Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań językoznawczych 1000-FP12MBJ-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Pogańskiego, Wrocław 1995;
- Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007;
- Bogusławski A., O pojęciu wyjaśniania i o wyjaśnianiu w lingwistyce „Biuletyn PTJ” 47/48, 1983
- Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004;
- Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa – podstawy teoretyczne, Łódź 2006; Metodologie językoznawstwa – współczesne tendencje i kontrowersje, Kraków 2008.

Metody dydaktyczne: wykład kursowy
Literatura:

- Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

- Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, cz. III – Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa. Warszawa 2007.

- Językowy obraz świata. Praca zbiorowa pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1991.

- Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004

- Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2000

Efekty uczenia się:

K_W01 Opisuje podstawowe elementy wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną;

K_W02 Definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka, literatury i kultury;

K_W03 Rozpoznaje i charakteryzuje różnorodne elementy wiedzy, obejmujące teorie i metodologie z zakresu filologii polskiej;

K_U02 Posługuje się podstawową terminologią, dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowuje i prezentuje wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury, edytorstwa /pedagogiki/ psychologii/ dydaktyki;

K_U03 Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i uczestniczenia w kulturze przez całe życie;

K_K07 Dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danej specjalności).

Metody i kryteria oceniania:

pisemna praca zaliczeniowa:

na ocenę dostateczną – student przedstawia założenia metodologiczne oraz wymienia i opisuje metody badań działów językoznawstwa wewnętrznego i zewnętrznego;

na ocenę dobrą – student przedstawia założenia metodologiczne oraz wymienia i opisuje metody badań działów językoznawstwa wewnętrznego i zewnętrznego, umie zastosować w praktyce metody badawcze wymienionych szkół;

na ocenę bardzo dobrą – student przedstawia założenia metodologiczne oraz wymienia i opisuje metody badań działów językoznawstwa wewnętrznego i zewnętrznego, umie zastosować w praktyce metody badawcze wymienionych szkół, podaje dodatkowe informacje z literatury uzupełniającej.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do metodologii badań (metoda, metodologia, rodzaje wyjaśniania w nauce, definiowanie w nauce, metody zbierania materiału językowego, analiza zebranego materiału).

2-3. Ogólna klasyfikacja nauk a typy metodologii. Miejsce językoznawstwa wśród nauk.

4. Metodologiczne podstawy językoznawstwa (przedmiot i typy badań językoznawczych,

budowa teorii naukowej, typy wyjaśnień naukowych a wyjaśnianie w lingwistyce).

5. Kryteria podziału dyscyplin językoznawczych.

6. Językoznawstwo genealogiczne i typologiczne – typy badań.

7-8. Charakterystyka dyscyplin językoznawczych ze względu na zakres i aspekt badawczy –

językoznawstwo synchroniczne, diachroniczne i porównawcze.

9. Charakterystyka dyscyplin językoznawczych ze względu na przedmiot badania – językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne.

10-11. Metodologia z zakresu gramatyki kognitywnej i etnolingwistyki (kulturowe badanie

językowego obrazu świata: język jako źródło wiedzy o mentalności, historii i kulturze regionu.

12. Ludowa konceptualizacja pojęć; obraz świata, ankieta do badań językowego obrazu pojęć).

13. Stereotyp jako przedmiot lingwistyki.

14. Metodologia z zakresu socjolingwistyki (dla wykazania współzależności zmian w systemie językowym z czynnikami demograficzno-społecznymi).

15. Praca zaliczeniowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:15 - 9:00, sala 25
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa 14/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)