Treści programowe realizowane podczas zajęć
Studenci wykonują ćwiczenia pozwalające na praktyczne odzwierciedlenie poznawanych (w trakcie trwania zajęć) podstaw teoretycznych obejmujących podstawową problematykę z pilotażu i przewodnictwa. Studenci ćwiczą przede wszystkim umiejętność pracy w zespole. Wybrana tematyka zajęć i związane z nią prace:
- krótki warsztat interpersonalny wraz z autoprezentacją,
- analiza porównawcza materiałów i źródeł informacji krajoznawczej (w języku polskim i obcym), w tym przypomnienie podstawowych aktów prawnych potrzebnych do pracy pilota i przewodnika wycieczek,
- wizyta studialna w Bydgoskiej Informacji Turystycznej celem pokazania dostępnych materiałów krajoznawczych przydatnych w pracy przewodnika wycieczek po mieście,
- spotkanie z praktykiem – pilotem (opcjonalnie z przewodnikiem) wycieczek,
- samodzielne przygotowanie treści krajoznawczej (w języku polskim i obcym) i jej wykorzystanie w terenie,
- symulacja pracy przewodnika turystycznego po mieście Bydgoszczy przy zastosowaniu różnych technik prezentacji treści krajoznawczych (tj. wycieczka fabularyzowana i wycieczka tematyczna),
- wyjście studialne do wybranej placówki muzealnej (teren Bydgoszczy) celem poznania metodyki oprowadzania (przez przewodnika) turystów po obiektach zamkniętych,
- przygotowanie projektu zaliczeniowej wycieczki turystycznej wraz z kosztorysem i zaproponowaniem destynacji grupa docelowa studenci, transfer turystów transportem kolejowym (opcjonalnie autokarowym),
- realizacja wycieczki zaliczeniowej w terenie – wykorzystując zdobytą wiedzę z pilotażu i przewodnictwa na wykładzie i praktyczne umiejętności na ćwiczeniach studenci realizują projekt wyjazdu studialnego (do wyboru 1 dniowego lub 2-dniowego) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego lub regionu ościennego; przy wykorzystaniu transportu kolejowego (opcjonalnie autokarowego) studenci realizują imprezę turystyczną, co pozwala określić: umiejętności logistyczne studentów i ich pracę w zespole, umiejętność prowadzenia grupy w terenie oraz zadbanie o bezpieczeństwo oprowadzanej grupy, przekazywanie informacji krajoznawczych o odwiedzanych miejscach i obiektach, umiejętność współpracy z różnymi podmiotami turystycznymi (np. obiektami muzealnymi).
|