Komunikacja człowiek-komputer 1300-Mt11Kck-SD
Wykład (WYK)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | 1. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT. 2. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury da-nych, WNT 3. T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 4. Liberty J.: „C#. Programowanie”, O’REILLY®, Helion, 2006. 5. Matulewski J.: „C# 3.0 i .NET 3.5. Technologia LINQ”, Helion, 2008. 6. Microsoft Visual C# 2005 Express Edition: „Projektuj sam”, Edycja polska Microsoft Press, Warszawa 2006. 7. Perry S.C.: „C# i .NET”, Prentice Hall, Helion, 2006. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne - inne: | Wyklady, prezentacja przykładu, objaśnienie, prezentacja multimedialna, praca samodzielna z komputerem |
Literatura: |
1. Lis M.: „C#. Praktyczny kurs”, Helion 2007. 1. M. Mysior, C# w praktyce, PWN-Mikom 2005 2. Kusy M.: „Metodyki i techniki programowania. Laboratorium”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszуw 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie języków C#i Java i UML oraz paradygmatu programowania wizualnego i obiektowego. W2. Zna metody i techniki programowania stosowane przy rozwiązywaniu podstawowych zadań informatycznych z zakresu implementacji w językach programowania UML, C# i Java W3. Zna narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu podstawowych zadań informatycznych z zakresu implementacji technik programowania i zasobów komunikacji dla środowisk programistycznych Visual Studio, Java Net Beans oraz IBM Rational Rose. Umiejętności: U1. Ma umiejętność formułowania algorytmów i ich programowania z użyciem ęzyków UML, C# i Java dla środowisk Visual Studio, Java Net Beans i IBM Rational Rose. U2. Ma umiejętność przeprowadzania testów i optymilizacji napisanej aplikacji. U3. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędne do budowy programu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium, sprawdziany, zaliczenie na ocenę |
Zakres tematów: |
Narzędzia i techniki programowania. Programowanie proceduralne i programowanie obiektowe. Mechanizmy OOP. Rapid Application Development (RAD) jako rozszerzenie interfeisów IDE. Programowanie wizualne (WYSIWYG), zdarzeniowe, komponentowe, wykotzystanie rozbudowanych bibliotek komponentow. Klasy w OOP. Biblioteki klas platformy .NET. ASP.NET, ADO.NET i NET Framework. Charakterystyka środowiska MS Visual Studio. Pojęcie projektu (Project).Pojęcie rozwiązania (Solution). Szablon projektu. Paleta instrumentów ToolBox. Elementy języka C#. Abstrakcyjny typy oraz deklarowanie i stosowanie zmiennych języka C#. Funkcje dla konwertacii danych. Obiekty i zdarzenia w środowisku MS Visual Studio. Pierwszy tradycyjny program. Środowisko programistyczne MS Visual Studio. Paleta składników ToolBox BCB. Menu w BCB. Podstawy obiektowego projektowania w środowisku w MS Visual Studio. Obiekty i moduły. Definiowanie obiektów. Typy obiektów. Inicjacja i finalizacja. Przegląd elementów biblioteki ToolBox. Składniki Label, TextBox, Button, CheckBox, PictureBox oraz ich stosowanie. NumericUpDown, PictureBox, ProgressBar, RadioButton, RichTextBox, ListBox, ListView ich własności oraz stosowanie w środowisku MS Visual Studio. Obiekty bez reprezentacji wizualnej w MS Visual Studio Timer, saveFileDialog, openFileDialog FontDialog, PrintDialog, ColorDialog. Tworzenie egzemplarzy składników w czasie wykonywania programu. Składnik RichTextBox, stosowanie ego w środowisku MS Visual Studio dla tekstowych plików z wykorzystaniem obiektów bez reprezentacji wizualnej OpenDialog, SaveDialog. Omówienie wybranych komponentów MS Visual Studio wraz z przykładami ich praktycznego wykorzystania. Menu główne oraz menu podręczne. Kategoria Menus & Toolbars. Składniki ContextMenuStrip, MenuStrip, StatusStrip, ToolStrip. Przyklady tworzena menu. Kategoria Data MS Visual Studio. Komponenty DataSet, DataGridView, BindingSource, BindingNavigator oraz ich wykorzystanie. Zestaw zaawansowanych elementów kategorii Components: BackgroundWorker, Directo-ryEntry, DirectorySearcher, ErrorProvider, FileSystemWatcher, ServiceController, Timer. Kategoria Printing i komponenty związane z drukowaniem: PageSetupDialog, PrintDialog, PrintDocument, PrintPreviewDialog. Kategoria Dialogs - zestaw podstawowych okien dialogowych: ColorDialog, FolderBrowserDialog, FontDialog. Biblioteka Windows Forms MS Visual Studio. Kklasy przestrzeni Sys-tem.Windows.Forms. System.ComponentModel.Component I Sys-tem.Windows.Forms.Control. System.Windows. Forms.Application. Wprowadzanie grafiki zasobami MS Visual Studio. Kontrolka PictureBox. Kontrolki PictureBox, ImageMap. Stworzenie aplikacii dla malowania prostej i kola, elipsy. Kontrolka Image. Przekształcenie obrazka, umieszczonych w komponencie PictureBox. Pryklad sterowania kolorami MS Visual Studio. Wykorzystanie Internetu w C#. Kontrolka WebBrowser.Stworzenie Internetowej przeglądarki w MS Visual Studio. Korzystanie z Web Servisów. .Omówienie środowiska programisty IDE Jawa NetBeans. Aplikacji, Aplety, Serwery i Serwelety. Java Virtual Machine (JVM) - rodzaj wirtualnego komputera. Elementy składowe Java API. Podstawowe elementy języka Java. Cechy języka Java, różnice pomiędzy C# i Java. Fazy tworzenia programu w Java.Tworzenie kodu źródłowego. Tworzenie klasy w Jawa NetBeans. Stworzenie nowego projektu w Jawa NetBeans. Tworzenie pliku źródłowego. Ustawienie własności Runtime i uruchomienie programu. Programowanie graficzne w Java. AWT(Abstract Windowing Toolkit) - pierwsza biblioteka okienkowa Javy. Swing - nowsza wersja biblioteki okienkowej, dostępna od wersji 1.2 języka Java. SWT (Standard Widget Toolkit) firmy IBM. Aplikacji okienkowy.Najważniejsze metody klasy JFrame: Frame, Container . Przykład aplikacji z interfejsem okienkowym. Tworzenie apletów w środowisku Javy. Wazniejsze metody klasy jApplet: jApplet(), Container getContentPane(), void setContentPane(Container cp), void setJMenuBar (JMenuBar menuBar) i void setLayout (LayoutManager manager). Umieszczanie apletu Java na stronie WWW. Tworzenie apletow w środowiśku Jawa NetBeans. Konwersja apletu do aplikacji Przeglad komponentów Swing. Etykieta jLabel, Przycisk JButton. Pola edycyjne i tekstowe: jTextField i JTextAre, Przewijanie – JscrollPane. Przyciski wyboru jToogleButton i pochodne. Okienka dialogowe – jOptionPane. Menedzery układu JNB. Zdarzenia. ActionListener. Adaptery. Algorytmy zagadnienia zapisie UML Diagramy odwzorowujące dynamiczne własności systemu i Diagramy implementacyjne. Diagram klas w znanych metodykach obiektowych i ich realizacja w dla środowisk programistycznych Visual Studio, Java Net Beans oraz IBM Rational Rose. Dziedziczenie (inheritance), czyli ustalenie związku generalizacji/specjalizacji pomiędzy klasami.Asocjacja (association), czyli dowolny związek pomiędzy obiektami dziedziny przedmiotowej, który ma znaczenie dla modelowania. Agregacja (aggregation), czyli szczególny przypadek asocjacji, odwzorowujący stosunek całość-część pomiędzy obiektami z modelowanej dziedziny przedmiotowej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 16:15 - 17:45,
sala 7 |
Mykola Nedashkovskyy | 9/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy M. Kopernika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.