Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji językowej w przedszkolu 1100-PW-P35MEJ-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. J. Nowak Pedagogiczne problemy słuchu fonetycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 1989.
2. H. Wasyluk – Kus Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1983
3. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000.
4. M. Radwiłłowiczowa, Początkowa nauka pisania , Warszawa 1972.
5. E. Awramiuk, Przyswajanie umiejętności pisania przez dziecko, Lublin 2011
6. A. Wawer Kształtowanie gotowości do podjęcia nauki pisania, Bliżej przedszkola nr 4 ,2012.
7. Samodzielnie dobrane przez studentów artykuły z czasopism pedagogicznych .

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody gier dydaktycznych
metody kooperatywne
Metody dydaktyczne - inne: analiza i interpretacja tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne,Pogadanka, pokaz z objaśnieniami, obserwacja, prezentacje multimedialne, filmy, nagrania dźwiękowe, gry dydaktyczne, plakat, mapa pojęciowa, burza mózgów
Literatura:

1. D. Berthet, Wprowadzenie do nauki pisania, Wydawnictwo „Cyklady” Warszawa 2002

2. A. Balejko, Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2001.

3. A. Jakubowicz – Bryx, Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich ,Bydgoszcz 2015.

4. A. Brzezińska Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania , Poznań 1987.

5. J. Bałachowicz, E. Ćwikła E., B. Stasieło, Sześciolatki w świecie pisma- (nie) łatwe czytanie i pisanie, Bliżej przedszkola nr 6, 2012

6. M. Burtowy, Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki pisania i czytania w szkole, Poznań 1997.

7. M. Stasiukiewicz, Sztuka pisania. Metoda kształtowania gotowości do nauki pisania oraz początkowej nauki pisania w oparciu o naturalną aktywność rysunkową dziecka. Poznań 2008.

8. B. Rocławski, Nauka czytania i pisania Gdańsk 1995,

9. M. Frosting, D. Horne, Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcje wzrokową. Poziom podstawowy. Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

W1 -posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz w nauczaniu integracyjnym (K_W12)

W2. -posiada podstawową, zintegrowaną, wiedzę merytoryczną z zakresu: (1)języka polskiego (K_W18)

U1 - posiada podstawowe zintegrowane umiejętności w zakresie: (1)tworzenia tekstów, analizy literatury dla dzieci, (2)prowadzenia rozumowań matematycznych, (3) ilustracji zjawisk przyrody za pomocą doświadczeń,(4) potrafi wykorzystywać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w obszarze ekspresji artystycznej (K_U21)

U2 - posiada umiejętność tworzenia swobodnej ekspresji werbalnej (wypowiedzi ustnej i pisemnej) i niewerbalnej, ruchowej, plastycznej, muzycznej oraz interpretacji (K_U25)

K1 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) (K_K08)

K2 - dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i przedszkola (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny aktywność na zajęciach, prezentacje, opracowanie projektu zajęć z omawianej problematyki Zaangażowanie w dyskusję, samoocena efektów kształcenia, prezentacja, wykonywanie zleconych zadań domowych – opracowanie scenariuszy zajęć , poradnika dla rodziców itp., prezentacja i przygotowanie portfolio

Zakres tematów:

1. Zasady przygotowania do nauki pisania .

2. Kształtowanie gotowości do pisania dzieci w wieku przedszkolnym

3. Pisanie a orientacja w przestrzeni, usprawnianie reki prawej i lewej, rozwijanie pamięci ruchowej oraz kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

4. Zasady i cechy pomocy terapeutycznej w zakresie zaburzeń procesu pisania u dzieci

5. Środki dydaktyczne wykorzystywane do przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym do nauki pisania

6. Ćwiczenia przygotowawcze do pisania doskonalące sprawność manualną – ćwiczenia doskonalące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni oraz pamięć ruchową i koordynację wzrokowo - ruchową

7. Projektowanie zajęć dydaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym dotyczących wstępnej nauki pisania- między innymi opracowanie zestawu ćwiczeń grafomotorycznych

8. Analiza wybranych pakietów edukacyjnych przewidzianych dla dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem treści polonistycznych

9. Rola rodziców i opiekunów w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki pisania i czytania – poradnik dla rodziców.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:30 - 11:00, sala 120
Maria Sobieszczyk 29/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)