Strona zajęć: |
https://pedagogikamuzyki.ukw.edu.pl/jednostka/katedra_pedagogiki_muzyki
|
Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Pazur B., Nauka improwizacji muzycznej wg teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona na materiale polskich piosenek dziecięcych, ludowych i popularnych. Śpiewnik, Lublin 2012.
Gordon E. E., Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętność, zawartości i motywy, Bydgoszcz 1999.
Gawryłkiewicz M., Gawryłkiewicz M., Śpiewający dekalog, 2010.
Gawryłkiewicz M., Zwolińska E., Retrośpiewnik polskich gordonowców, Bydgoszcz 2006.
Grzybowska A., Markowska A., Opowiadamy bajki metodą C. Orffa, „Wychowanie w przedszkolu” 2003, nr 2.
Kołodziejski M., Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w badaniach własnych, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, vol. 13, nr 2 (48).
Kołodziejski M., Tworzenie a improwizowanie muzyki w pedagogice muzycznej Edwina E. Gordona, [w:] Pufal-Struzik I., Okraj Z. (red.), Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, Kielce 2016.
Smoczyńska – Nachtmann U., (1982), Rozśpiewane przedszkole
Płyty CD – Niezbędnik muzyczny nr 1, nr 2, 2005.
www.wychowanieprzedszkolne.pl/aktywne –sluchanie-muzyki-wg-batti-straus
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne metody kooperatywne metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
metoda projektu
|
Literatura: |
Bonna B., Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym, Bydgoszcz 2016.
Zwolińska E.A., Kształcenie nauczycieli według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Bydgoszcz 2012.
Gawryłkiewicz M., J., Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona , Kraków 2010.
Gawryłkiewicz M., J., Wstęp do improwizacji, Kraków 2011.
Ignaszak J., Podstawy improwizacji – skale, Warszawa 1998.
Pazur B., Nauka improwizacji muzycznej wg teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona na materiale polskich piosenek dziecięcych, ludowych i popularnych. Teoria i praktyka, Lublin 2012.
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student:
W01 - posiada wiedzę z zakresu metodyki nauczania muzyki w oparciu o studium teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona oraz w zakresie krytycznej analizy stylu muzycznego [K_W19].
W zakresie umiejętności student:
U01 – posiada umiejętności organizowania akompaniamentów do piosenek dziecięcych z uwzględnieniem grupowych form pracy z dziećmi oraz wykorzystania wiedzy teoretycznej w celu diagnozowania, realizowania i kierowania działaniami związanymi z rozwojem muzycznym uczniów [K_U09].
U02 – potrafi analizować działania oparte na eksperymentowaniu i improwizowaniu wokalnym w zakresie realizacji tonalności i metrum [K_U14].
U03 - potrafi projektować sytuacje oparte na improwizowaniu muzyki głosem jako innowacyjnej formy wypowiadania się w muzyce i związanej z tym krytycznej oceny zastosowanych materiałów, oddziaływań, zaplecza dydaktycznego (instrumentarium). Wykorzystuje i przetwarza rozwiązania i racje teorii uczenia się muzyki w realizacji treści programowych [K_U21; K_U24].
U04 - posiada umiejętności stymulowania spontanicznej ekspresji muzycznej dziecka związanej z rozwojem jego umiejętności swobodnego wypowiadania się za pomocą muzyki [K_U25].
W zakresie kompetencji społecznych student:
K01 - jest świadomy specyfiki praktycznej realizacji zindywidualizowanych zadań związanych z nauczaniem muzyki według teorii E.E. Gordona (w zakresie tworzenia muzyki bez wcześniejszego przygotowania, sztuki jednoczesnego wykonywania i tworzenia, improwizacji wokalnej jako formy wypowiadania się) [K_K03],
K02 – wykazuje się odpowiedzialnością w trakcie realizowanych zadań dydaktycznych [K_K08].
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na ćwiczeniach - K01, K02;
kolokwium (pisemne po sem. VI) - W01;
sprawdzian praktyczny umiejętności (po każdym sem.) według kryteriów: 1. tworzenia i przetwarzania akompaniamentów do piosenek dziecięcych i ilustracji muzycznych do tekstów literatury dziecięcej; 2. aranżacji i przetwarzania tematów muzycznych na zespoły instrumentów szkolnych - U01, U02, U03, U04, K01
Odniesienie do efektów kształcenia:
W01 [K_W19]
U01 [K_U09]
U02 [K_U14]
U03 [K_U21; K_U24]
U04 [K_U25]
K01 [K_K03]
K02 [K_K08]
|
Zakres tematów: |
Istota swobodnej ekspresji muzycznej.
Analiza pojęć aranżacji, instrumentacji i improwizacji w ujęciu znaczeń teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona.
Tworzenie i improwizowanie jako umiejętności etapu wnioskowania w muzyce.
Analiza ogółu czynności twórczych i technicznych związanych z rozwinięciem utworu i nadaniu mu nowego charakteru dźwiękowego (aranżacja).
Aranżacja do określonej „prymki”.
Krytyczna analiza treści wokalnej (istota umiejętności tworzenia, eksperymentowania i improwizowania na etapie wnioskowania).
Obserwacja i analiza sytuacji „audiowania” (dziecięce eksperymentowanie głosem).
Improwizacja jako akt spontanicznego i twórczego wykonawstwa.
Dziecięce interpretacje muzyczne (na przykładzie analizy wybranych improwizacji muzycznych).
Ilustracja muzyczna do wybranej bajki, wiersza z wykorzystaniem instrumentów szkolnych (dzwonki, flety proste, perkusja). Eksperymentowanie i dziecięca aranżacja (wokalno-instrumentalna).
Organizacja, tworzenie i przetwarzanie akompaniamentu do wybranych tematów muzycznych.
Organizacja zaplecza muzyczno-dydaktycznego. Aplikacja i ocena rozwiązań.
Studencki projekt muzyczno-edukacyjny (rozwijanie umiejętności wnioskowania w muzyce).
Ewaluacja osiągnięć.
|