Literatura uzupelniająca: |
Dolata R., Jarnutowska E. (2014), Czynniki statusowe a wyniki nauczania, w: R. Dolata (red.), Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Festinger, L. (2007). Dysonans poznawczy, Wydawinictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Fortuna, P., (2015). Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę. Gdańsk: GWP.
Fredricson, B., (2001). The role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden-and-Built Theory of Positive Emotions. An Psychol. Author manuscript: 56 (3), s. 218-226
Fredricson, B., (2004). The broaden-and-build theory of positive emotions. The Royal Society, 359, s. 1367–1377.
Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Media Rodzina, Poznań.
Hawrot, A. i Pisarek, J. (2012). Inteligencja a wyniki nauczania (Raport tematyczny z badania:
Szkolne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania wyników nauczania na I etapie edukacyjnym), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji - wybrane problemy metodologiczne. W W. Junik (red.),Resilience. Teoria-badania-praktyka (strony 47-66), Wydawnictwo Parpamedia, Warszawa.
|
Literatura: |
Aronson, E., (2009). Człowiek istota społeczna. Wydawnictwo PWN rozdz. 2, 4-8.
Borsich, S. (2016) Znaczenie kategorii "zagrożenie stereotypem" dla procesu nauczania i uczenia się. Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja. 19, nr 3, s. 67-88.
Deptuła M., Borsich S. (2017) "Niebieskoocy w naszej szkole" - przezwyciężanie stereotypów drogą do tworzenia uczniom lepszych warunków rozwoju w klasie szkolnej. Studia Edukacyjne nr 46, s. 153-168.
Drążkowski, D. (2014). Interwencje redukujące zagrożenie stereotypem. Edukacja, 3(128), 38-53.
Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E. (2008) Procesy Poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia (Tom 1, strony 511-648), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, podrozdziały: 6.4, 6.5, 6.8.
Försterling, F. (2005). Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Fredrickson, B., (2011) Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomagają zmienić jakość życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W. i Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia (Tom 1, strony 511-648), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Nisbett, R. E. (2010). Inteligencja, sposoby oddziaływania na IQ, Wydawnictwo Smak słowa, Sopot.
Poćwiardowska B. (2013), Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Połotniuk M. (2011), Wzmacnianie indywidualnych zasobów dzieci z trudnościami w nauce, w: W. Junik (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 125-146), Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Rosenberg, M, B. (2016) Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Seul, S. (2009). Kontekst społeczny w późnym dzieciństwie a rola ucznia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Sędek G., Krejtz I., Szymaszek A. (2005). Bezradność intelektualna: determinanty zjawiska i formy adaptacji. W: Piber Dąbrowska K., Brzezicka-Rotkiewicz. A. (red.) Zawieszony umysł. Pozaosobowościowe dystraktory sprawności umysłowej.
Tough P. (2014) Jak dzieci osiągają sukces. Warszawa. Wydawnictwo: Nasza Księgarnia.
Wojciszke B., Doliński D., (2010). Psychologia społeczna. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia (Tom 2, strony 511-648), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, podrozdział 13.4. Postawy i ich zmiana, 13.5 Relacje interpersonalne, 13.8 Relacje międzygrupowe.
Zabłocka M. (2008), Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zimbardo, Ph. i Boyd, J. (2009). Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zimbardo Ph, Rucha F. (1997) Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 2, Przetwarzanie informacji przez człowieka.
|
Efekty uczenia się: |
W-1 Student potrafi podać charakterystyczne cechy praktyk edukacyjnych opartych na różnych założeniach dotyczących natury człowieka, zwłaszcza opartych na behawioryzmie, psychologii poznawczej, psychologii humanistycznej oraz podejścia poznawczo-behawioralnego.
W-3 Student potrafi podać przykłady praktyk edukacyjnych wspierających rozwój psychospołeczny dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole adekwatnych do wieku dziecka i poziomu jego rozwoju.
W-4 Student potrafi podać przykłady tworzenia w grupach przedszkolnych i zespołach klasowych klimatu sprzyjającego rozwojowi psychospołecznemu wszystkich dzieci oraz zapobiegania wykluczaniu społecznemu dzieci różniących się od rówieśników w różnych zakresach.
U-3 Student potrafi zaprojektować zajęcia w klasie szkolnej, świetlicy szkolnej lub w świetlicy środowiskowej dla dzieci/nastolatków adekwatne do potrzeb rozwojowych danej grupy wiekowej.
U-4 Student potrafi przygotować materiały dydaktyczne, karty pracy, plakaty informacyjne potrzebne do realizacji zajęć.
K-2 Student współpracuje w parach nad opracowaniem scenariuszy zajęć dla dzieci w wieku szkolnym, angażuje się i dąży do jak najlepszego wykonania tej pracy.
K-3 Zna zasady etyczne, których musi przestrzegać wychowawca/nauczyciel w pracy z dziećmi i młodzieżą.
|