Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Jerszyńska B., (red.) /2008/ Współczesna antropologia fizyczna. Wydawnictwo Sorus, Poznań.
2. Charzewski J., /1997/ Aktywność sportowa Polaków,
3. Wydawnictwo AWF, Warszawa.
4. Przewęda R., Dobosz J., /2003/ Kondycja fizyczna polskiej młodzieży . Studia i Monografie. Wydawnictwo AWF, Warszawa
5. Anthropological Review
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Nie dotyczy
|
Literatura: |
1. Łaska-Mierzejewska T., /2002/ Antropologia w sporcie i
wychowaniu fizycznym. Wydawnictwo COS, Warszawa.
2. Charzewski J., (red.) /2004/ Antropologia – podręcznik,
Wydawnictwo AWF, Warszawa.
3. Drozdowski Z., /1996/ Antropologia a kultura fizyczna.
Wydawnictwo AWF, Poznań.
|
Efekty uczenia się: |
W01: student umie wyjaśnić podstawowe teorie, definicje w zakresie pochodzenia człowieka, jego ewolucyjnych przemian. (K_W01)
W02: zna podstawowe uwarunkowania wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i behawioralnych na rozwój osobniczy. (K_W02)
U01: student umie korzystać z zestawu narzędzi antropometrycznych służących do obmierzaniu ludzkiego ciała oraz jest w stanie wykorzystać wyniki pomiarów do wspomagania osobniczego w realizacji celów wysiłkowych, zdrowotnych i innych. (K_U11)
K01: student jest wrażliwy na niesprawiedliwość społeczną, jest etyczny, ,pragmatyczny, tolerancyjny a jednocześnie konsekwentny i zdeterminowany w zmierzaniu do obranych celów życiowych. (K_K02)
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Egzamin składa się z 5 pytań.
2. Sposób oceny sprawdzianu pisemnego: każde pytanie oceniane jest w skali 0-5 pkt.; ocena końcowa ze sprawdzianu: 0-10 niedostateczny, 11-13 dst, 14-16 dst plus, 17-19 dobry, 20-22 db plus, 23-25 bardzo dobry.
3. Podczas egzaminu zabronione jest posiadanie telefonów komórkowych, wszelkiego rodzaju zestawów słuchawkowych oraz innych urządzeń elektronicznych.
|
Zakres tematów: |
• Antropologia a kultura fizyczna
• Stanowisko człowieka wśród Naczelnych
• Uwarunkowania rozwoju człowieka /czynniki genetyczne, para genetyczne, środowiskowe i behawioralne
• Etapowość rozwoju człowieka
• Dymorfizm płciowy i jego rola w sporcie
• Budowa somatyczna człowieka i jej rola w sporcie
• Zróżnicowanie typologiczne
• Aktywność sportowa kobiet
• Antropologiczne aspekty współzawodnictwa sportowego osobników różnych ras
• Nieprawidłowy rozwój płciowy człowieka
|