Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Albin, K., 2000, Reklama, Warszawa-Wrocław
Benenowska I., 2005, Gry językowe w polskiej reklamie telewizyjnej, [w:] „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Studia Slavica X, Nauki Humanistyczno-Społeczne, z. 374, Toruń, s. 113-127
eadem, 2006, Sposoby budowania pozytywnych emocji w reklamie telewizyjnej, [w:] Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne, pod. red. K. Wojtczuk, V. Machnickiej, Siedlce, s. 9-21
eadem, 2016, Wieloznaczność sloganu reklamowego podstawą gry językowej między nadawcą i odbiorcą, [w:] Fachsprachenunterricht – Lehren und Lernen am Beispiel des Polnischen als Fremdsprache, (Hg.) E. Bagłajewska-Miglus, T. Vogel, Shaker Verlag GmbH: Aachen, s.163-174
Dudziak A., 2014, O funkcjonalnym dyskursie lingwistycznym na temat perswazji i manipulacji, „Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego” nr 2014/XXVIII, s. 169-183
Falkowski A., Tyszka T., 2006, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk
Janiszewska K., Kall J., 2011, Strategia reklamowa, Warszawa
Kall J., 1999, Reklama, Warszawa
Kwarciak B., 1997, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków
Leśniewska A., 2006, Reklama internetowa, Gliwice
Lewiński P.H., 2008, Retoryka reklamy, Wrocław
Russell J.T., 2001, Reklama według Ottona Kleppnera, Warszawa
Sutherland M., Sylvester A.K., 2003, Reklama a umysł konsumenta, Warszawa
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
dyskusja moderowana, analiza przypadku, metoda projektu lub prezentacja multimedialna (do wyboru dla Studentów), praca indywidualna i w zespole
|
Literatura: |
Bralczyk J.,2004, Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk
Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C.,2011, Kreatywna reklama, Warszawa
Doliński D., 2008, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk
Doliński D., 1998, Psychologia reklamy, Wrocław
Domański T., 1993, Skuteczna reklama i promocja, Warszawa
Grzegorczyk A., 2010, Reklama, Warszawa
Kłeczek R., Hajdas M., Sobocińska M.,2008, Kreacja w reklamie, Kraków
Nowacki R.,2005, Reklama, Gdańsk
Sullivan L., 2007, Spoty, plakaty i slogany. Jak tworzyć lubiane reklamy, Gliwice
Szczęsna E., 2007, Poetyka reklamy, Warszawa
Toscani O., 2009, Reklama – uśmiechnięte ścierwo, Warszawa
Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa
|
Efekty uczenia się: |
W01 Student posiada wiedzę o najważniejszych teoretycznych założeniach i elementach składowych reklamy, przygotowania i funkcjonowania komunikatu reklamowego.
W02 Student zna zasady doboru technik reklamowych do celu reklamy oraz wady i zalety poszczególnych form i technik reklamowych.
U01 Student potrafi opisać strukturę komunikatów reklamowych.
U02 Student umie dobrać technikę reklamy do oczekiwanego celu i zakładanego odbiorcy, ocenić poprawność zastosowania i skuteczność pragmatyczną wybranych technik reklamowych.
K01 Student myśli i działa twórczo, oryginalnie ze świadomością wieloaspektowości podejmowanych działań z zakresu reklamy (prawnych, społecznych, etycznych, kulturowych).
|
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca zaliczeniowa i poziom wiedzy dotyczącej reguł budowy skutecznego perswazyjnie komunikatu reklamowego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu językowego, typologii reklam, procesu ich tworzenia
na ocenę niedostateczną
student nie definiuje podstawowych pojęć, nie rozpoznaje podstawowych elementów strukturalnych reklamy, nie umie analizować przykładów i argumentować swoich ocen;
na ocenę dostateczną
student definiuje podstawowe pojęcia, rozpoznaje elementy strukturalne przekazu reklamowego, analizuje proste przykłady, argumentuje swoje oceny;
na ocenę dobrą
student definiuje podstawowe pojęcia, rozpoznaje elementy strukturalne przekazu reklamowego, analizuje proste przykłady, argumentuje swoje oceny, wskazuje analogie i wyciąga wnioski, dobiera technikę reklamy do oczekiwanego celu i zakładanego odbiorcy;
na ocenę bardzo dobrą
student definiuje podstawowe pojęcia, rozpoznaje elementy strukturalne przekazu reklamowego, analizuje proste przykłady, argumentuje swoje oceny pod względem poprawności zastosowania i skuteczności pragmatycznej wybranych technik reklamowych, wskazuje analogie i wyciąga wnioski, dobiera technikę reklamy do oczekiwanego celu i zakładanego odbiorcy.
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Informacje i ustalenia związane z treściami programowymi, warunkami zaliczenia.
2. Elementy komunikatu reklamowego (nagłówek, treść zasadnicza, ilustracja, slogan reklamowy, elementy zależne od doboru medium).
3. Slogan reklamowy (budowa, typologie, cechy udanego sloganu) i inne elementy językowe w reklamie.
- poetyka reklamy,
- (dowcipna) gra jezykowa.
4. Techniki prezentacyjne w reklamie (m.in. demonstracja, rekomendacja, styl życia, humor, animacja, znany bohater, dowód naukowy).
5. Reklama jako przekaz semiotyczny – kody reklamy, typologia elementów przekazu reklamowego (językowe, wizualne, audio, inne), warstwa werbalna, ikoniczna, audytywna.
6. Etapy budowy komunikatu reklamowego (określenie treści, struktury, kształtu i źródła przekazu).
7. Cechy skutecznego przekazu reklamowego (m.in. atrakcyjność, sugestywność, zrozumiałość, zwięzłość, oryginalność, aktualność, relewantność w stosunku do odbiorców, zgodność z przepisami prawa i dobrymi obyczajami).
8. Typy reklam wg różnych klasyfikacji.
9. Media, środki i nośniki reklamy (powtórzenie i/lub usystematyzowanie) – wykorzystanie, możliwości i ograniczenia.
10. Reklama niestereotypowa – nowatorskie środki reklamowe.
11. Zastosowanie wiedzy psychologicznej w reklamie, np. procesy poznawcze – percepcja, postrzeganie, interpretacja; pamięć a reklama; reklama jako komunikat perswazyjny i kreowanie życzeniowej rzeczywistości; perswazja a manipulacja; mechanizmy zachowań konsumenckich.
12. Motywy reklamowe (dziecko, zwierzę, sport, motoryzacja, kobieta i in.)
13. Wartości, wartościowanie i etyka w reklamie.
14. Podsumowanie i uzupełnienie. Zaliczenie.
|