Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwijanie umiejętności interpersonalnych - pracownia specjalizacyjna 1100-P-PW23RU-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie
Literatura uzupelniająca: Grzesiuk L. (1994) Studia nad komunikacją interpersonalną. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, rozdz. I – IV.
Zaborowski Z. (1997) Trening interpersonalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody kooperatywne
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: dyskusja, praca w małych grupach i parach, odgrywanie ról, kolaż, wypełnianie kart pracy, uczestnictwo w zadaniach zleconych i własnych
Literatura:

Alberti R., Emmons M.(2011). Asertywność. Sopot: GWP, s. 43-45, 76-125.

Egan G. (1983). Twarzą w twarz. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Jedliński K. (2008). Trening interpersonalny. Poznań: Wydawnictwo WAB.

Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.

Nęcki E. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, s. 15 - 49, 92-97, 51-181

Stewart J. (2005). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdz. I, II, V.

Praszkier R, Różycki A. (1983.) Bliskie spotkania – rzecz o treningu grupowym. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Szpitalak M.. Polczyk R. (2012). Efekt wzmocnionej autoafirmacji – wzrost odporności na dezinformację w skutek autoafirmacji wzmocnionej pozytywną informacją zwrotną. Studia Psychologiczne, t. 50, z. 3, s. 63-75 http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/109447/edition/95071/content

Szuster A., Gniewek A., Wojnarow A. (2016). Przyjmowanie perspektywy społecznej: o egzocentryzmie i empatii jako dyspozycyjnych przejawach procesu i ich związkach ze spostrzeganiem innych. Psychologia Społeczna - T. 11 (2016), nr 4, s. 399–413. http://spbulletin.com/wp-content/uploads/2017/02/Szuster_PS_4_2016.pdf

Obrębska M., Kleka P. (2016). Wpływ aktywizacji schematu płci i potrzeby dostosowania interpersonalnego na wybory leksykalne kobiet i mężczyzn. Psychologia Społeczna 2016 tom 11 2 (37) strony 170–182. http://spbulletin.com/wp-content/uploads/2016/11/Obrebska_Kleka_PS_2_2016.pdf

Bauman K. (2005) Świadomość samego siebie. Edukacja i dialog nr 5, s. 27-31.

Efekty uczenia się:

Student/ka:

W01 ma elementarna wiedzę o relacjach pojawiających się w grupie i rolach grupowych na poszczególnych etapach rozwoju struktury grupy (K_W07)

U01 rozwija umiejętności bezpośredniego komunikowania się poprzez wykonywanie poszczególnych ćwiczeń wymagających autoprezentacji, asertywności, współpracy (K_U07)

U02 po wykonaniu ćwiczeń dotyczących odegrania zachowań asertywnych, uległych i intruzyjnych oraz otrzymaniu informacji zwrotnych analizuje własne działanie (K_U14)

U03 analizuje przyczyny przebiegu procesu wyłonienia struktury grupy (K_U15)

K02 dostrzega, że grupa skuteczniej porozumiewa się i wykonuje zadania niż przed rozpoczęciem zajęć, przyjmuje różnorodne role w grupie (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w warsztatach, stworzenie grupowej dokumentacji fotograficznej z efektów podjętych zadań.

Zakres tematów:

1. Zasady sprzyjające nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu.

2. Doskonalenie umiejętności komunikowania się.

3. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

4. Umiejętność rozpoznawania, nazywania i komunikowania przeżywanych emocji.

5. Etapy rozwoju grupy a indywidualne zachowania poszczególnych członków grupy.

6. Znaczenie ról w procesie rozwoju grupy.

7. Asertywność w relacjach z innymi osobami.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:00 - 11:30, sala 7
Blanka Poćwiardowska 15/15 szczegóły
2 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:45 - 13:15, sala 7
Blanka Poćwiardowska 12/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)