Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1000-FP23WZLP-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | B. Bałutowa, Powieść angielska XX wieku J Adamski, Historia literatury francuskiej J. Heisten, Literatura francuska XX wieku J. Heistein, Historia literatury włoskiej J. Ugniewska, Historia literatury włoskiej XX wieku D. i N. Morciniec, Historia literatury niderlandzkiej M. Strzałkowa, Historia literatury hiszpańskiej Zenon Ciesielski, Historia literatury szwedzkiej M. Szyrocki, Historia literatury niemieckiej A. Kopcewicz, M. Sienicka, Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie, t. I–II. A. Kopcewicz, M. Sienicka, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, t. I-II Literatura rosyjska w zarysie |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne |
||
Literatura: |
1. Teksty literackie 2. Szczegółowe opracowania, przede wszystkim wstępy do BN, oraz opracowania ogólne (w zakresie umożliwiającym orientację w wyżej wymienionych zagadnieniach): M. Eliade, Mit wiecznego powrotu. Przeł. Krzysztof Kocjan. Warszawa 1998 Thore Zetterholm, Literatura świata. Ilustrowany przewodnik. Warszawa 1986 Historia literatury światowej pod red. Mariana Schulza. Kraków 2006 Historia literatury światowej, red. Tadeusz Skoczek. Bochnia-Kraków bdw. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. Annick Benoit-Dusausoyi Guy Fontaine’a, Gdańsk 2009 |
||
Efekty uczenia się: |
Student W01 odwołując się do konkretnych dzieł literackich, definiuje podstawowe pojęcia z historii literatury europejskiej (z elementami amerykańskiej) (K_W02) W02 poprzez poszczególne utwory reprezentatywne dla poszczególnych epok rozpoznaje i charakteryzuje podstawową problematykę oraz koncepcje światopoglądowe i egzystencjalne w literaturze powszechnej (K_W11) U01 konstruuje w języku ojczystym (polskim) wypowiedzi pisemne i/lub ustne pozwalające mu ująć zagadnienia literackie, kulturowe i językowe związane z literaturą powszechną (K_U13) K01 dostrzega wagę dziedzictwa kulturowego dla interpretacji własnego umiejscowienia w nim (K_K07) K02 zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o literaturze powszechnej i polskiej i jej znaczeniu w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu więzi ponadnarodowych (K_K08) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest aktywność na ćwiczeniach i pisemna praca zaliczeniowa Student na ocenę dostateczną czynnie uczestniczy w zajęciach, analizując i interpretując teksty, w pisemnej pracy zaliczeniowej wykazuje się znajomością zasad pisania prac naukowych na poziomie podstawowym, znajomością zasad składni, frazeologii, ortografii, interpunkcji na poziomie dostatecznym, umiejętnością cytowania materiałów źródłowych i opracowań, układem treści logicznym i realizacją tematu na poziomie podstawowym, na ocenę dobrą (oprócz w.w.) w czasie zajęć odwołuje się do podstawowych opracowań, w pisemnej pracy zaliczeniowej wykazuje się znajomością zasad składni, frazeologii, ortografii, interpunkcji na poziomie dobrym, układem treści logicznym i realizacją tematu pogłębioną, na ocenę bardzo dobrą prócz realizacji poprzednich wymagań – w sposób twórczy podchodzi do omawianych tekstów przy wykorzystaniu opracowań, w pisemnej pracy zaliczeniowej nie popełnia błędów językowych, a układ treści i realizacja tematu wskazują na samodzielne i twórcze podejście do tematu |
||
Zakres tematów: |
1. Antyk: Gilgamesz, Biblia hebrajska i chrześcijańska, Grecja, Rzym – jako punkty wyjścia 2. Średniowiecze: Brewiarz miłości ze Wstępem Z. Romanowiczowej; 3. Między średniowieczem a renesansem: Dante, Boska komedia, Boccaccio, Dekameron; 4. Odrodzenie i jego idee: Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty. W tegoż: Wybór pism. Wyb., wstęp i komentarze M. Cystowska (BN II, nr 231), N. Machiavelli, Książę, M. Montaigne, Próby (wybór) 5. Wiek XVII w Anglii (pogranicza epok): Szekspir: Hamlet i Burza (tu także: specyfika teatru elżbietańskiego); Milton: Raj utracony 6. Wiek XVII w Anglii: Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia. Wyb., przekład, wstęp Stanisław Barańczak (tutaj: John Donne, Georg Herbert, Andrew Marwell) – kwestia zróżnicowania poezji metafizycznej 7. Wiek XVII i XVIII we Francji: Maria de La Fayette: Księżna de Cléves, Racine: Fedra, Molier: Don Juan lub Choderlos de Laclos: Niebezpieczne związki 8. Wiek XVIII w Anglii (wielość nurtów): Daniel Defoe, Robinson Crusoe, Swift, Podróże do wielu odległych narodów świata przez Lemuela Gullivera..., 9. Ku romantyzmowi: Rousseau, Nowa Heloiza, L. Sterne, Podróż sentymentalna 9. Romantyzm: E. T. A. Hoffman, Diable eliksiry, A. de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku; Byron, Korsarz, Prometeusz (wiersze w Dziełach); E. A. Poe, Opowiadania 10. Ku realizmowi: Stendhal, Czerwone i czarne; Flaubert, Pani Bovary 11. Naturalizm i jego odmiany: Zola: Nana, Strindberg: Panna Julia i Ojciec 12. Rosyjska literatura XIX w.: F. Dostojewski, Idiota; Czechow, Trzy siostry 13. Baudelaire, Kwiaty zła, Maeterlinck, Ślepcy lub tegoż wiersze [w:] Symboliści francuscy 14. XX wiek cz. I: T. S. Eliot, Ziemia jałowa i modernizm; 15. W stronę postmodernizmu: Ionesco, Łysa śpiewaczka, Genet, Balkon – teatr absurdu; Gabinet luster. Krótka proza amerykańska 1961-1977 |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:00 - 14:30,
sala 27 |
Lidia Wiśniewska | 11/16 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Jagiellońskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.