Gospodarcze wykorzystanie rzek i kanałów 1500-G-D24GWRK-SD
Wykład (WYK)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Błuś, M. (2017). Transport na niemieckich rzekach i kanałach. Pobrane 1.06.2017 z: gospodarkamorska.pl Bursztynski A., Dostępność komunikacyjna portów Gdańska i Gdyni w aspekcie rozbudowy sieci drogowej zaplecza portowego, Logistyka 5/2011. Kowalczyk A., Derek M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, PWN, Warszawa. Zawistowska H., Dębski M., Górska-Warsewicz H., 2014, Polityka Turystyczna, Powstanie, rozwój, główne obszary., PWE, Warszawa. Adamiczka H., 2017, Możliwości wykorzystania rzek w rozwoju społeczno -ekonomicznym Wrocławia, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Grzybowski M., Udział portów zachodniopomorskich w koncepcji autostrad morskich, Europa Bałtycka, przeszłość, teraźniejszość, nowe wyzwania, XXV Sejmik Morski, Zeszyty Naukowe nr 589, Ekonomiczne Problemy Usług nr 49, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. Grzywacz W., Burnewicz J., Ekonomika transportu, WKŁ, Warszawa 1989. Kotowska I., Żegluga morska bliskiego zasięgu w świetle idei zrównoważonego rozwoju transportu, Wydawnictwo Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, Szczecin 2014 Koźlak A., Dostępność portów morskich od strony zaplecza jako czynnik ich konkurencyjności, „Logistyka” 2009, nr 6. Matczak M., Organizacja, struktury oraz modele biznesowe europejskiego rynku intermodalnego, (w:) Transport intermodalny w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 778, Problemy Transportu i Logistyki nr 22, Szczecin 2013 Mindur L., Hajdul M., Metoda rozwoju i koordynacji sieci intermodalnej w Polsce, "Logistyka" 2012, nr 3 Neider J., D. Marciniak – Neider, Transport intermodalny, PWE Warszawa 1997. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Biała Księga Komisji Europejskiej, KOM (2011) 144 wersja ostateczna, Bruksela 28.3.2011 Przewozy intermodalne, pod red. W. Rydzkowskiego, Wyd. Instytutu Logistyki i Magazynowania, seria „Biblioteka Logistyczna”, Poznań 2015 Salomon A., Organizacja i funkcjonowanie portowych terminali kontenerowych oraz perspektywy ich rozwoju, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 82/2013 Szwankowski S., Współzależność funkcjonowania składników lądowo – morskich łańcuchów transportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1994. Stokłosa J., Transport intermodalny. Technologia i organizacja. Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Lublin 2011 Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa 22.01. 2013 Technologie transportowe, pod redakcją L. Mindura. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji –PIB, Warszawa-Radom 2014 Terminology on Combined Transport, UN ECE, New York-Genewa 2001 Transport. Problemy transportu w rozszerzonej UE, pod red. K. Wojewódzkiej Król i W. Rydzkowskiego, Wyd. PWN, Warszawa 2010 Tworzenie warunków funkcjonowania i rozwoju intermodalnej sieci logistycznej w Polsce. Aspekty metodyczne, pod red. L. Mindura i St. Krzyżaniaka, Wyd. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2011 EU Freight Transport Policy Expectations (for 2014-2019 period), UIRR, Brussels 05.09.2014 Wronka J., Intermodalne systemy morsko-lądowe w świetle liberalizacji usług transportowych, (w:) Przedsiębiorstwa portowe i żeglugowe na europejskim rynku transportowo-logistycznym. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Polska żegluga liniowa i promowa 2007”. Szczecin 17.05.2007 Wronka J., Transport kombinowany/ intermodalny- teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008 Wronka J., Nowy etap rozwoju transportu kombinowanego w Polsce? Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 778, „Problemy Transportu i Logistyki” Nr 22 ”Transport intermodalny w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju”, Szczecin 2013 Wronka J., Transport intermodalny/kombinowany w polityce transportowej Unii Europejskiej. Transport intermodalny/kombinowany w polityce transportowej Polski, "Przegląd Komunikacyjny" nr 8/2015 Zielaskiewicz H., Transport intermodalny na rynku usług przewozowych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji –Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2010 Zielaskiewicz H., Terminale przeładunkowe w Polsce. Problemy techniczne i projektowe, cz. I, "Infrastruktura Transportowa" 2012, nr 4 |
Metody dydaktyczne: | wykład kursowy |
Literatura: |
Kulczyk J, Winter J., 2003, Śródlądowy transport wodny. Wyd. PW, Wrocław, 2003. Wojewódzka-Król W., Rolbiecki R., Rydzkowski W., 2007, Transport wodny śródlądowy. Wyd. UG, , Gdańsk. Wojewódzka-Król W., Rolbiecki R., Rydzkowski W., 2014, Transport wodny śródlądowy, Funkcjonowanie i rozwój, Wyd. UG, , Gdańsk. Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., 2008, Mapa śródlądowych dróg wodnych, Diagnoza stanu i możliwości wykorzystania śródlądowego transportu wodnego w Polsce, Sopot. Filera I., (red.), 2004, Geografia ekonomiczna Polski, PWE, Warszawa. Rogacki H., (red.), 2007, Geografia społeczno-ekonomiczna Polski, PWN, Warszawa. Kowalczyk A., Derek M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, PWN, Warszawa. Wojewódzka-Król K., 2014, Atrakcyjność ekonomiczna transportu wodnego śródlądowego, Wybrane problemy gałęzi transportu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Ekonomia Transportu i Logistyka, nr 50. |
Efekty uczenia się: |
W01 – student zna pojęcia związane z transportem, gospodarką, przemysłem oraz metody badan w tym zakresie [K_W01] W02 – student zna rozmieszczenie i znaczenie gospodarcze (dla regionów) najważniejszych rzek i kanałów [K_W02, K_W04] U01 - student ocenia rolę czynników mających wpływ na rozwoju gospodarki,(przemysłu, transportu, turystyki) znajdujących się w sąsiedztwie dróg wodnych [K_U07] U02 – student potrafi ocenić zróżnicowanie zagospodarowania gospodarczego rzek i kanałów i wskazać czynniki na to wpływające [K_U05] U03 - student analizuje infrastrukturę transportową (rzeki i kanały) na obszarach kontynentów i krajów, wskazuje jej znaczenie dla gospodarki lokalnej i ponadregionalnej [K_U07] U04 – student jest świadomy różnego gospodarczego wykorzystania rzek i kanałów w różnych regionach świata odmiennych pod względem społeczno - ekonomicznym i cywilizacyjnym, zauważa potrzebę ochrony środowiska wodnego [K_U12, K_U13] K01 – student jest świadomy swojej wiedzy i konieczności jej uzupełniania, odpowiednio wykorzystuje zdobytą wiedzę [K_K01] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne Podstawą do zaliczenia jest osiągniecie wszystkich efektów kształcenia Zasady oceniania: Procent prawidłowych odpowiedzi - ocena 0-50% – niedostateczny (2) 51-60% – dostateczny (3) 61-70% – dostateczny + (3,5) 71-80% – dobry (4) 81-90% – dobry + (4,5) 91-100% – bardzo dobry (5) |
Zakres tematów: |
1. Gospodarka, transport, infrastruktura, rozwój społeczno ekonomiczny, planowanie przestrzenne (definicje przedmiotu, literatura, kierunki badań) 2. Czynniki rozwoju gospodarki i transportu (wskaźniki charakteryzujące) 3. Rzeki i kanały w ujęciu dróg wodnych, parametry dróg wodnych 4. Rozmieszczenie oraz zróżnicowanie stanu rzek i kanałów wykorzystywanych gospodarczo w Polsce i świecie (charakterystyka wybranych) 5. Powiązanie najważniejszych rzek i kanałów z głównymi ośrodkami przemysłowymi na świecie i w Polsce 6. Funkcje gospodarcze rzek i kanałów (transport, energetyka, turystyka, nawadnianie i pozyskiwanie wody pitnej, rybołówstwo, wydobycie surowców mineralnych) 7. Ochrona przyrody na wykorzystywanych gospodarczo rzekach i kanałach |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:15 - 10:45,
sala 16 |
Hubert Rabant | 10/12 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy Placu Kościeleckich |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.