Literatura uzupelniająca: |
Kotarbiński, T., Prakseologia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 1999.
|
Literatura: |
Kenny, A., Krótka historia filozofii zachodniej. Warszawa: Prószyński i S-ka. 2002 (wybrane rozdziały).
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, Warszawa: PWN, 1978. (lub inne wydanie)
|
Efekty uczenia się: |
W1: posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, elementów logiki oraz myśli społeczno-ekonomicznej (K_W15)
W2:zna zasadnicze stanowiska w teorii poznania, spory dotyczące sposobów argumentacji i rozstrzygania sporów (K_W15)
W3:swobodnie posługuje się pojęciami i doktrynami odnoszącymi się do filozoficznych podstaw ekonomii, w tym relacji między zjawiskami ekonomicznymi a innymi naukami (K_W01, K_W15)
W4: zna główne koncepcje filozoficzne dotyczące społeczeństwa, państwa, prawa, natury ludzkiej i relacji między społeczeństwem a jednostką (K_W01, K_W15)
U1: potrafi swobodnie posługiwać się pojęciami filozoficznymi i logicznymi w analizie tekstów naukowych (K_U09, K_U11)
U2: potrafi identyfikować problemy filozoficzne w tekstach i teoriach ekonomicznych (K_U09, K_U11)
U3:posiada umiejętność interpretacji dyskusji dotyczących zagadnień społecznych w kategoriach używanych w głównych koncepcjach społeczeństwa i państwa (K_U09, K_U11)
U4: umie odnieść koncepcje ekonomiczne do filozoficznych koncepcji jednostki i natury ludzkiej (K_U09, K_U11)
K1: posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań z poszanowaniem dla poglądów odmiennych od własnych (K_K02)
K2: posiada umiejętność etycznej oceny zachowań ludzkich w życiu społecznym i działalności naukowej (K_K04)
|
Zakres tematów: |
Pojęcie filozofii, dyscypliny filozoficzne. Filozofia w relacji do nauk empirycznych i formalnych. Filozofia a religia i światopogląd. Treści epistemologiczne: podstawowe koncepcje prawdy: klasyczna teoria prawdy, wersja słaba, wersja mocna (korespondencyjna), teorie nieklasyczne: ewidencyjna (teoria oczywistości), pragmatyczna, konsensualna (zgody powszechnej), koherencyjna, nihilistyczna (redundancyjna). Prawda absolutna a względna. Problem relatywizmu epistemologicznego. Zagadnienie źródeł poznania: empiryzm i jego odmiany, aprioryzm i jego odmiany. Problem sceptycyzmu globalnego i lokalnego. Treści metafizyczne: teizm (kreacjonizm, ewolucjonizm), ateizm, agnostycyzm jako główne stanowiska w sporze o pochodzenie i naturę świata oraz człowieka, spór o uniwersalia; przegląd głównych stanowisk i argumentacji. Metafizyczny realizm i metafizyczny anty-realizm (idealizm). Pojęcie duszy (metafizyczne i psychologiczne) i różne stanowiska w kwestii relacji duszy i ciała: dualizm skrajny, dualizm umiarkowany, materializm (fizykalizm).
Różne pojęcia wolności w sporze determinizmu z indeterminizmem. Podstawy filozofii politycznej: liberalizm, konserwatyzm, socjalizm, chrześcijańska koncepcja zarządzania i stosunków społeczno-ekonomicznych.
Przegląd najważniejszych szkół i nurtów filozofii współczesnej: fenomenologia, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm hermeneutyka, pragmatyzm i neopragmatyzm, neopozytywizm, postmodernizm, Szkoła Lwowsko-Warszawska. Podstawowe problemy etyki współczesnej oraz logiki i metodologii nauk.
|