Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening interakcji i umiejętności wychowawczych 1100-P-POW35TI-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody realizacji zadań ruchowych
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: Mini-wykład, dyskusja, analiza i interpretacja działań podjętych w grupie, gry i zabawy interakcyjne, obserwacja, wypełnianie kart, praca w parach, drama.
Literatura:

Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.

Gordon T. (2007) Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, rozdział III, XIII.

Faber A., Mazlish E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań, Media Rodzina of Poznań, s. 64-198.

Kazdin A. E. (2008). The Kazdin method for Parenting the Defiant Child. New York-Boston: Mariner Books, chapter II.

Łobocki M. (2006) Teoria wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls, rozdz. III, VII, VIII.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2017). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP, rozdział I, III, X.

Poćwiardowska B. (2013). Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 19-51.

Poćwiardowska B. (2012). Znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wybranych sposobów oddziaływań wychowawczych. W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 6, s. 15-17.

Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.

Silberg J. (2004). Zabawy umysłowe dla dzieci: 125 gier i zabaw dla dzieci od roku do 3 lat. Warszawa: Liber.

Siuta J. (2004). Wzmocnienia w ujęciu psychologii behawioralnej. „Psychologia Rozwojowa” 3, tom 9, s. 125 – 128.

Efekty uczenia się:

Celem głównym jest zapoznanie studenta/studentki z praktycznymi umiejętnościami wychowawczymi. W wyniku przeprowadzonych zajęć student/ka:

W01 – ma elementarną wiedzę na temat tego, jakie zachowania werbalne i niewerbalne sprzyjają i nie sprzyjają komunikacji interpersonalnej oraz wiedzę na temat wybranych umiejętności wychowawczych z psychologii humanistycznej, poznawczej i behawioralnej(K_W08)

U01 – posiada umiejętności odróżniania oceny od opisu, formułowania parafrazy, odzwierciedlenia, komunikatu „ja”; indukcji pozytywnej i negatywnej, wzmacniającego aktywność dziecka (K_U07)

U02 – potrafi uzasadnić wybór określonego sposobu oddziaływania wychowawczego w podanych przez prowadzącego przykładach (K_U12)

K01 – poszukuje sposobów działania wspomagających rozwój dziecka (K_K05)

K02 –jest zdolny do porozumiewania z wychowankami (K_07)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach. Przygotowanie portfolio zawierającego:

- opis zabaw dla dzieci od 0 do 3 lat (dla każdej grupy wiekowej po 4 zabawy),

- opis zabaw, które odbyły się podczas treningu,

- skan efektów pracy w parach, małych grupach oraz uzupełnionych kart pracy.

Wykonanie testu sprawdzającego umiejętności wychowawcze - do 3 przykładowych zdań dziecka studentki dopisują komunikaty wspomagające rozwój dziecka. Punktacja: 11-13 – dostateczna, 14-16 – dostateczna plus, 17- 19- dobra, 20-22 – dobra plus, 23-25 – bardzo dobra.

Zakres tematów:

1. Wzajemne poznawanie się uczestników warsztatów.

2. Poszerzenie wiedzy na temat procesu wychowania.

3. Tworzenie obrazu dorosłej osoby znaczącej.

4. Specyfika potrzeb małego dziecka.

5. Znaczenie emocji w procesie wychowania.

6. Bariery stosowane w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

7. Wybrane sposoby oddziaływań wychowawczych zaczerpnięte z psychologii humanistycznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 15:00, sala 135
Blanka Poćwiardowska 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)