Metodyka muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych 1600-EA24MMZAWSP-SD
Wykład (WYK)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | 1. Dyrdał A. (opr.), Materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowania muzycznego, Urząd Miejski Bydgoszczy Wydział Oświaty i Wychowania, Bydgoszcz 1974 2. Dzierzgowska I., Wspinaczka po stopniach awansu. V. Dyrektor Szkoły, Warszawa 2005 3. Forum dydaktyczne, przeszłość - teraźniejszość – przyszłość, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2009 4. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2012 5. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2011 6. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2010 7. Janczewska-Sołomko K., Zarnecka M. (red.), Dorobek i perspektywy rozwoju psychologii i pedagogiki muzyki w PRL. Materiały z Sympozjum w PWSM w Warszawie 12-14 grudnia 1974 roku, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie Instytut Pedagogiki Muzycznej, Warszawa 1977 8. Jarmoszuk Z., Jędryczkowska K., Krysiak M. (red.), Instytucje i placówki naukowo-badawcze prowadzące badania w dziedzinie kultury, Instytut Kultury, Pracownia Informacji Naukowej, Seria Katalogi: Nr 1 Warszawa 1991 9. Lewandowska K., Rozwój zdolności muzycznych, WSiP, Warszawa 1978 10. Michalski A. (red.), Nowe koncepcje edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2002 11. Millati W., Organizacja Szkolnictwa Artystycznego w Polsce, Materiały Pomocnicze dla nauczycieli Szkół i Ognisk Artystycznych, Rok 1972, zeszyt 141, Centralny Ośrodek Pedagogiczny Szkolnictwa Artystycznego Warszawa 12. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa WSIP 13. Nyderek A., Czynniki warunkujące skuteczność pracy pedagogicznej nauczyciela wychowania muzycznego, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1988 14. Pielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, Poznań 2005 15. Pielachowski J., Sto spraw szkoły mini encyklopedia prawno-organizacyjna, eMPi2 Poznań 2003 16. Piotrowski R. J., Trzos P. A.(red.), Wspieranie potencjału dydaktycznego nauczycieli muzyki – Edukacja. Wiedza. Wykonawstwo. Praktyka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie – Konin 2012 17. Polska Sekcja ISME, Bibliografia prac magisterskich i doktorskich z zakresu wychowania muzycznego napisanych w wyższych uczelniach i instytutach w latach 1982-1986, oprac. Maria Sławska, Katowice 1987 18. Renat M., Percepcja muzyczna w polskiej myśli pedagogicznej II połowy XX wieku- próby syntezy 19. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 2/2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 20. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 1/2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 21. Sałata E., Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy reformy edukacyjnej, Radom 2001 22. Sosnowski J., Zarys techniki pracy społeczno-oświatowej, Warszawa 1971 23. Standardy edukacji kulturalnej, Warszawa 2008 24. Starzyński E. (red.), Podstawy teoretyczne wychowania muzycznego. Metodologia badań, Materiały z seminarium, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie, Warszawa 1986 25. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2 Poznań 2007 26. Szubertowska E., Kompetencje muzyczne młodzieży licealnej na przykładzie badań w szkołach bydgoskich, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 2003 27. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 28. Śliwerski B., Podstawy Edukacji. Ciągłość i zmiana, Kraków 2009 29. Zabłocki J., O prowadzeniu chóru, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1978 30. Zalewska-Pawlak M., (red.), Sztuka wobec wolności człowieka liberalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009 31. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 3, Bydgoszcz 1978 32. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 4, Bydgoszcz 1980 33. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 5, Bydgoszcz 1981 34. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 2, Bydgoszcz 1977 35. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 6, Bydgoszcz 1985 36. Zwolińska E., Edukacja kreatywna, Bydgoszcz 2005 |
||
Metody dydaktyczne - inne: | wykład, dyskusja, indywidualne projekty studenckie, prezentacje multimedialne, praca z książką, obserwacja. |
||
Literatura: |
1. Chyła-Szypułowa I.(red.), Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Studia Artystyczne Akademii Świętokrzyskiej. Tom 4, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007 2. Dadak-Kozicka K., (red.), Współczesność jako obecność tradycji. O czterech podejściach do tradycji muzycznej. 3. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 4. Frątczak J., Metoda projektowania pedagogicznego, EmilJan Bydgoszcz 2008 5. Gołebniak B. D. (red.) Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002 6. Kaczmarkiewicz M. (red.), Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Studia Artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Tom 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008 7. Kotarska H., Kamińska B., Testy osiągnięć muzycznych dla młodzieży szkolnej, WSiP, Warszawa 1984 8. Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej oświaty, wyd. empi s.c 9. Konaszkiewicz Z, Szkice z pedagogiki muzycznej, Akademia Muzyczna, Warszawa 2001 10. Kotarska H., Kamińska B., Testy osiągnięć muzycznych dla młodzieży szkolnej, WSiP, Warszawa 1984 11. Lemańska-Lewandowska E., Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – Strategie – Kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013 12. Muchacka B., Szymańska M, (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, IMPULS, Kraków 2008 13. Myszkowska-Litwa M., Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2007 14. Pituła B., Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Bydgoszcz 2010 15. Petlak E., Rola nauczyciela we współczesnej szkole, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008 16. Przerembska V., Problemy współczesnej edukacji muzycznej, Zakład Pedagogiki Muzycznej, Łódź 2002 17. Pyżalski J., Nauczyciele - Uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, wyd. Impuls Kraków 2007 18. Szymański M. S., O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010 19. Weiner A., Test muzycznych umiejętności percepcyjnych. Podręcznik, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007 20. Wojnar I., Nauczyciel i wychowanie estetyczne, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1968 21. Woronowicz W., Apanel D., Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, Wydawnictwo Implus, Kraków 2010 22. Wychowanie muzyczne w szkole czasopismo dla nauczycieli 23. Zając D. (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010 24. Znowelizowana ustawa o systemie oświaty po zmianach 19 marca 2009 roku, Poznań 2008 25. Znowelizowana ustawa o systemie oświaty po zmianach z 11 kwietnia 2007 roku, Poznań 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W02 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie repertuaru muzycznego stanowiącego podstawę kształcenia muzycznego w szkole K2_W07 Biegle orientuje się w zakresie problematyki związanej z technologiami muzycznymi oraz ich zastosowania w dydaktyce K2_W21 Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie Umiejętności K2_U03Potrafi przygotować i wykonać z uczniami utwory objęte repertuarem szkolnym na III i IV etapie edukacyjnym K2_U12 Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty (elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej na III i IV etapie edukacyjnym K2_U21Bieglewykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w edukacji muzycznej, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną, korzysta z różnych źródeł w języku polskim i obcym K2_U23Posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły na III i IV etapie edukacyjnym K2_U24 Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych oraz świadomie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces Kompetencje społeczne K2_K14Doskonali kompetencje pedagogiczne korzystając ze źródeł internetowych i multimediów, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych K2_K15Posiada praktyczne kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły oraz przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień osiagnięcia efektów realizowany będzie poprzez ocenianie nastepujących zadań: Obecność na wykładzie obowiązkowa Konwersacja poniższych tematów w grupach: 1. Kompetencje muzyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych 2. Karta nauczyciela 3. Muzyczne pakiety edukacyjne (dotyczy wiedzy o kulturze) 4. Aktywizujące metody nauczania 5. Koncepcje kształcenia i doskonalenia nauczycieli muzyki Przygotowanie do lekcji dyplomowej Kolokwium pisemne i ustne z przerobionego materiału Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Metodyka muzyki w IV etapie edukacyjnym możliwe jest po przeprowadzonej i zaliczonej praktyce pedagogicznej w zakresie nauczania Metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych w szkolnictwie ponadpodstawowym Egzamin - forma ustalona przez wykładowcę. Termin 30.05.2019 |
||
Zakres tematów: |
1. Profesjonalizm w edukacji – nowy program praktyk pedagogicznych Wydziału Edukacji Muzycznej w zakresie Metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych w szkolnictwie ponadpodstawowym 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (ze szczególnym uwzględnieniem IV etapu nauczania muzyki, zajęć artystycznych – liceum) 3. Przygotowanie do lekcji dyplomowej 4. Dokumentacja nauczyciela stażysty 5. Karta nauczyciela 6. Kompetencje muzyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych 7. Muzyczne pakiety edukacyjne (dotyczy wiedzy o kulturze) 8. Aktywizujące metody nauczania 9. Koncepcje kształcenia i doskonalenia nauczycieli muzyki 10. Projekty edukacyjne 11. Program naprawczy 12. Program zajęć artystycznych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 9:15 - 10:00,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 12/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.