęcie działania na rzecz dziecka i rodziny może

prowadzić do poprawy jakości życia tej rodziny (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych; przeczytanie zadanej literatury; Aktywny udział w zajęciach Ruchu Rozwijającego W. Sherborne w grupie przedszkolnej w ramach WWR z instruktorem Metody oraz opekunem grupy; Napisanie sprawozdania z hospitacji (wg wytycznych podanych na konwersatorium) zajęć indywidualnych dzieci objętych Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju (z Opinią o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju); Opracowanie ćwiczenia dla dziecka objętego WWR w wieku od 3-6 r.ż. wspomagającego rozwój wybranego obszaru (po analizie Opinii o potrzebie WWR i konsultacji z opiekunem) z wykorzystaniem zaprojektowanej przez siebie pomocy dydaktycznej - praca indywidualna zaprezentowana w grupie konwersatoryjnej. Dla osób chętnych istnieje możliwość przeprowadzenia ćwiczenia z dzieckiem w placówce.

Zakres tematów:

1) Zasady sprzyjające budowaniu dobrego kontaktu i współpracy z dzieckiem

i rodziną w ramach WWR.

2) Metody i formy pracy pedagoga/terapeuty z rodziną (postawy rodziców,

zasoby rodziny, czynniki obciążające rodziny posiadające niepełnosprawne

dziecko, oblicza współpracy z rodzicami, rodzeństwo w rodzinie z

niepełnosprawnością).

3) Doskonalenie umiejętności komunikowania się w relacjach z rodzicami

wychowanków/podopiecznych (przejawy oporu i sposoby pracy z oporem;

elementy Videotreningu Komunikacji VIT).

4) Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne - aktywny udział w zajęciach

w grupie przedszkolnej.

5) Metody pracy indywidualnej z dzieckiem w ramach zajęć WWR (dzieci z

Opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju) hospitacja zajęć,

spotkanie z terapeutami.

6) Animowanie działań wspomagających rozwój dziecka - opracowanie

ćwiczeń do pracy indywidualnej z dzieckiem objętym WWR, z

wykorzystaniem samodzielnie zaprojektowanej pomocy dydaktycznej (po

analizie Opinii dziecka o potrzebie wczesnego wpomagania rozwoju i

konsultacji z opiekunem grupy). Zaprezentowanie ćwiczeń w grupie

konwersatoryjnej z możliwością przeprowadzenia ich z dziećmi objętymi

WWR.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 13:00 - 13:45, sala 9
Lidia Hendler 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.