Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: |
Archeologiczne Zdjęcia Polski – metoda i doświadczenia. Próba oceny, red. D. Jaskanis, 1996, Warszawa.
Barker, P. 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa.
Chudziak W., 1985, Niektóre aspekty wykorzystania metody stratygraficznej dla datowania wczesnośredniowiecznej architektury murowanej, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 1985, R. XXXIII, nr 3, s. 229 – 237.
Ewidencja, eksploracja i dokumentacja w praktyce konserwatorstwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, 1988, Warszawa.
Kajzer, L. , 1996, Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996
Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, red. W. Śmigielski, 1988, Poznań.
Rączkowski W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań 2002.
Urbańczyk P., 1987, Stratygrafia archeologiczna w świetle poglądów E.C. Harrisa, Przegląd Archeologiczny, 34/1987, s. 253-276.
Urbańczyk, P.1981, O możliwościach poznawczych archeologii, Przegląd Archeologiczny, 29/1981, s. 5-52.
Tabaczyński S., 1987, Archeologia średniowieczna. Problemy. Źródła. Metody. Cele badawcze, Wrocław 1987.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Literatura: |
Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa.
Harris E. C., 1989, Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa.
Hodder I., 1995, Czytanie przeszłości. Współczesne podejście do interpretacji w archeologii, Poznań 1995.
Ławecka D. 2000, Wstęp do archeologii, Warszawa.
Renfrew C., Bahn P., 2002, Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa.
Walanus A., Goslar T., 2004, Wyznaczanie wieku metodą C14 dla archeologów, Rzeszów.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student:
W01 – zna specyfikę nauk historycznych, w szczególności archeologii
W02 – wykorzystuje wiedzę archeologiczną do
zrozumienia historii
W03- zna metodologię i metodykę badań archeologicznych
UMIEJĘTNOŚCI - student:
U01 – rozszerza swoje horyzonty poznawcze dzięki krytycznemu korzystaniu ze źródeł archeologicznych
U02 – umie przetworzyć wiedzę zdobytą na różnych nośnikach i wykorzystać ją do analizy źródeł archeologicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – ma świadomość wiedzy archeologicznej i potrzebę jej rozszerzania
K02 – dziedzictwo archeologiczne traktuje prestiżowo, aktywnie włącza się w działalność instytucji związanych zarządzaniem kultury
K03- uczestniczy w festynach i eventach archeologicznych
|
Metody i kryteria oceniania: |
projekt
Skala ocen 2-5. Student może uzyskać następujące oceny, które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji (liczonej wobec kompletu punktów za test
wiedzy):
5,0 > 91%
4,5 = 81-90%
4,0 = 71-80%
3,5 = 61-70%
3,0 = 51-60%
2,0 < 50%
|
Zakres tematów: |
1) Propedeutyka nauki: podstawowe pojęcia stosowane w archeologii, charakterystyka warsztatu archeologa
2) Omówienie instytucji naukowych związanych z archeologią (PAN, Instytuty Archeologii w ramach uniwersytetów, Muzea Archeologiczne, Fundacje Naukowe)
3) Zagadnienia prawne ochrony dziedzictwa archeologicznego (konwencja maltańska, karta wenecka, karta z Burry, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) oraz zasady uzyskiwania pozwoleń na prowadzenie prac wykopaliskowych, badań powierzchniowych i sondażowych. Zasady bezpieczeństwa podczas prac wykopaliskowych
4) Problemy związane z potrzebą uspołecznienia wyników badań archeologicznych i tworzenia ekspozycji zabytków archeologicznych..
4) Metodologia badań (procedury badawcze- cele, pytania badawcze, wybór metody badawczej, paradygmaty archeolgiczne)
4) Metodyka badań- archeologia nieinwazyjna (najczęściej wykorzystywane metody badań i analiza możliwości poznawczych).
5) Metodyka badań - archeologia inwazyjna (rodzaje metod, warsztat badawczy, kwestie organizacyjne, zasady eksploracji i dokumentacji zabytków archeologicznych, konserwacja zabytków materialnych, opracowanie wyników badań.
|