Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna 1500-wf2EZ-NP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Borzucka-Sitkiewicz W., 2006, Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna: przewodnik dla edukatorów zdrowia. Wydawnictwo „Impuls”. Kraków.
1. Drabik J., 1995, Aktywność fizyczna w edukacji zdrowotnej społeczeństwa, Wydawnictwo AWF, Gdańsk.
2. Gornall S., Bird J., Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek. Wydawnictwo Galaktyka, 2017.
3. Healthy People 2030. Office of Disease Prevention and Health Promotion U.S. Department of Health and Human Services, 2021, [online] https://health.gov/healthypeople
4. Karski J.B., 2011, Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa
5. Krysa W., Kupaj L., Kompetencje coachingowe nauczycieli, Wyd. Wolters Kluwer, 2014;
6. Kuchcińska M., Kościńska E., 2010, Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej. Wydawnictwo UKW. Bydgoszcz.
7. Kuński H., 2000, Promowanie zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
8. Łuszczyńska A., 2004, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
9. Stolzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? Wyd. Aetos Media, 2012.
10. Syrek E., 2008, Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
11. Wolny B., 2012, Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów. Wydawnictwo KUL, Lublin.
Metody dydaktyczne: wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Białek E. D., 2012, Edukacja zdrowotna w praktyce. Instytut Psychosyntezy. Warszawa.

2. Brzeziński Ł., Coaching – możliwość wykorzystania w edukacji. Przegląd Pedagogiczny, 2, 2014, s. 166-175. [online] http://cejsh.icm.edu.pl/

3. Kostencka A., Śmiglewska M., Szark-Eckardt M. (red.), 2012, Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym. Realizacja podstawy programowej. Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski. Bydgoszcz.

4. Przybyła E., 2008, Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo AWF w Katowicach, Katowice

5. Woynarowska B., 2017, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki /eBook Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

Efekty uczenia się:

W01.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena pracy programowej dotyczącej samooceny umiejętności życiowych

aktywność na wykładach

Zakres tematów:

1. Pojęcie zdrowia w różnych kontekstach, zdrowie w ujęciu tradycyjnym i integralnym, wielowymiarowość zdrowia;

2.Umiejętności życiowe (UŻ) jako podstawa wychowania do zdrowia, uwarunkowania i skutki ich niskiego poziomu; UŻ w podstawie programowej wychowania fizycznego; samoocena UŻ;

3.Coaching w edukacji: coachingowe metody, strategie nauczania i wychowania do umiejętności życiowych i zdrowia w ujęciu integralnym;

4. Zasady motywacji do aktywności fizycznej i rozwijania postaw prosomatycznych, prospołecznych i proaksjologicznych;

5. Zasady promocji zdrowia, komponenty zdrowego stylu życia, sposoby jego kształtowania;

6. Zachowania pro- i antyzdrowotne; biologiczne konsekwencje palenia tytoniu oraz marihuany, picia alkoholu i używania innych substancji psychoaktywnych (coaching zdrowia);

7. Uzależnienia behawioralne i ich wpływ na zdrowie;

8. Zastosowanie przez nauczyciela wf podstawowych technik badawczych do oceny zdrowia, w tym jego pozytywnych mierników. Dokonanie samooceny zdrowia (wypełnienie inwentarzy i ankiet diagnostycznych i podsumowanie własnych wyników);

9. Mierniki zdrowia (pozytywne i negatywne);

10. Mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją;

11. Efekty prozdrowotnej aktywności fizycznej w procesie kształtowania sprawności i wydolności fizycznej;

12. Trening zdrowotny– ogólne zasady stosowania ćwiczeń prowadzących do dobrostanu;

13. Znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce oraz w ograniczeniu stosowania substancji psychoaktywnych;

14. Edukacja zdrowotna w szkole-praca nauczyciela ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów; kompetencje edukatora zdrowia;

15. Ogniwa procesu edukacji zdrowotnej. schemat prakseologiczny, a spirala edukacyjna (w tym cel główny - idea szkolnej edukacji zdrowotnej, diagnoza, prognoza, planowanie, realizacja i ewaluacja oraz formułowanie celów etapowych i operacyjnych).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Kostencka 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)