Literatura uzupelniająca: |
1. Bitter, J. R., Corey, G. (2005). Terapia systemów rodzinnych. W: G. Corey (red.), Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii (s. 506-560). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
2. Chrzczonowicz, A. (2009). Nurt systemowy. W: L. Grzesiuk, R. Styła (red.), Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki (s. 61-68). Poznań: Wydawnictwo Difin.
3. Grzyb, J. E. (2009). Rodzinne niebo rodzinne piekło. Warszawa: Świat Książki.
4. Napier, A. Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. W poszukiwaniu partnerstwa i trwałości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
5. Napier, A. Y., Whitaker, C. A. (2006) Rodzinna karuzela. Terapia rodzin bez tajemnic. Kraków: Wydawnictwo Znak.
6. Poćwiardowska, B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. 4-10.
|
Literatura: |
1. Czub, M. (2005), Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 48-60). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 67-80). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Drożdżowicz, L. (1999), Ogólna teoria systemów. W: B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-18). Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Geller, S., Król, M. (2005). Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. W: T. Szustrowa (red.), Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (s. 7-43). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
5. Gottman, J. M. , Schwartz Gottman, J., De Claire, J. (2008). 10 sposobów, które pomogą naprawić nasze małżeństwo (s.13-44). Poznań: Media Rodzina,
6. Grzegołowska-Klarkowska, H., Szustrowa, M., (2005). Technika prowadzenia wywiadu. W: T. Szustrowa (red.), Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (s.44-68). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
7. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy (s. 13-25). Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.
8. Plopa, M. (2004). Więzi w małżeństwie i rodzinie (s. 51-98, 109-148). Oficyna Wydawnicza Impuls.
9. Poćwiardowska, B. (2013). Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
10. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, (r. 2-4). Warszawa: WAiP.
11. Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirsching, M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną (r. 6) Gdańsk: GWP.
|
Efekty uczenia się: |
W02 – student/ka ma pogłębioną wiedzę o więziach w rodzinie, sposobach komunikowania się w systemie rodzinnym i nieprawidłowościach procesu komunikowania się i pełnienia ról małżeńskich i rodzicielskich (K_W07)
W03 – student/ka posiada rozszerzoną wiedzę na temat struktury systemu rodzinnego, zasad jej funkcjonowania (K_W08)
U01 student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji zachodzących w środowisku rodzinnym oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań ujawnianych w przebiegu życia rodzinnego (K_U07)
K01 student/ka potrafi wybrać odpowiedni, do opisanego przez wykładowcę problemu, sposób postępowania diagnostycznego (K_K06)
K02 student potrafi sformułować komunikat informujący rodziców i dzieci o celu i przebiegu badania (K_K07)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowanego projektu postępowania diagnostycznego, w tym pytań do wywiadu z rodzicami/opiekunami dziecka oraz wskaźników obserwowalnych do oceny warunków społeczno-emocjonalnych tworzonych w rodzinie. Kolokwium; pytania otwarte z ustalonymi kryteriami oceny. Szczegółowe kryteria oceny zostaną podane podczas zajęć.
Zrealizowanie w małych grupach zadania polegającego na opracowaniu w wyznaczonym terminie projektu postępowania diagnostycznego, w tym pytań do wywiadu z rodzicami/opiekunami dziecka oraz wskaźników obserwowalnych do oceny warunków społeczno-emocjonalnych tworzonych w rodzinie, złożenie go w wyznaczonym terminie i otrzymanie pozytywnej oceny. Otrzymanie pozytywnej oceny z kolokwium z pytaniami otwartymi z ustalonymi kryteriami odpowiedzi. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z zaliczenia wskazanych zadań.
|
Zakres tematów: |
1. Obserwacja w poznawaniu rodziny. Zasady obserwacji swobodnej, analiza materiału zgromadzonego podczas obserwacji – rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji swobodnej.
2. Wywiad w poznawaniu rodziny. Zasady budowy wywiadu, części wywiadu, rodzaje pytań i zasady ich zadawania – rozwijanie umiejętności budowania kontaktu diagnostycznego, prowadzenia wywiadu i radzenia sobie z oporem w rozmowie diagnostycznej.
3. Projektowanie planu diagnozy systemu rodzinnego na podstawie indywidualnego przypadku: określanie symptomów problemu, czynników ryzyka i czynników chroniących, konstruowanie narzędzi do badania warunków rozwoju w rodzinie; dobór zmiennej i wskaźników obserwowalnych, ułożenie pytań do rozmowy diagnostycznej.
4. Kwestionariusze stosowane w badaniach nad rodziną: Skala Powodzenia Małżeństwa, Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa, Komunikacji Małżeńskiej, Stylów Przywiązaniowych, Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców.
|