Metodyka muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym 1600-EA23MMWSPO-SD
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
Literatura uzupelniająca: | 1. Aktywizujące metody nauczania 2. Chwedorowicz J., Innowacje w kulturze, Łódź 2007 3. Dadak-Kozicka K., Współczesność jako obecność tradycji. O czterech podejściach do tradycji muzycznej 4. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 5. Delorsa J., Edukacja jest w niej ukryty skarb, SOP, Warszawa 1998 6. Denek K., Ku dobrej Edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Toruń-Leszno 2005 7. Dzierzgowska I., Wspinaczka po stopniach awansu. V. Dyrektor Szkoły, Warszawa 2005 8. Dymara B. (red.), Dziecko w świetle muzyki. Nauczyciele-nauczycielom, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2000 9. Dyrdał A. (opr.), Materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowania muzycznego, Urząd Miejski Bydgoszczy Wydział Oświaty i Wychowania, Bydgoszcz 1974 10. Forum dydaktyczne, przeszłość - teraźniejszość – przyszłość, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2009 11. Frątczak J., Metoda projektowania pedagogicznego, EmilJan Bydgoszcz 2008 12. Gołaszewska W., Kultura estetyczna, WSiP, Warszawa 1979 13. Gołaszewska W., Zarys estetyki, PWN, Warszawa 1984 14. Górniok-Naglik A., W dialogu sztuki z edukacją, wyd. Akapit Toruń 2007 15. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, Rocznik naukowy 1, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2010 16. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, Rocznik naukowy 2, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2011 17. Górski W., (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, Rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2012 18. Guzy-Steinke H., Między oczekiwaniami a rzeczywistością. Postrzeganie nauczycieli przez gimnazjalistów, Toruń 2007 19. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 20. Janczewska-Sołomko K., Zarnecka M. (red.), Dorobek i perspektywy rozwoju psychologii i pedagogiki muzyki w PRL. Materiały z Sympozjum w PWSM w Warszawie 12-14 grudnia 1974 roku, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie Instytut Pedagogiki Muzycznej, Warszawa 1977 21. Konaszkiewicz Z, Szkice z pedagogiki muzycznej, Akademia Muzyczna, Warszawa 2001 22. Konarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, podręcznik akademicki, Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2004 23. Kultura i edukacja muzyczna wobec wyzwań współczesnego świata, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Edukacji Muzycznej, , Kielce 2006 24. Kumik E., Poraj G. (red.), Konteksty kształcenia muzycznego, Tom III Muzyka-Edukacja-Rozwój, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuda Bacewiczów w Łodzi, Katedra Edukacji Muzycznej, Łódź 2013 25. Michalski A. (red.), Nowe koncepcje edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2002 26. Międzyresortowy program edukacji kulturalnej 27. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, wyd. Akademickie „Żak” Warszawa 2003 28. Panek W., Upowszechnienie kultury muzycznej, Warszawa 1980 Instytut Wydawniczy CRZN 29. Pielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, Poznań 2005 30. Pielachowski J., Sto spraw szkoły mini encyklopedia prawno-organizacyjna, eMPi2 Poznań 2003 31. Piotrowski R. J., Trzos P. A.(red.), Wspieranie potencjału dydaktycznego nauczycieli muzyki – Edukacja. Wiedza. Wykonawstwo. Praktyka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie – Konin 2012 32. Przerembska V., Ideały wychowania w edukacji muzycznej w II Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 33. Przerembska V. (red.), Treści, formy i metody nauczania przedmiotu „muzyka“ w świetle reformy powszechnej edukacji, Zakład Pedagogiki Muzycznej Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000 34. Przerembska V. (red.), Problemy współczesnej edukacji muzycznej, Zakład Pedagogiki Muzycznej, Łódź 2002 35. Przybylski J, Kontakty dorastającej młodzieży z muzyką (w świetle badań własnych), WSP Bydgoszcz, s. 119 [w:] Zdziarska J., Nyderek A. (red.), Kształtowanie kultury muzycznej w szkole i środowisku pozaszkolnym, Bydgoszcz 1980 36. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne w szkołach polskich z pespektywy stulecia 1900- 2000, Instytut muzyki UMCS 37. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 2/2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 38. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 1/2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 39. Schulz R., Kryteria oceny innowacji pedagogicznych [w:] Malinowski M., Innowacje pedagogiczne z perspektywy informacji oświatowej, CODN, 1995 40. Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Studia Artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Tom 5, Kielce 2008 41. Skinder M., Komunikowanie społeczne, Bydgoszcz 2000 42. Sosnowski J., Zarys techniki pracy społeczno-oświatowej, Warszawa 1971 43. Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2004 44. Strycharska-Gać B., Relacje człowiek-człowiek, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009 45. Suchodolski B., O sztuce i wychowaniu estetycznym 46. Szempruch J., Zyzik E., Parlak M. (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2011 47. Szubertowska E. (red.), Z historycznych i pedagogiczno-społecznych problemów kultury muzycznej, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 48. Wojnar I., Nauczyciel i wychowanie estetyczne, Państwowe zakłady wydawnictw szkolnych Warszawa 1968 49. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego - zarys problematyki, PWN, Warszawa 1976 50. Wojnar I., Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa 1984 51. Urbaczewski M., O wychowaniu słów kilka - poradnik dla wychowawców 52. Zając D. (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010 53. Zalewska-Pawlak M. (red.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009 54. Zalewska-Pawlak M., Pikuła A. (red.), Szkoła XXI wieku – Szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 55. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 3, Bydgoszcz 1978 56. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 4, Bydgoszcz 1980 57. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 5, Bydgoszcz 1981 58. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 2, Bydgoszcz 1977 59. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 6, Bydgoszcz 1985 60. Zjaziuna I. A., Mistrzostwo pedagogiczne, Warszawa-Radom 2005 |
Metody dydaktyczne - inne: | wykład, dyskusja, pogadanka, krytyczna ocena i analiza podręczników z nowej podstawy programowej, analiza dokumentów dotycząca szkoły - gimnazjum, prezentacje multimedialne, aktywizujące metody nauczania: praca z książką, burza mózgów, metaplan, debata, praca w grupach, próba konstrukcji projektu edukacyjnego |
Literatura: |
1. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, wyd. Akademickie Żak Warszawa 2001 2. Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1978 3. Chyła-Szypułowa I., Kompendium edukacji muzycznej, Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008 4. Chyła-Szypułowa I. (red.), Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Studia Artystyczne Akademii Świętokrzyskiej. Tom 4, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007 5. Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna Gdańsk, Gdańsk 2004 6. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli, wyd. Harmonia, Warszawa 2008 7. Frołowicz E., Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka, Akademia Muzyczna Gdańsk 2012 8. Gołębiak B., D. (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002 9. Kaczmarkiewicz M. (red.), Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Studia Artystyczne. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego. Tom 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana – historia reform Kochanowskiego, Kielce 2008 10. Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej oświaty, wyd. empi s. c 11. Kopińska V., Flanz J. (red.), Nauczyciel we współczesnej szkole. Zmiana – zadania – rozwój, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, Włocławek 2011 12. Lemańska-Lewandowska E., Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – Strategie – Kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013 13. Markiewicz L. (red.), Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność, Katowice 2005 14. Muchacka B., Szymańska M. (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, IMPULS, Kraków 2008 15. Myszkowska-Litwa M., Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2007 16. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 17. Nyderek A., Czynniki warunkujące skuteczność pracy pedagogicznej nauczyciela wychowania muzycznego, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1988 18. Piątkowska-Pinczewska K. (red.), Edukacja artystyczna jako edukacja kreatywna, Wydawca: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Poznań-Kalisz 2009 19. Piekarska J., Tomaszewska L., Głowala A., Kamińska M. (red.), Nowa jakość w edukacji?, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2013 20. Podstawa programowa kształcenia ogólnego 21. Pyżalski J., Nauczyciele-Uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, wyd. Impuls, Kraków 2007 22. Szymański M. S., O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2010 23. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 24. Śliwerski B., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Kraków 2009 25. Węglińska M., Jak przygotować się do lekcji?, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 26. Woronowicz W., Apanel D. (red.), Opieka, wychowanie, kształcenie - Moduły edukacyjne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 27. Wychowanie muzyczne w szkole - czasopismo dla nauczycieli |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W02 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie repertuaru muzycznego stanowiącego podstawę kształcenia muzycznego w szkole K2_W07 Biegle orientuje się w zakresie problematyki związanej z technologiami muzycznymi oraz ich zastosowania w dydaktyce K2_W21 Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie Umiejętności K2_U03 Potrafi przygotować i wykonać z uczniami utwory objęte repertuarem szkolnym na III i IV etapie edukacyjnym K2_U12 Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty (elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej na III i IV etapie edukacyjnym K2_U21Bieglewykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w edukacji muzycznej, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną, korzysta z różnych źródeł w języku polskim i obcym K2_U23Posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły na III i IV etapie edukacyjnym K2_U24Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych oraz świadomie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces Kompetencje społeczne K2_K14Doskonali kompetencje pedagogiczne korzystając ze źródeł internetowych i multimediów, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych K2_K15Posiada praktyczne kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły oraz przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę stopnia realizacji zakładanych efektów umożliwi ocena wykonania następujących zadań: Cały rocznik - konwersacja na poniższe tematy wygłoszona przed całą grupą I - Edukacja muzyczna w kontekście zmian systemowych w polskiej oświacie II - Nowoczesne rozwiązania edukacyjne a tradycyjne nauczanie muzyki III - Profesjonalizm nauczycieli muzyki - jest czy go nie ma? IV - Projekty edukacyjne na III etapie nauczania (wygaszające gimnazjum) V - Muzyka na płytach CD-Rom jako pomoc dydaktyczna na przedmiocie muzyka (wygaszające gimnazjum) VI - Idea integracji sztuk we współczesnej edukacji gimnazjalnej (wygaszające gimnazjum) VII - Współczesne oblicza edukacji muzycznej VIII - Zagrożenia dotyczące szkoły IX - Kontakty dorastającej młodzieży z muzyką - stosunek do muzyki jako rezultat uczestnictwa w kulturze muzycznej Egzamin pisemny z przerobionego materiału Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Metodyka muzyki w III etapie edukacyjnym (wygaszające gimnazjum) możliwe jest po spełnieniu aspektów wykładu i po przeprowadzonej i zaliczonej Praktyce pedagogicznej w zakresie Metodyki muzyki w szkolnictwie ponadpodstawowym (wygaszające gimnazja) |
Zakres tematów: |
1. Profesjonalizm w edukacji – nowy program praktyk pedagogicznych Wydziału Edukacji Muzycznej w zakresie muzyki na III etapie edukacyjnym 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (ze szczególnym uwzględnieniem III etapu nauczania muzyki – gimnazjum) 3. Muzyczne pakiety edukacyjne 4. Edukacja muzyczna w kontekście zmian systemowych w polskiej oświacie 5. Nowoczesne rozwiązania edukacyjne a tradycyjne nauczanie muzyki 6. Środki dydaktyczne i metody kształcenia 7. Profesjonalizm nauczycieli muzyki w kontekście tradycyjnych i nowoczesnych metod nauczania 8. Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej młodzieży 9. Projekty edukacyjne 10. Muzyka na płytach CD-Rom jako pomoc dydaktyczna na przedmiocie muzyka 11. Idea integracji sztuk we współczesnej edukacji gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej 12. Współczesne oblicza edukacji muzycznej 13. Zagrożenia dotyczące szkoły 14. Praca z „trudnymi” uczniami 15. Kontakty dorastającej młodzieży z muzyką - stosunek do muzyki jako rezultat uczestnictwa w kulturze muzycznej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 12:00 - 12:45,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 13/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.