Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
• Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Gdańsk 2001;
• Bockenheim K., Przy polskim stole, Wrocław 1999;
• Gostwicka J., Dawne stoły, Warszawa 1981;
• Kowecka E., Obraz towarów luksusowych w Warszawie II połowy XVIII wieku w korespondencji magnackiej, „Kw.HKM”, 1992, nr 1, s. 41-46;
• Pośpiech A., Pułapka oczywistości: pośmiertne spisy ruchomości szlachty wielkopolskiej, Warszawa 1998;
• Pośpiech A., Miejsce ubioru w wielkopolskich pośmiertnych inwentarzach szlacheckich XVII wieku, „Kw.HKM”, 1986, nr 3, s. 433-449;
• Wendland E., Kawa, herbata, czekolada. Nowe napoje w osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, ich wpływ na życie codzienne, Toruń 2008.
|
Metody dydaktyczne: |
metody pracy ze źródłami warsztaty wykład w toku problemowym
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykład, prezentacje multimedialne, zajęcia terenowe
|
Literatura: |
• Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Warszawa 2013;
• Bartkiewicz M., Odzież i wnętrza domów mieszkalnych w Polsce w drugiej połowie XVI i w XVII w., Wrocław 1974;
• Dumanowski J., Świat rzeczy szlachty wielkopolskiej w XVIII w., Toruń 2006;
• Dumanowski J., Inwentarze wielmożnych i urodzonych. Konsumpcja szlachty wielkopolskiej w XVII w., „Kw.HKM”, 2003, nr 2, s. 261-276;
• Gutkowska – Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1967;
• Możdżyńska- Nawotka M., O modach i strojach, Wrocław2002;
• Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - student:
W01 - wymienia i charakteryzuje elementy stroju charakterystyczne dla okresu staropolskiego (K_W03)
W02 - wymienia i charakteryzuje funkcje przedmiotów codziennego użytku (K_W14)
W03 – zna historię Polski i powszechną epoki nowożytnej (K_W10, K_W14)
W04 – zna konteksty kulturowe związane z historią wybranych kategorii przedmiotów codziennego użytku (K_W14)
UMIEJĘTNOŚCI – student:
U01 potrafi ocenić znaczenie różnych kategorii przedmiotów w życiu codziennym społeczeństw (K_U08)
U02 - wykorzystuje poznaną wiedzę do omówienia zmieniających się znaczeń i funkcji poszczególnych przedmiotów (K_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K02 - ma świadomość zmian zachodzących w mentalności i postępowaniu ludzi pod wpływem zmieniającej się „mody” (K_K06)
K03 – rozumie konieczność ochrony zabytkowych przedmiotów (K_K06)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeniem jest ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat. Przy ocenie pod uwagę będą brane:
- kompletność tez;
- sposób przedstawienia informacji;
- kompletność literatury wykorzystanej do przygotowania prezentacji.
|
Zakres tematów: |
• Różne rozumienie „rzeczy”. Rzecz jako wyraz konsumpcji, jako symbol przynależności do danej warstwy społecznej. Świat rzeczy pojawiających się i zanikających;
• Rzeczy i towary luksusowe w różnych okresach historycznych. Ich pojawianie się, zastosowanie, upowszechnianie;
• Poglądy moralizatorów na temat luksusu i pojawiania się nowych „rzeczy” w kulturze staropolskiej. Leges sumptuariae. Merkantylizm;
• Wiek kontuszów i żupanów. Moda staropolska.
• Kolekcjonerstwo. Nowy wymiar świata rzeczy.
• Medycyna i związany z nią „świat rzeczy”. Zielniki, przyrządy, narzędzia medyczne.
• Świat rzeczy dziecięcych.
• Przedmioty codziennego użytku – przykłady, zmieniające się funkcje przedmiotów, produkcja, zdobnictwo, ich wpływ na „świat konsumpcji”
|