Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Aronson E. (2001). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Chełpa, S., Witkowski, T. (2004). Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Warszawa: WSiP.
Davis, M., Fanning, P., McKay, M. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.
Kofta M., Szustrowa T. (red.)(2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leathers, D. (2007). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: PWN.
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe
|
Literatura: |
Adams, K. Galanes, G. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: PWN.
Brown R., (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: GWP.
Kozak A. (2010). Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice: Helion.
Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa: PWN.
|
Efekty uczenia się: |
K_W07 - Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna), o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju.
K_W13 - Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i kulturalnych.
K_U09 - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej.
K_U13 - Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
|
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność obowiązkowa.
• Aktywność.
• Przygotowanie w grupach faz formowania się grupy wraz z adekwatnymi zadaniami.
• Przygotowanie w grupach dwuosobowych scenariusza zajęć i przeprowadzenia ich na grupie.
|
Zakres tematów: |
1. Dynamika małych grup.
2. Formowanie się grupy. Role grupowe. Normy grupowe.
3. Burza w grupie. Konflikt. Zarządzanie grupą w fazie burzy.
4. Normalizacja w grupie. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Myślenie grupowe. Asertywna komunikacja w grupie
5. Kreatywne działanie. Bariery komunikacyjne. Twórczość w pracy w grupie.
|