Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka 1000-FP11P-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Teresa Cieślikowska, Janusz Sławiński (red.), Pogranicza i korespondencje sztuk, PAN, Wrocław 1980;
Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński (red.), Zarys teorii literatury, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991;
Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998;
Michał Głowiński (red.), Narratologia, Wyd. Słowo-Obraz-Terytoria, Gdańsk 2004;
Michał Głowiński, O intertekstualności, w: „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4;
Michał Głowiński, Świadectwa i style odbioru, w: Problemy teorii literatury, Seria 3, wybór prac Henryk Markiewicz, Ossolineum, Wrocław 1988;
Adam Kulawik, Poetyka: wstęp do teorii dzieła literackiego, Wyd. Antykwa, wyd. 3, Kraków 1997
Marian Maciejewski, „Ażeby ciało powróciło w słowo”; próba kerygmatycznej interpretacji literatury, KUL, Lublin 1991;
Zofia Mitosek, Teorie badań literackich, Wyd. PWN, wyd. 4, Warszawa 1998;
Stefan Sawicki, Granice „sakralnych” interpretacji literatury, w: „Roczniki Humanistyczne”, tom XXXVIII, z. 1, 1990;
Antoni Siemianowski ks., Fenomenologia. Nowe obszary i tematy badań, Wyd. Scriptor, Gniezno 2004.
Władysław Tatarkiewicz, Dzieje stosunku sztuki i poezji, w: Dzieje sześciu pojęć, Wyd. PWN, wyd. 5, Warszawa 2005.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: przekaz werbalny i wizualny, elementy dyskusji
Literatura:

Arystoteles, Poetyka, przeł. Henryk Podbielski, Ossolineum, Wrocław 1989;

Nicolas Boileau-Despréaux, Sztuka rymotwórcza, tłum. Maciuński, Universitas, Kraków cop. 2002;

Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. Stanisław Pietraszko, Ossolineum, Wrocław 1956;

Umberto Eco, Czytelnik modelowy, w: Lector in fabula: współdziałanie w interpretacji literackiej, przeł. Piotr Salwa, Wyd. PIW, Warszawa 1994.

Michał Głowiński, Poetyka i okolice, Warszawa 1992;

Michał Głowiński, Wirtualny odbiorca w strukturze utworu poetyckiego, w: Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Wyd. Literackie, Kraków 1977;

Roman Ingarden, Z teorii dzieła literackiego, w: Problemy teorii literatury, Seria 1, wybór prac Henryk Markiewicz, Ossolineum, wyd. 2, Wrocław 1987;

Claude Lévi-Strauss, Struktura mitów, w: Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN, Warszawa 2007;

Jerzy Madejski, Deformacje biografii, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004;

Henryk Markiewicz, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Wyd. PWN, Warszawa 1989;

Zofia Mocarska-Tycowa (red.), Z pogranicza literatury i sztuk, Wyd. UMK, Toruń 1996;

Ryszard Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Universitas, Kraków 2001;

Janusz Plisiecki, Film i sztuki tradycyjne, Wyd. UMCS, Lublin 2012;

Stefan Sawicki, Sacrum w literaturze, w: Poetyka, interpretacja, sacrum, Wyd. PWN, Warszawa 1981;

Jerzy Speina, Typy świata przedstawionego w literaturze, Toruń 1993 i inne wydania.

Efekty uczenia się:

W_01 Student opisuje podstawowe elementy wiedzy z zakresu poetyki, umiejscawiając je w strukturze nauk o literaturze.

W_02 Student prezentuje uporządkowaną wiedzę i definiuje podstawową terminologię z zakresu teorii dzieła literackiego.

W_03 Student prezentuje elementarna wiedzę o powiązaniach poetyki z innymi dyscyplinami i obszarami nauk o literaturze (teorią literatury, krytyką literacką, analizą i interpretacją).

U_01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami teoretycznymi przy opisie elementów budowy dzieła literackiego.

U_02 Student rozpoznaje teksty literackie – rodzaje i gatunki literackie (ich elementy składowe) oraz potrafi dokonać ich opisu, analizy elementów stylistycznych i elementów budowy dzieła literackiego.

K_01 Student rozumie potrzebę uczenia się i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.

K_02 Student potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania w zakresie poetyki.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

na ocenę dostateczną — student wymienia ze zrozumieniem podstawowe pojęcia z zakresu poetyki, wskazuje na znaczenie poszczególnych terminów w analizie dzieła literackiego, przygotowuje pracę pisemną

na ocenę dobrą — student wymienia ze zrozumieniem podstawowe pojęcia z zakresu poetyki, wskazuje na znaczenie poszczególnych terminów w analizie dzieła literackiego, przygotowuje pracę pisemną, ocenia przydatność i funkcje konkretnych źródeł z zakresu teorii dzieła literackiego na tle własnych zainteresowań badawczych

na ocenę bardzo dobrą — student wymienia ze zrozumieniem podstawowe pojęcia z zakresu poetyki, wskazuje na znaczenie poszczególnych terminów w analizie dzieła literackiego, przygotowuje pracę pisemną, ocenia przydatność i funkcje konkretnych źródeł z zakresu teorii dzieła literackiego na tle własnych zainteresowań badawczych, porównuje wiedzę o poszczególnych zjawiskach literaturoznawczych, krytycznie ocenia teksty źródłowe i wykrystalizowane stanowisko wykorzystuje w przygotowaniu interpretacji dzieła literackiego

Zakres tematów:

1. Narodziny dramatu europejskiego: podstawowa siatka pojęć z zakresu poetyki komedii (Arystofanes) oraz tragedii (Sofokles); definicja akcji (Poetyka Arystotelesa)

2. Literatura a mity

3. Dramat średniowieczny, związki literatury pięknej z liturgią

4. Tragedia a melodramat – analiza pojęć odnośnie do utworów W. Shakespeare’a

5. O poetykach normatywnych, czyli dwóch Sztukach rymotwórczych (Nicolas Boileau-Despréaux a Franciszek Ksawery Dmochowski)

6. Ku dramaturgii nowożytnej – analiza komedii wysokich C.K. Norwida i A. Czechowa

7. Odmiany intertekstualności

8. Ut pictura poesis – analiza utworów poetyckich Cz. Miłosza i S. Grochowiaka w odniesieniu do dzieł malarskich

9. Literatura i film – analiza porównawcza (J. Iwaszkiewicz, A. Wajda)

10. Budowa dzieła literackiego według Romana Ingardena

11. Wirtualny odbiorca dzieła literackiego

12. Sąsiedztwa literaturoznawstwa i okolice poetyki

13. Sacrum w literaturze – interpretacja kerygmatyczna

14. Powieść jako dokument; zagadnienie autobiografizmu

15. Koncepcja nowoczesnego dzieła literackiego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, sala 17 (PS)
Gerard Guźlak 19/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)