Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zespół wokalny z metodyką 1100-PW-I35ZWM-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://pedagogikamuzyki.ukw.edu.pl/jednostka/katedra_pedagogiki_muzyki
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Mirosława Gawryłkiewicz, Ewa Zwolińska, Retrośpiewnik polskich gordonowców, Wydawnictwo „Kreska”, Bydgoszcz 2006.
Śpiewnik do pakietu Razem w szkole. Podręcznik dla klasy II szkoły podstawowej. WSiP.
Kazimierz Daczka, Pojedziemy w świat daleki. Piosenki na każdą okazję. Część 1-2, Lublin 2002.
Krystyna Grochowalska-Wojciechowska, Piosenki, zabawy i scenki w przedszkolu w szkole i w domu, Impuls, Kraków 2015.
Maciej Kołodziejski, Barbara Pazur (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły, Polihymnia, Lublin 2015.


Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody kooperatywne
wykład w toku problemowym
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Wykład, dyskusja, praca z książką (śpiewnikiem),
Pokaz, metoda projektu

Literatura:

Ewa Zwolińska, Kształcenie nauczycieli według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2012.

Edwin Gordon, David Woods, Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się, UKW. Bydgoszcz 1999.

Urszula Smoczyńska, Piosenka na lekcji muzyki, "Wychowanie Muzyczne w Szkole" 2015, nr 2.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania konkretnych zadań dydaktycznych (ćwiczenia i projekty wokalne) w nawiązaniu do działalności nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej [K_W12].

W02 - posiada podstawową wiedzę o znaczeniu narządu mowy w pracy nauczyciela z dzieckiem (zagadnienia emisji głosu śpiewanego) [K_W17].

U01 - potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki dydaktyczne (instrumentarium muzyczne) i metody pracy w celu projektowania i realizowania konkretnych działań pedagogicznych (dydaktycznych) [K_U08].

U02 - posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy (dykcja i emisja głosu śpiewanego) [K_U20]

U03- posiada umiejętność tworzenia swobodnej ekspresji muzycznej (w tym wokalnej, instrumentalnej) z uwzględnieniem kryteriów poprawności metodyki prowadzenia zespołów wokalnych w pracy z dzieckiem wczesnoszkolnym [K_U25].

K01 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje zespołowe działania dydaktyczne; dokonuje przy tym oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (projektów wokalnych) [K_K08].

Metody i kryteria oceniania:

Test samokontrolny (po sem. III)

Realizacja ćwiczeń i projektów wokalnych (w uwzględnieniem metodyki pracy z dzieckiem)

Opracowanie i wykonanie śpiewnika do potrzeb pracy z dziećmi (po V sem.).

Odniesienie do realizacji efektów kształcenia:

W01 [K_W12]

W02 [K_W17]

U01 [K_U08]

U02 [K_U20]

U03 [K_U25]

K03 [K_K08]

Zakres tematów:

Akompaniament w szkolnym zespole wokalnym: rodzaj akompaniamentu (melodyczny, rytmiczny, wokalny), dobór, realizacja.

Akompaniament (wokalny, instrumentalny) w praktyce wychowania muzycznego dzieci. Różnorodność oddziaływań na rozwój osiągnięć muzycznych uczniów w zakresie:

- poczucia tonalności,

- melodii (rozwijanie pamięci muzycznej kantyleny),

- harmonii (realizacja T, S, D) majorowej i minorowej oraz poczucia tonacyjności,

- poczucia rytmu (realizacja makrobitów, mikrobitów w metrum dwu- i trójdzielnym)

oraz realizacji tempa (stałość, zmienność), - śpiewu (solowego i zespołowego),

- kompetencji społecznych (praca w zespole).

Opracowanie prostego akompaniamentu wokalnego i instrumentalnego do piosenek szkolnych: solowych, dwu- i trzygłosowych o różnej tonalności ( w tym majorowej, minorowej, doryckiej) oraz tonacyjności odpowiedniej do kryterium wiekowego uczniów (projekty wokalne).

Analiza sytuacji dydaktycznych w praktyce nauczyciela muzyki w edukacji wczesnoszkolnej, Kształtowanie postaw prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy.

Omówienie wybranych przykładów zastosowań osiągnięć dziecięcych zespołów wokalnych w praktyce dydaktycznej nauczycieli muzyki.

Kontrola i ewaluacja osiągnięć studenta

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 10:45 - 11:30, sala 21-do usunięcia
Paweł Trzos 13/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)