Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejetności wychowawczych 1100-P-PW24TRW-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Bentovim A. (2015). Nadzieja dla dzieci i rodzin. Stworzenie pakietu narzędzi ukierunkowanego na problem przemocy rodzicielskiej i związane z nią negatywne skutki u dzieci. W: A. Bentovim., J. Gray (red.). Przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci. Oparte na dowodach podejście do profilaktyki i interwencji. Warszawa: PARPA, s. 200-246.

Dolto F. (2002). Zrozumieć dziecko. Rozmowy o wychowaniu. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Holler I. (2007) Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia. Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, s. 40-95.

Juul J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dziecko poważnie. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

Kohn A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, r. 3, 4, 5.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: Prezentacja multimedialna, mini wykład. Praca indywidualna, praca w parach/grupach, praca na forum grupy, wypełnianie kart pracy, opracowanie map myśli, burza mózgów, odgrywanie ról, ćwiczenia interaktywne, dyskusja.
Literatura:

Bolton R. (2002) Bariery na drodze komunikacji. W: J. Stewart (red.). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN, s. 174-186.

Covey S. R. (2000) Komunikacja synergiczna. W: J. Stewart (red.) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN, s. 66-75.

Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018) Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN, s. 86-92.

Geldard K., Geldard D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa: PARPA.

Gordon T. (2007) Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. Rozdział 3,4.

Izdebska A., Lewandowska K. (2009). Znaczenie profilaktyki krzywdzenia małych dzieci. Dziecko Krzywdzone, nr 2 (27), s. 1-6.

Kwaśny A., Trąbińska-Haduch M. (2001) Scenariusz zajęć. Bez klapsa- jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.

Poćwiardowska B. (2013). Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Sajkowska M. (2018). Dzieci się liczą – Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce (red). Warszawa: Wydawnictwo FDDS.

Siejak A. (2016). Kocham. Nie bije? – Przemoc wobec dzieci w dyskursie publicznym. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, r. 3, s. 50-68.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (w tym akty zmieniające) (Dz. U. 1964 nr 9 poz. 59).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym akty zmieniające i wykonawcze) (Dz. U. 2005 nr 180 poz. 1493).

Efekty uczenia się:

K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania intra- i interpersonalnego oraz wiedzę o ich prawidłowościach i zakłóceniach.

K_W24 Posiada podstawową wiedzę z zakresu stosowanych form, metod i technik pracy w różnych instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych i pomocowych.

K_U07 Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych procedur, stylów, strategii, metod technik i środków oraz dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności edukacyjnych, w szczególności działalności: wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, resocjalizacyjnej, pomocowej i ratowniczej

K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

1. Obserwacja realizacji przez studentów zadań i pełnienia ról podczas ćwiczeń interaktywnych oraz scenek. Ewaluacja wypełnionych podczas warsztatu kart pracy i opracowanych map myśli.

2. Ocena zadań wykonanych przez studenta podczas treningu lub po zakończeniu treningu i złożonych w wyznaczonym terminie:

a) map myśli

b) teczki metodycznej zawierającej propozycje działań, metod i technik w pracy z dzieckiem/rodziną, której sytuacja zostanie opisana w indywidualnym przypadku zaprezentowanym przez prowadzącego.

Otrzymanie pozytywnej oceny oznacza uzyskanie 50%+1 możliwych do zdobycia punktów osobno za każde zadanie.

Zakres tematów:

1) Rozwijanie umiejętności wychowawczych osób pracujących z dziećmi na podstawie scenariusza zajęć warsztatowych opracowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę pod tytułem „Bez klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice. Rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki krzywdzenia dzieci.

- Poszerzanie wiedzy z zakresu konsekwencji wynikających z stosowania niekonstruktywnych metod wychowawczych dla rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci.

- Rozwijanie umiejętności identyfikowania i nazywania przeżywanych emocji w kontakcie z dzieckiem w trudnych sytuacjach wychowawczych. Poszerzanie wiedzy na temat „błędnego koło złości”.

- Rozwijanie umiejętności stosowania konstruktywnych metod wychowawczych w tym technik motywacji dziecka do współpracy.

2) Rozwijanie umiejętności nawiązywania dobrego kontaktu z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami i wspierania ich rozwoju w bezpośrednich relacjach.

- Rozwijanie wiedzy o czynnikach sprzyjających i niesprzyjających komunikacji międzyludzkiej.

- Rozwijanie umiejętności pomagania dzieciom i ich rodzicom/opiekunom w trudnych dla nich sytuacjach poprzez stosowanie techniki aktywnego słuchania (parafrazę, odzwierciedlenie, komunikatu „ja”), elementów dialogu motywującego oraz Modelu Porozumienia bez Przemocy M.R. Rosenberga.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 16:00, sala 9
Alicja Potorska 27/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)