Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szczegółowa: trening umiejętności wychowawczych 1100-P-OGP23DTR-SD
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie
Literatura uzupelniająca: Stewart J., Milt T. (2005) Słuchanie dialogiczne; lepienie wzajemnych znaczeń. W: J. Stewart (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234 – 256.

Sztander W. (1999) Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, s. 12 -37.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody realizacji zadań ruchowych
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: dyskusja, praca w małych grupach i parach, odgrywanie ról, kolaż, wypełnianie kart pracy, uczestnictwo w zadaniach zleconych
Literatura:

Jedliński K. (1993) Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.) ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co, s.13-25.

Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.

Gordon T. (2007) Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, rozdział III, XIII.

Faber A., Mazlish E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań, Media Rodzina of Poznań, s. 64-198.

Kazdin A. E. (2008). The Kazdin method for Parenting the Defiant Child. New York-Boston: Mariner Books, chapter II.

Łobocki M. (2006) Teoria wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls, rozdz. III, VII, VIII.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2017). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP, rozdział I, III, X.

Poćwiardowska B. (2012). Znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wybranych sposobów oddziaływań wychowawczych. W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 6, s. 15-17.

Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.

Siuta J. (2004). Wzmocnienia w ujęciu psychologii behawioralnej. „Psychologia Rozwojowa” 3, tom 9, s. 125 – 128.

Efekty uczenia się:

Student/studentka:

W01 ma uporządkowaną wiedzę na temat potrzeb dzieci i młodzieży i sposobów ich zaspokajania w procesie wychowania (K_W15)

U01 potrafi wybrać i zastosować zgodnie z potrzebami dzieci i młodzieży sposoby działania wspierające rozwój (K_U10)

U02 potrafi pracować w zespole, przyjmuje rolę lidera, potrafi pełnić różne role w grupie (K_U12)

K01 angażuje się w projektowanie i realizowanie działań o charakterze wychowawczym (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie portfolio zawierającego zestaw ćwiczeń aktywizujących, zeskanowane wypełnione karty pracy i dokumentację fotograficzną efektów pracy w małych grupach i parach.

Zaliczenie sprawdzianu ze znajomości i umiejętności dopasowania do sytuacji wychowawczej komunikatów wspierających rozwój dziecka (maks. 12 pkt. zaliczenie od 5 pkt.)

Zakres tematów:

1. Wzajemne poznawanie się uczestników warsztatów.

2. Zasady sprzyjające nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu.

3. Doskonalenie umiejętności komunikowania się.

4. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

5. Umiejętność rozpoznawania, nazywania i komunikowania przeżywanych emocji - znaczenie emocji w procesie wychowania.

6. Poszerzenie wiedzy na temat procesu wychowania.

7. Tworzenie obrazu dorosłej osoby znaczącej.

8. Bariery stosowane w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

9. Wybrane sposoby oddziaływań wychowawczych zaczerpnięte z psychologii humanistycznej, poznawczej i behawioralnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 15:00, sala 9
Blanka Poćwiardowska 10/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)