Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat wczesnego umuzykalniania 1100-PW-I35WWU-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://pedagogikamuzyki.ukw.edu.pl/jednostka/katedra_pedagogiki_muzyki
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Zwolińska E.A., Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona, Bydgoszcz 2011.
Bonna B., Research on the Application of the E.E. Gordon’s Theory of Music Learning in the Polish Music Education, “Kultura i Edukacja” 2013.
Bonna B., Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym, Bydgoszcz 2016.
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
Kołodziejski M., Wybrane sposoby oceniania osiągnięć muzycznych uczniówogólnokształcącej szkoły podstawowej, Płock 2009.
Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literach opowiada, Bydgoszcz 2003.
Gawryłkiewicz M., Spotkało się słowo z nutą, Bydgoszcz 2005.
Gawryłkiewicz M.M., Zwolińska E.A. (red.), Retrośpiewnik polskich gordonowców, Bydgoszcz 2006.
Gawryłkiewicz M.M., Babcia klawiatura, Bydgoszcz 2009.
Płyty CD – Niezbędnik muzyczny nr 1, nr 2, Polskie Towarzystwo Edwina E. Gordona, Bydgoszcz 2005.
Trzos P.A., Zastosowanie wybranych elementów teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona w badaniach studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, [w:] B. Bonna (red.), Kultura – Edukacja-Muzyka. Historyczne i edukacyjne aspekty badań nad kulturą muzyczną., Bydgoszcz 2015
Trzos P.A., Między aplikacją a (re)konstrukcją. W poszukiwaniu kategorii myślenia o wczesnej edukacji muzycznej, [w:] A. Michalski (red.), Ontologia pedagogiki muzyki. Europejskie systemy edukacji muzyki. Seria: Pedagogika muzyki. Cechy. Aksjologia. Systematyka, T. IV, Gdańsk 2017,
Trzos P.A., Gordonian implications in Polish music pedagogy: Bydgoszcz School Model, “Review of Artistic Education” 2015, Nr 9-10.
Trzos P.A., Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz 2016.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
ćwiczenia terenowe
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Metody dydaktyczne - inne: obserwacje uczestniczące zajęć umuzykalniających w placówkach oświatowych; pokaz; praca z tekstem (analiza materiałów źródłowych, narzędzi, dokumentów, treści muzycznej); ćwiczenia; metoda problemowa, dyskusja.
Literatura:

Zwolińska E., Kształcenie nauczycieli według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona, Bydgoszcz 2012.

Trzos P.A., Codzienność we wczesnej edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2012.

Gawryłkiewicz J., Gawryłkiewicz M., Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Kraków 2010;

Gordon E.E., Woods D.G., Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się, Podręcznik dla nauczycieli, Bydgoszcz 1999,

Zwolińska E.A., Gawryłkiewicz M.M., Podstawa programowa nauczania muzyki według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona, Bydgoszcz 2007.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

W01 – posiada wiedzę o specyfice, prawidłowości i zakłóceniach realizacji komunikowania się podmiotów edukacyjnych w zakresie optymalizacji wczesnej edukacji muzycznej (realizacji celów, form i treści) zarówno w obszarze nieformalnym jak i formalnym [K_W04].

W02– posiada wiedzę o działalności pedagogicznej (w tym aplikacyjnej) i badawczo-rozwojowej placówek oświatowych współpracujących z Katedrą Pedagogiki Muzyki w zakresie diagnozy i realizacji problemów umuzykalniania na trzech etapach (żłobek, przedszkole, szkoła) [K_W10].

W zakresie umiejętności student:

U01 – potrafi obserwować sytuacje pedagogiczne i opisywać je posługując się pojęciami wiedzy teoretycznej (teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona), diagnozować i projektować sytuacje zadaniowe w tym zakresie [K_U01].

U02- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (w zakresie GTML) w celu diagnozowania i rozwiązywania konkretnych problemów związanych z praktycznym kierowaniem rozwojem muzycznym dziecka w oparciu o repertuar i koncepcję teoretyczną (w tym narzędzia diagnostyczne) E.E. Gordona [K_U03].

U03 – obserwuje, rozpoznaje, diagnozuje i analizuje sytuacje uczniów dotyczące indywidualnych potrzeb rozwijania zdolności uczenia się muzyki; kieruje się konkretnymi (teoretycznymi) racjami wnioskowania w muzyce [K_U05].

U04–potrafi korzystać z dorobku badań nad umuzykalnianiem dziecka i w oparciu o poznane fakty empiryczne ocenić przydatność tradycyjnych i nowych procedur (metod, form, narzędzi) w projektowaniu muzycznych zadań rozwojowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [K_U07].

U05 – analizuje i wskazuje obszary działań (umuzykalniania) wymagające dalszej diagnozy i modyfikacji; potrafi w tym celu eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne w nauczaniu muzyki [K_U14].

W zakresie kompetencji społecznych student:

K01 – dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności analityczne w trakcie realizowania muzycznych działań pedagogicznych [K_K01].

K02 - wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w ewaluacji i dostosowaniu własnych działań do zmieniających się okoliczności w procesie rozwiązywania problemów umuzykalniania [K_K04].

K03 – odpowiedzialnie i z troską o profesjonalizm potrafi zorganizować (zaprojektować, realizować i opisać) działania pedagogiczne w zakresie wczesnego umuzykalniania [K_K08].

Metody i kryteria oceniania:

Prace pisemne dotyczące wiedzy i umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej (podstawowe terminy muzyczne, zasady kierowania rozwojem muzycznym dziecka według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona, podstawy programowe nauczania muzyki oparte na teorii uczenia się muzyki, formy wychowania muzycznego) w diagnozie i modyfikowaniu teorii i praktyki wczesnego umuzykalniania - W01, W02, U02, U03.

Dla efektów: U01, U02, U03, U04, U05:

1. Ocena zaangażowania studenta w zakresie współpracy diagnostyczno-dydaktycznej w działaniach w placówkach oświatowych.

2. Ocena bieżącej realizacji zadań w odniesieniu do kryteriów:

A. posługiwania się i przetwarzania materiału muzycznego odpowiednio do 1. wieku dziecka; 2. formułowania celów dydaktycznych i realizowania ich za pomocą odpowiednich form oraz treści muzycznych; 3. kierowania rozwojem muzycznym zgodnie z założeniami teorii E.E. Gordona; uczenia się muzyki;

B. projektowania i diagnozy problemów umuzykalniania (w tym diagnozy potencjału dziecka do nauki muzyki);

C. organizowania przestrzeni audiowania w pracy indywidualnej i zespołowej studenta z dzieckiem (wykorzystanie dorobku lub współudział w badaniach aplikacyjnych Katedry Pedagogiki Muzyki UKW).

Aktywność i odpowiedzialność udziału w zadaniach związanych z realizacją efektów kształcenia (zwłaszcza refleksyjnego rozwijania świadomości badawczo-diagnostycznej specjalisty wczesnego umuzykalniania - U01, K01, K02, K03.

Odniesienie do efektów kształcenia:

W01 [K_W04]

W02 [K_W10]

U01 [K_U01]

U02 [K_U03]

U03 [K_U05]

U04 [K_U07]

U05 [K_U14]

K01 [K_K01]

K02 [K_K04]

K03 [K_K08]

Zakres tematów:

Cele i formy wychowania muzycznego stosowane w oddziaływaniu nieformalnym i formalnym: problemy koherencji pojęciowej, antynomie, kontrowersje koncepcyjne.

Podstawy programowe nauczania muzyki oparte na teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona: model audiacyjny.

Zasady kierowania rozwojem muzycznym dziecka według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona: aplikacja rozwiązań modelu audiacyjnego.

Wczesne kierowanie rozwojem muzycznym w świetle badań edukacyjnych (w tym badań prowadzonych w Katedrze Pedagogiki Muzyki UKW): znaczenie, zadania, kompetencje analityczno-muzyczne nauczyciela w odniesieniu do etapów różnicowania i wnioskowania.

Krytyczna analiza programów oddziaływania oraz dokumentacji dotyczącej funkcjonowania właściwych placówek (żłobki, domy kultury, przedszkola, szkoły).

Obserwacja sytuacji edukacyjnych na poszczególnych etapach rozwoju audiacji (istota obserwacji, cele i zadania pedagogów legitymujących się znajomością teoretyczną i praktyczną teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona).

Projektowanie, realizacja, analiza i obserwacja zdarzeń pedagogicznych w zakresie możliwości i przydatności stosowania procedur diagnozy zdolności i osiągnięć muzycznych dzieci z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona.

Diagnozowanie i projektowanie procesu audiowania z wykorzystaniem dorobku Katedry Pedagogiki Muzyki UKW (warsztat wstępnej audiacji; warsztat właściwej audiacji).

Ewaluacja umiejętności i osiągnięć badawczo-rozwojowych studenta, w tym kompetencji refleksyjności i odpowiedzialności wynikającej z roli refleksyjnego nauczyciela – pedagoga – badacza (w tym w odniesieniu do specyfiki relacji społecznych pomiędzy podmiotami wczesnej edukacji muzycznej dziecka: np. rodziny).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 9:30 - 11:00, sala 135
Mirosława Gawryłkiewicz 13/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)