Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej 1100-PW35MEP-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Guśpiel M., Dyląg J., Piosenki do śpiewania i zabaw z muzyką w poetę, malarza. Poradnik metod. dla
nauczycieli kształcenia zintegrowanego, Kraków 2007
2. Piwowarska E.: Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej postawy dziecka // W:
Edukacja kreatywna / pod red. Ewy A. Zwolińskiej. – Bydgoszcz 2005.
3. Sienkiewicz-Wilowska J. A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : rozwój dzieci i młodzieży, Gdańsk 2011
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: prezentacja technik plastycznych, realizacje praktyczne
Literatura:

1. I, Buszkowski, K. Michalec (2009), Prace plastyczne rozwijające wyobraźnię, Warszawa

2. B. Dymara (red)(2000) Dziecko w swiecie sztuki, Kraków

3. M. Pilar Amya ( 2005) Ćwiczenia plastyczne które wzbogacą wyobrażnię dziecka, Kraków

4. D. Braun (2002) Badanie i odkrywnie świata z dziećmi ,Kielce

5 A. Król (2000) Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych, Warszawa

6. A. Kalbarczyk (2005) Zabawy ze sztuką, Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Kraków.

7. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin

Efekty uczenia się:

W01:posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej

praktycznym wykorzystywaniu (K_W02).

U01: potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i

opiekuńczych związanych z edukacja w przeszkolu i pierwszym etapie szkoły (także w ujęciu historycznym) (K_U07).

U02:posiada umiejętność tworzenia swobodnej ekspresji werbalnej (wypowiedzi ustnej i pisemnej) i niewerbalnej, ruchowej, plastycznej,

muzycznej oraz interpretacji (K_U25)

K01:jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z

roli nauczyciela (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2: Nie zna głównych obszarów założeń teoretycznych edukacji

plastycznej;. Nie potrafi wymienić metod twórczych edukacji plastycznej.

Nie ma elementarnej wiedzy na temat projektowania ścieżki własnego

rozwoju i awansu zawodowego. Nie projektuje i nie podejmuje się żadnych

działań pedagogicznych. Nie przejawia zainteresowania projektowaniem

sytuacji edukacyjnych.Nie potrafi być krytyczny wobec siebie. Nie ma świadomości roli nauczyciela jako kreatora - przewodnika.

Na ocenę 3: Myli główne obszary założeń teoretycznych edukacji plastycznej.

Wymienia niektóre metody twórcze edukacji plastycznej.Podejmuje próby

i starania podczas wykonywania działań pedagogicznych. Z pomocą podejmuje próby projektowania sytuacji edukacyjnych.Przygotowuje

otoczenie sprzyjające rozwojowi aktywności twórczej. Próbuje dokonać

samooceny własnych działań. Potrafi rozmawiać na temat roli nauczyciela jako kreatora-przewodnika.

Na ocenę 4: Zna i potrafi wymienić główne obszary założeń teoretycznych

edukacji plastycznej. Efektywnie prezentuje metody twórcze edukacji plastycznej . Efektywnie prezentuje metody twórcze edukacji

plastycznej. Profesjonalnie projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. Samodzielnie projektuje sytuacje edukacyjne w formie różnorodnych zajęć z wykorzystaniem różnych form wyrazu. Przygotowuje otoczenie sprzyjające

rozwojowi aktywności twórczej samodzielnie projektuje, zmienia, kreuje, reorganizuje otoczenie. Krytycznie ocenia własne działania. Dyskutuje na temat roli nauczyciela jako kreatora - przewodnika, potrafi planować

działania. Planuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.

Na ocenę 5: Prawidłowo i wyczerpująco definiuje główne obszary założeń

teoretycznych edukacji plastycznej, wymienia cele, zadania i funkcje, potrafi określić ich miejsce w aktach prawnych. Efektywnie prezentuje metody twórcze edukacji plastycznej, potrafi ocenić ich przydatność do realizacji określonych działań plastycznych. Profesjonalnie projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, przestrzega zasad etyki zawodowej , ustala własną hierarchię wartości. Nie tylko projektuje różnorodne sytuacje edukacyjne ale również uwzględnia w nich środki wyrazu plastycznego tj. barwa, kształt, faktura. Wykorzystuje określ one materiały i techniki plastyczne wkompozycjach płaskich oraz przestrzennych. Przygotowuje otoczenie sprzyjające rozwojowi aktywności twórczej samodzielnie projektuje, zmienia, kreuje, reorganizuje otoczenie, krytykuje stereotypowość, wprowadza własne pomysły. Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, dzięki której tworzy i realizuje własne koncepcje.

Zakres tematów:

Zagadnienia plastyczne do zrealizowania w edukacji wczesnoszkolnej

- Poznanie form i metod stymulujących w zakresie rozwoju wyobraźni, obserwacji i twórczego eksperymentowania.

- Planowanie tematyczne

- Planowanie problemowe

- Zasady planowania procesu dydaktycznego, opracowanie scenariusza zajęć oraz cyklu tematycznego.

-Konstruowanie scenariusza dydaktycznego

- Działania praktyczne, zabawy plastyczne, organizacja pracy indywidualnej i zespołowej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 16:15 - 17:45, sala 132
Renata Uzarska-Bielawska 31/31 szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 16:15 - 17:45, sala 132
Renata Uzarska-Bielawska 29/31 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)