Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język dziecka a kontekst kulturowy 1100-Lg-W24JKK-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2012; rozdz. I-II, s. 11-148.
- „Język a Kultura” t. 26: Kulturowe uwarunkowania zachowań językowych – tradycja i zmiana, Wrocław 2016.
- Kałuzińska E., Echa socjalizacji medialnej. Frazemy telepochodne w wypowiedziach dzieci, „Postscriptum Polonistyczne”, Katowice 2014, 1(13), s. 165-178.
- Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Metody dydaktyczne: zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Wykład, pogadanka, analiza i interpretacja wypowiedzi dzieci
Literatura:

- Bartmiński J., Język w kontekście kultury [w:] Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 13-22.

- Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2009 – rozdz. Codzienny język Polaków na przełomie XX i XXI w., s. 272-306.

- Przybyszewski S., Kontekst w badaniach nad językiem – uwm.edu.pl/polonistyka/pliki/article/161/Przybyszewski_Konkekst.pdf

Efekty uczenia się:

W01 Student ma podstawową wiedzę na temat elementów języka przyswajanych przez dziecko na poszczególnych etapach rozwoju biologicznego i społecznego.

W02 Student opisuje język jako istotny składnik kultury narodowej, wskazuje jego kulturotwórczy i tożsamościowy charakter.

W03 Student omawia podstawowe

zagadnienia związane z komunikacją językową oraz wpływem realiów kulturowo-społecznych na język dzieci i młodzieży.

U01 Student potrafi ocenić przyswojone elementy językowe stosownie do wieku dziecka i jego społecznego funkcjonowania.

U02 Student analizuje zgromadzony materiał językowy (wypowiedzi dzieci), stosując metody wypracowane przez językoznawstwo (m. in. koncepcję językowego obrazu świata).

K01 Student potrafi przyjmować różne role wynikające z pracy w grupie i rozumie efekty współdziałania.

K02 Student zdaje sobie sprawę z kulturowych uwarunkowań zachowań językowych dzieci oraz z konieczności wiązania zagadnień kulturowych z tożsamością regionalną i narodową dzieci i młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną, którą warunkuje praca pisemna odzwierciedlająca:

na ocenę dostateczną – definiowanie kontekstu; omówienie języka dziecka i jego wypowiedzi w powiązaniu z kulturowo-obyczajowym kontekstem;

na ocenę dobrą – definiowanie kontekstu; omówienie języka dziecka i jego wypowiedzi w powiązaniu z kulturowo-obyczajowym kontekstem; interpretacja wypowiedzi dziecka na tle rozmaitych kontekstów kulturowych;

na ocenę bardzo dobrą – definiowanie kontekstu; omówienie języka dziecka i jego wypowiedzi w powiązaniu z kulturowo-obyczajowym kontekstem; interpretacja wypowiedzi dziecka na tle rozmaitych kontekstów kulturowych; ocena wpływów społeczno-kulturowych na werbalne zachowania dzieci.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i tematyka wykładów (zapoznanie studentów z syllabusem).

2. Kulturowa teoria języka.

3. Świadomość językowo-kulturowa a postawa dzieci i młodzieży wobec

języka.

4. Rodzina i szkoła w kształtowaniu postaw dzieci wobec języka ojczystego.

5. Definicja kontekstu. Poziomy analizy kontekstu.

6-7. Konteksty kulturowe (np. literacki, historyczny, religijny, regionalno-

społeczny).

8. Badania nad językiem w relacji do kultury.

9. Językowy obraz świata (JOS) jako metoda badania relacji między językiem a

kulturą. Stereotyp i jego funkcje.

10. Wpływ realiów kulturowo-społecznych na zachowania werbalne dzieci.

11. Nowe media a język dzieci i młodzieży.

12. Kultura i historia regionu w języku dzieci.

13. Wartościowanie jako komponent mówienia – hierarchia wartości wśród

dzieci.

14. Analiza wypowiedzi dziecięcych z uwzględnieniem rozmaitych kontekstów

kulturowych.

15. Omówienie pisemnej pracy zaliczeniowej (indywidualne komentarze).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:00 - 13:30, sala 25
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)