Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z grupą socjoterapeutyczną z superwizją 1100-P-OP24MP-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: • Junik W. (2001) Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicach terapeutycznych. W: J. Ł. Grzelak i M. J. Sochocki (red.) Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Zeszyt 1(3) Pracowni Profilaktyki Problemowej, MEN, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Fundacja ETOH, Warszawa, 212-230.
• Junik W. (2003) Dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicy terapeutycznej. W: Cz. Kępski (red). Opieka i wychowanie w rodzinie. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 101- 110.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
wykład monograficzny
Literatura:

• Gładyszewska-Cylulko J. (2014) Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Oficyna Wydawnicza Impuls.

• Junik W. (2001) Cele działalności opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej adresowanej do dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w świetlicach terapeutycznych – propozycja kryteriów i sposobu analizy celów. W: E. Trempała i M. Cichosz (red.) Pedagogika społeczna. Tradycja – Teraźniejszość – Nowe wyzwania. Wszechnica Mazurska, Olecko, 357-368.

• Junik W. (2010) Hasło: świetlica socjoterapeutyczna. W: T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement od A - Ż. Wydawnictwo akademickie "Żak", 507-516.

• Paszkiewicz A. (2016) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Difin, Warszawa.

• Sawicka K., (2005) Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych, „Remedium” listopad-grudzień 2005.

• Sawicka K., (2006) Trudne zachowania uczestników socjoterapii, „Remedium” marzec 2006.

• Sawicka K., (2007) Reakcje na opór uczestników socjoterapii, „Remedium” czerwiec 2007.

• Sikorski W. (2014 ) Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, PWSZ, Nysa, Roz. IV i VII.

Efekty uczenia się:

W01-student posiada wiedzę o teoretycznych i metodycznych podstawach pracy z grupami dziecięcymi i młodzieżowymi [K_W11]

W02-student zna rodzaje grup pomocowych dla dzieci i młodzieży, oraz specyfikę ich funkcjonowania i pracy z nimi[K_W11]

W03-student zna metody i techniki oddziaływań terapeutycznych stosowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych [K_W11]

Metody i kryteria oceniania:

Student podczas egzaminu pisemnego udziela odpowiedzi na pytania otwarte i zamknięte, weryfikujące jego wiedzę i kompetencje niezbędne do osiągnięcia każdego z założonych efektów kształcenia. Za udzielenie prawidłowych odpowiedzi na pytania testu egzaminacyjnego student uzyskuje punkty. Punkty za pytania sprawdzające wiedzę w obrębie tego samego efektu kształcenia są sumowane. Zaliczenie efektu kształcenia otrzymuje student, który za prawidłowe odpowiedzi na pytania sprawdzające ten efekt zbierze 51% wszystkich punktów. Zgromadzone punkty zamieniane są na ocenę za osiągnięcie efektu wg schematu:

uzyskanie od 51% do 61% punktów = ocena dostateczna

62% do 72% punktów = ocena dostateczna plus

73% do 82% punktów = dobra

83% do 89% punktów = dobra plus

90% do 100% punktów = bardzo dobra

Warunkiem zaliczenia egzaminu jest osiągnięcie przez studenta każdego z efektów kształcenia w stopniu minimalnym.

Ocenę końcową z egzaminu stanowi średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z zaliczenia poszczególnych efektów kształcenia.

Zakres tematów:

1. Specyfika pracy z grupą dzieci/młodzieży z zaburzeniami zachowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na przykładzie świetlic socjoterapeutycznych.

2. Reguły procesu grupowego.

3. Rodzaje grup pomocowych dla dzieci i młodzieży - specyfika ich funkcjonowania i pracy z tymi grupami.

4. Kompetencje zawodowe socjoterapeuty .

5. Warsztat i organizacja pracy socjoterapeuty.

6. Organizacja zajęć socjoterapeutycznych – reguły i rekomendacje. Nabór uczestników do grupy socjoterapeutycznej.

7. Sporządzenie charakterystyki grupy, formułowanie określenie celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.

8. Metody pracy z grupą wykorzystywane podczas realizacji celów socjoterapeutycznych – przegląd.

9. Arteterapia jako uniwersalna, podstawowa metoda realizacji celów socjoterapeutycznych.

10. Bajka terapeutyczna w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi.

11. Akty prawne regulujące udzielanie pomocy socjoterapeutycznej dzieciom i młodzieży.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 16:15 - 17:45, sala 19b
Wioletta Junik 24/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)