Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie kampanii wyborczych 1000-Pt35PKW-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Oblicza kampanii wyborczych w 2015 roku, red. M. Kułakowska, P. Borowiec, P. Ścigaj, Kraków 2016.
A. Pacześniak, Ujednolicenie unijnej ordynacji wyborczej – mrzonka czy realny projekt na przyszłość?, „Studia Wyborcze” 2017, tom XXIII.
O. Annusiewicz, Komunikowanie polityczne w okresie przedwyborczym, „Studia Politologiczne” 2012, nr 25.
Z. Witaszak, Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej” 2007, nr 171.
J. Fras, Profile partii politycznych na Facebooku w kampanii wyborczej 2011 roku, „Rocznik Nauk Społecznych 2012”, nr 40.
K. Prendecki, Sondaże wyborcze – socjologia w służbie polityki, „Humanities and Social Sciences” 2015, vol. XX.
M. Rachwał, Sondaże a wynik wyborów – polskie doświadczenia 1990-2005, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2009, nr 3.
R. Balicki, K. Piech, Ograniczenia swobody prowadzenia kampanii wyborczej w świetle regulacji Kodeksu wyborczego, „Polityka i Społeczeństwo” 2015, nr 13.
M. Borski, Agitacja wyborcza jako ważny element kampanii wyborczej – wybrane zagadnienia, „Rocznik Administracji i Prawa” 2017, nr 17.

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
Literatura:

A. K. Piasecki, Wybory w Polsce 1989-2011, Kraków 2012.

W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.

F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Warszawa 2003.

M. Chmaj, W. Skrzydło, System wyborczy w Rzeczpospolitej Polskiej, Kraków 2011.

S. Trzeciak, Kampania wyborcza. Strategia sukcesu: przewodnik dla kandydatów i sztabów wyborczych, Poznań 2005.

K. Daniel, Kampania negatywna w polskich wyborach prezydenckich 1990-2010, Toruń 2013.

Komunikacja polityczna: jak wygrać wybory? Red. W. Ferenc, R. Mrówka, S. Wilkos, Warszawa 2004.

W. Peszyński, Polskie doradztwo wyborcze na drodze amerykanizacji, „Rocznik Nauk Społecznych” 2014, nr 42.

Ustawa z 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy.

Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r.

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe

K_W08: Dysponuje wiedzą o istocie dyskursu publicznego.

K_W15: Ma wiedzę na temat roli mediów w warunkach społeczeństwa informacyjnego.

K_U06: Umie w adekwatnym dla siebie zakresie uczestniczyć w życiu publicznym.

K_U15: Potrafi analizować i oceniać treści przekazu medialnego. Umie wykorzystać taki przekaz w działalności publicznej.

K_U17: Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych.

K_K01: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie.

K_K03: W komunikowaniu się z otoczeniem wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk o polityce.

Efekty modułowe

W1: Wykorzystuje wiedzę o istocie dyskursu publicznego.

W2: Zna rolę mediów w warunkach społeczeństwa informacyjnego i potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań praktycznych.

U1: Zdolny jest do adekwatnego dla siebie uczestnictwa w życiu publicznym.

U2: W działalności publicznej potrafi wykorzystać treści przekazu medialnego.

U3: Potrafi samodzielnie przygotować wystąpienia ustne na użytek życia publicznego.

K1: Posiada wiedzę i umiejętności do uczestnictwa w życiu publicznym, politycznym i społecznym, również do pracy w zespołach.

K2: Komunikując się z otoczeniem korzysta z wiedzy i aparatu pojęciowego nauk o polityce.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność + aktywność + ocena z kolokwium

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie

2. Charakterystyka przebiegu kampanii wyborczych w wyborach do Sejmu i Senatu w Polsce po 1989 roku.

3. Charakterystyka przebiegu kampanii wyborczych w wyborach prezydenckich w Polsce po 1990 roku.

4. Charakterystyka przebiegu kampanii wyborczych w wyborach samorządowych w Polsce po 1989 roku – analiza materiałów i strategii wyborczych.

5. Charakterystyka wybranych kampanii wyborczych na świecie.

6. Charakterystyka znanych strategii i technik prowadzenia kampanii wyborczych, cz. I.

7. Charakterystyka znanych strategii i technik prowadzenia kampanii wyborczych, cz. II.

8. Sondaże wyborcze i wykorzystanie portali społecznościowych oraz innych narzędzi internetowych do prowadzenia kampanii wyborczej.

9. Uwarunkowania prawne prowadzenia kampanii wyborczej w wyborach do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego oraz w wyborach prezydenckich w Polsce.

10. Uwarunkowania prawne prowadzenia kampanii wyborczych w wyborach samorządowych w Polsce.

11. Systemy wyborcze oraz struktura socjoekonomiczna społeczeństwa (społeczności) i ich wpływ na dobór strategii i technik prowadzenia kampanii wyborczej.

12. Finansowanie kampanii wyborczych – modele, praktyki – możliwości i bariery w warunkach polskich. Uwarunkowania etyczne prowadzenia kampanii wyborczych. Przygotowanie programu wyborczego.

13. Przygotowanie kampanii wyborczej do wybranych organów wraz z przygotowaniem dokumentacji wyborczej. Wykorzystanie narzędzi informatycznych menedżera projektów (harmonogram i zadania w kampanii wyborczej).

14. Rozliczenie i zamknięcie kampanii wyborczej.

15. Kolokwium.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 7:30 - 9:15, (sala nieznana)
Marcin Wałdoch 3/4 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)