Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
H.Biegeleisen, Lecznictwo ludu polskiego, Kraków 1929;
Błachowski A., Współczesna sztuka ludowa, Toruń 1997;
Tenże, Polska wycinanka ludowa, Toruń 1986
Kukier R., Ludowe obrzędy i zwyczaje weselne na Kujawach, „Prace Komisji Historii BTN, nr 17, 1975;
Ludwik z Krzewia, Wędrówka po Wielkopolsce i Mazowszu, Paryż 1838;
Kalinowska D., Współczesny strój ludowy. Katalog, Włocławek 1988;
Taże, Strój kujawski. Tradycja i współczesność, „Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie, t.11, 1997;
A.Trojanowicz, Lamenty, rymowanki, zawołania w polskim folklorze muzycznym, Łódź 1989;
J.Uchyła-Zroski, Dziecięce zabawy ludowe. Z badań folklorystycznych, [w:] Folklor i folkloryzm w edukacji i wychowaniu, red. H. Danel-Bobrzyk, J. Uchyła-Zroski, Katowice 2003;
Współczesna sztuka ludowa w województwie bydgoskim, pr. Zb. Pod red. W.Szkulmowska, Bydgoszcz 1971.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia terenowe metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe warsztaty
|
Literatura: |
. Bystroń, Etnografia Polski, Poznań 1947;
Etnografowie i ludoznawcy polscy: sylwetki, szkice biograficzne, t. 1-2, red. E. Fryś-Pietraszkowa, A. Kowalska-Lewicka, A. Spiss, Kraków 2002, 2007
Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, Wrocław 1976
Kolberg O., Lud…Kraków 1867-1889;
B. Kopczyńska-Jaworska, Metodyka badań etnograficznych, Warszawa 1971;
S.Olędzki, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978;
R. Reinfuss, Garncarstwo ludowe, Warszawa 1955;
Tenże, Malarstwo ludowe, Kraków 1962
Czasopisma:
- Etnografia Polski
- Lud
- Łódzkie Studia Etnograficzne
- Polski Atlas Etnograficzny
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - student:
W01 – zna elementy historii Polski mające wpływ na rozwój kultury ludowej (K_W06)
W02 - wymienia i charakteryzuje elementy kultury ludowej i dziedzictwa niematerialnego (K_W07)
W03– zna konteksty kulturowe oraz czynniki decydujące o powstaniu i ewolucji kultury ludowej w Polsce (K_W09)
UMIEJĘTNOŚCI – student:
U01 – posługuje się pojęciami związanymi z etnografią, np. etnografia, kultura ludowa, niematerialne dziedzictwo (K_U10)
U02 - wykorzystuje poznaną wiedzę do omówienia zmieniających się znaczeń i funkcji elementów kultury ludowej (K_U11)
U03 – potrafi opisać zabytki architektury ludowej (K_U19)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – uczestniczy w wydarzeniach związanych z upowszechnianiem kultury ludowej (K_K05)
K02 - ma świadomość zmian zachodzących w mentalności, postępowaniu i postrzeganiu ludzi w różnych okresach historycznych (K_K08)
K03 – jest świadomy konieczności zachowania dawnych tradycji, zwyczajów dla zachowania ciągłości historii regionu, kraju, narodu (K_K09)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie krótkiego wystąpienia (referatu, prezentacji multimedialnej) na określony temat.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie pisemnego testu. Skala ocen 2-5. Student może uzyskać następujące oceny,
które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji (liczonej wobec kompletu punktów za test wiedzy):
- 5,0 > 91%
- 4,5 = 81-90%
- 4,0 = 71-80%
- 3,5 = 61-70%
- 3,0 = 51-59%
- 2,0 < 50%
|
Zakres tematów: |
1. Etnografia jako nauka – podstawowe pojęcia, metody badań.
2. Regiony etnograficzne Polski – szczegółowa charakterystyka
3. Twórczość ludowa: muzyka, sztuka, taniec
4. Religia: wierzenia, magia, demonologia.
5. Zwyczaje i tradycje (świąteczne, rodzinne – wesele, chrzest, pogrzeb)
6. Zajęcia i czas wolny
7. Budownictwo ludowe i życie mieszkańców wsi (zajęcia in situ w muzeum kultur ludowych w Osieku nad Notecią)
|