Historia Polski 1795-1918 1000-H24HP1795-SP
Wykład (WYK)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | Bałabuch B., Nie tylko cenzura. Prasa prowincjonalna Królestwa Polskiego w rosyjskim systemie prasowym w latach 1865-1915, Lublin 2001. Bilewicz A., Walasek S., Rola mniejszości narodowych w kulturze i oświacie polskiej w latach 1700-1939, Wrocław 1998. Borejsza J., Piękny wiek XIX, Warszawa 1990. Buszko J., Polacy w parlamencie wiedeńskim 1848-1918, Warszawa 1996. Czapliński M. (red.), Historia Śląska, Wrocław 2002. Czepulis-Rastenis R. (red.), Inteligencja polska XIX I XX wieku. Studia, t. I-VI, Warszawa 1978-1991. Dybiec J., Nie tylko szablą. Nauka i kultura polska w walce o utrzymanie tożsamości narodowej 1795-1918, Kraków 2004. Ihnatowicz A., Burżuazja warszawska, Warszawa 1972. Jakóbczyk W. (red.), Dzieje Wielkopolski, t. II: 1793-1918, Poznań 1973. Jaworski R., Swój do swego. Studium o kształtowaniu się zmysłu gospodarczego Wielkopolan 1871-1914, Poznań 1998. Karwat J., Od idei do czynu. Myśl I organizacje niepodległościowe w Poznańskiem w latach 1887-1919, Poznań 2002. Kieniewicz S. (red.), Polska XIX wieku. Państwo, społeczeństwo, kultura, Warszawa 1982. Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 1983. Kizwalter T., O nowoczesności narodu. Przypadek Polski, Warszawa 1999. Kucharczyk G., Cenzura pruska w Wielkopolsce w czasach zaborów 1815-1914, Poznań 2001. Labuda G. (red.), Historia Pomorza, t. III, cz.1: 1815-1850, Poznań 1993. Molik W., Życie codzienne ziemiaństwa w Wielkopolsce w XIX i na początku XX wieku. Kultura materialna, Poznań 1999. Pater M., Polskie dążenia narodowe na Górnym Śląsku (1891-1914), Wrocław 1998. Pater M., Polskie postawy narodowe na Śląsku w XIX wieku, cz. I (do 1870 r.), Wrocław-Warszawa 1994. Pater M., Ruch polski na Górnym Śląsku w latach 1879-1893, Wrocław 1969. Topolski J. (red.), Dzieje Poznania, t. II, cz. 1: 1793-1918, Warszawa-Poznań 1994. Trzeciakowski L., Prusy wobec kwestii polskiej, Poznań 1987. Wapiński R., Historia polskiej myśli politycznej XIX i XX wieku, Gdańsk 1997. Wrzesiński W., Sąsiad. Czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795-1939, Wrocław 1992. |
||
Metody dydaktyczne: | wykład kursowy |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Wykład |
||
Literatura: |
Buszko J., Historia Polski 1864-1948, Warszawa 1984. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000. Chwalba A., Polacy w służbie Moskali, Warszawa 1999. Gierowski J.A., Historia Polski1764-1864, Warszawa 1984. Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971. Grzybowski K., Galicja 1848-1914. Historia ustroju politycznego na tle historii ustroju Austrii, Wrocław 1959. Jezierski A., Leszczyńska C., Historia gospodarcza Polski, Warszawa 1997. Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, wydania różne. Kieniewicz S. i inni, Trzy powstania narodowe: kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, Warszawa 1992. Korobowicz A., Witkowski W., Historia ustroju I prawa polskiego (1772-1918), Kraków 1998. Kozłowski J., Wielkopolska pod pruskim zaborem w latach 1815-1918, Poznań 2004. Kukiel M., Dzieje Polski porozbiorowej, 1795-1921, Londyn 1961. Pobóg-Malinowski W., Najnowsza historia polityczna Polski 1864-1945, wydania różne. Topolski J. (red.), Dzieje Polski, t. III: 1795-1918, Warszawa 1993. Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczpospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994. Wereszycki H., Historia polityczna Polski (1864-1918), Wrocław 1990. Wielka historia Polski, t. IV, Kraków 2003. Wróbel P., Zarys dziejów Żydów na ziemiach polskich w latach 1880-1918, Warszawa 1991. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student: K_W01 - ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty K_W04 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu nauk humanistycznych K_W06 - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski od czasów najdawniejszych do współczesności K_W08 - wymienia czynniki decydujące o pozycji państwa polskiego na arenie międzynarodowej UMIEJĘTNOŚCI – student: K_U08 - formułuje opinie dotyczące ważnych zagadnień społecznych, politycznych itp. w sposób krytyczny i obiektywny K_U09 - potrafi wskazać, udowodnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, rodziny, gender history itp. KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student: K_K01 - jest przekonany o korzyściach wynikających z poznawania dziejów ojczystych i świata K_K06 - docenia i szanuje tradycję oraz dziedzictwo kulturowe ludzkości; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin koncowy w formie testu pisemnego |
||
Zakres tematów: |
1. Ziemie polskie w okresie „długiego“ wieku XIX: problematyka chronologii 2. Historia Polski XIX wieku w historiografii polskiej, niemieckiej i rosyjskiej 3. Główne kierunki rozwojowe ziem polskich pod zaborami 4. Polska w okresie epoki napoleońskiej 5. Księstwo Warszawskie 6. Ziemie polskie od Kongresu wiedeńskiego do wybuchu Powstania Listopadowego 7. Powstanie Listopadowe 8. Polityka zaborców w latach 1831-1846/48 9. Powstanie Krakowskie i wiosna ludów w Wielkim Księstwie Poznańskim 10. Ziemie polskie w latach 1849-1863 11. Powstanie Styczniowe 12. Polityka zaborców wobec ziem polskich po 1864 roku 13. Procesy samomodernizacji społeczeństwa polskiego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 14:30 - 16:00,
sala 110 |
Albert Kotowski | 8/8 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Poniatowskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.