Diagnostyka pedagogiczna 1100-Lg2DP-NP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Borsich Sz. (2016) Propozycja narzędzia do pomiaru etycznego przygotowania pedagogów do prowadzenia badań diagnostycznych, „Przegląd Pedagogiczny”, 1, 153-170. Brzezińska A. I. (2005, 2008, 2013, 2015) Jak myślimy o rozwoju człowieka . W: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, GWP, s. 5-19. Brzezińska A. I. (2005, 2008, 2013, 2015) Jak przebiega rozwój człowieka?. W: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, GWP, s. 21-39. Deptuła M. (1996) Koncepcja badania rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, rozdz. 3. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U., (2017) Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, Warszawa: ORE, rozdz. 1-3, 6-8. Junik W. (2009) Ewaluacja zasobów szkoły i występujących w niej zagrożeń. W: Profilaktyka w grupach ryzyka. Część 1. Diagnoza, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, s. 29-56. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172 Kaszlińska K. (2015), Diagnozowanie kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych – możliwości i ograniczenia, Przegląd Pedagogiczny, 1, 209-222. Misiuk A. (2015) Porównanie procedur analizy wyników uzyskanych za pomocą klasycznej techniki Moreno, „Przegląd Pedagogiczny”, 1, 234-249. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998) Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: WSiP. Wysocka E. (2007) Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK, s. 11-75; 287-390; Aneks – załącznik nr 2. Wysocka E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków: Impuls, rozdz. 1 i 2. |
Metody dydaktyczne: | metody kooperatywne wykład konwersatoryjny wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami |
Metody dydaktyczne - inne: | Pisemna praca indywidualna wykonana w ciągu 1 godziny w terminie podanym przez prowadzącego w jego obecności. Zadaniem studenta będzie udzielenie odpowiedzi na pytania otwarte i wykonanie zadania wymagającego zastosowania wiedzy (przekazywanej na wykładach i konwersatoriach oraz zdobywanej samodzielnie w trakcie studiowania zadanej literatury) do zaprojektowania postępowania diagnostycznego na podstawie opisu problemu występującego często w praktyce - w przedszkolu/klasie szkolnej. Pytania/zadania dotyczą poszczególnych efektów kształcenia przewidzianych dla tego przedmiotu. Odpowiedzi studenta zostaną ocenione osobno dla każdego efektu. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie więcej niż 50% punktów przewidzianych w pytaniach/ zadaniach dotyczących danego efektu. Uzyskane przez studenta punkty zostaną przeliczone na ocenę końcową. Szczegółowe kryteria oceniania odpowiedzi na pytania i wykonania poszczególnych zadań zostaną przedstawione na wykładzie. |
Literatura: |
Appelt K. (2005; 2008; 2013; 2015). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? w: A. Brzezińska (red.), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: GWP, s. 259-301. Bogucki, J. (2009). Modele statusów socjometrycznych: Socjometryczna skala akceptacji autorstwa M. Piliewicza oraz dwuwymiarowy model zespołu J.D. Coie’a, K.A. Dodge’a i H. Copotelli. Analiza wyrównawcza, w: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza (Część I, s. 91-109). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172 Brzezińska A.I., Czub M. (2012), Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego, „Edukacja”, 4(120), 5-21. Brzezińska A.I., Matejczuk J., Ratajczyk A., Mielcarek M., Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 2, Wiek przedszkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4 Deptuła M. (1996) Koncepcja badania rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, rozdz. 2. Deptuła M. (2013) Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa: WN PWN, rozdz. 1 i 4. Deptuła M. (2016). Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa do wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami, "Przegląd Pedagogiczny", 2, s. 127-150, https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4081 Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018), Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży, Warszawa: WN PWN, rozdz. 2 i 3. Wersja elektroniczna pracy dostępna w Repozytorium UKW od listopada 2018. Deptuła M., Misiuk A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (rozdz. 1, 2, 4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Junik W. (2012). „Portret wychowawcy grupy/klasy” : technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej, „Wychowanie na co Dzień”, 9, s. I-VII. Rękosiewicz M., Jabłoński S., Brzezińska A.I., Kram A., Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 3, Wczesny wiek szkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4 Smykowski B. (2005) Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? w: A. I. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk, GWP, s. 164-205. Smykowski B. (2005; 2008;2013; 2015). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? w: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa,Gdańsk, GWP, s. 208-258. Szumski G., współpraca Firkowska-Mankiewicz A. (2010) Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, rozdz. 5 i narzędzia w aneksie. Wiliński P (2005; 2008; 2013;2015). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: W: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk, GWP, s. 303-343. Zabłocka M. (2012) Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, część I. |
Efekty uczenia się: |
W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu. [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym, - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] U-4: Do podanego opisu przypadku problemów dziecka student potrafi wskazać cele interwencji pedagogicznej zmierzającej do stworzenia mu lepszych warunków rozwoju psychospołecznego w przedszkolu/ klasie szkolnej [K_U29] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena narzędzi diagnostycznych wykonanych przez studenta złożonych w wyznaczonym terminie a) skali do badania zmiennej wybranej z puli podanej przez prowadzącego [U-2] b) arkusza wywiadu częściowo ustrukturalizowanego do badania zmiennej wybranej z puli podanej przez prowadzącego. [U-2] 2. Pisemne kolokwium z pytaniami otwartymi [U-3; K-1]. Za zadania wymienione w pkt. 1 student może otrzymać maksymalnie 26 pkt. Minimalna liczba punktów wymagana na zaliczenie tego zadania to 14 pkt. Szczegółowe kryteria oceny kolokwium zostaną podane w trakcie zajęć. Aby zaliczyć kolokwium wymagane jest uzyskanie więcej niż 50% możliwych do uzyskania punktów dla każdego efektu. Ocena końcowa jest wypadkową ocen każdego z efektów. |
Zakres tematów: |
1. Koncepcja wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży w przedszkolu i szkole oraz jej metodyczne konsekwencje dla diagnozy pedagogicznej. 2. Charakterystyka zadań rozwojowych dzieci w okresie przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym oraz warunków sprzyjających ich realizacji w przedszkolu i szkole – podstawowe wskaźniki świadczące o tym, że dorośli tworzą dziecku warunki niespecyficzne i specyficzne. 3. Obserwacja jako sposób poznawania kompetencji społecznych dzieci oraz warunków rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - wyłanianie zmiennych i określanie wskaźników do arkusza obserwacji bezpośredniej i pośredniej. 4. Wywiad, jako sposób poznawania warunków rozwoju dziecka w rodzinie, przedszkolu, szkole, w tym zwłaszcza stylów wychowania preferowanych przez dorosłych w tych środowiskach. 5. Socjometryczna Skala Akceptacji jako przykład techniki socjometrycznej służącej poznawaniu kompetencji społecznych dzieci i szans ich rozwoju w grupie rówieśniczej. 6. Ankieta – przykłady zastosowania w poznawaniu postrzegania nauczyciela przez dzieci i własnych z nim relacji. 7. Zjawisko odrzucenia rówieśniczego: istota, wybrane przyczyny i następstwa. Rola dorosłych i rówieśników w powstawaniu zjawiska stygmatyzacji dzieci odmiennych od rówieśników. 8. Projektowanie postępowania diagnostycznego, opracowywanie jego wyników i formułowanie wniosków dotyczących działań opiekuńczych i wychowawczo-profilaktycznych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 18:15,
sala 19b |
Małgorzata Zabłocka | 17/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.