Historia muzyki 1600-EA11HM-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | 1. Barber D.W., Bach, Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 2. Beylin P., O muzyce i wokół muzyki, PWM Kraków 1975 3. Cegiełła J., Przeboje mistrzów, Wyd. radia i telewizji Warszawa 1987 4. Chomiński J. (red.), Słownik muzyków polskich., Kraków 1964, PWM (t. I), 1967 (t. II) 5. Cieślak L., Historia muzyki cz. II, Łódź 2003 6. Cook N., Muzyka. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 2000 7. Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Warszawa 1982 8. Gwizdalanka D., Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 1997 9. Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM Kraków 1969 10. Jacobs A., Słownik muzyczny, Delta Bydgoszcz 1993 11. Jasiński R., Rozmaitości muzyczne, Warszawa 1989 12. Joteyko T., Historia muzyki polskiej i powszechnej w zarysie, Wydawnictwo M. Arcta Warszawa 1916 13. Joteyko T., Nowy podręcznik do nauki muzyki w szkołach ogólnokształcących, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Paryż-Poznań-Wilno-Zakopane 1926 14. Kerrigan Michael, Starożytni o sobie, czyli tajemnice inskrypcji od egipskich hieroglifów po rzymskie graffiti, Świat Książki Warszawa 2011 15. Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1958 16. Komorowska M., Spotkanie z płytą, COMUK Warszawa 1974 17. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1973 18. Kreiner-Bogdańska, W krainie muzyki, Kraków 2006 19. Lebrecht N., Pieśń imion, Świat Książki Warszawa 2012 20. Levine sir Gilbert, Papieski maestro, Świat Książki Warszawa 2012 21. Marchwica W. (red.), Słownik muzyki, Kraków 2006 22. McKitterick Rosamond (red.), Wczesne Średniowiecze, Świat Książki Warszawa 2011 23. Michels K., Atlas muzyki, Warszawa 2002 24. Muchenberg B., Literatura, PWM Kraków 1989 25. Muchenberg B., Pogadanki o muzyce cz. I i II, PWM Kraków 1988 26. Muchenberg B., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 27. Nikodemska J. (red.), Niezwykłe biografie. Poznać i zrozumieć człowieka, G.J. Książki, Warszawa 2012 28. Niziurski M., Prelekcje muzyczne, Kielce 1994 29. Nowosad J. (opr.), Dowcipy o muzykach, Wydawnictwo SUPERPRESS Warszawa 1994 30. Panek W., Hymny polskie, Warszawa 1997 31. Powera Daniela (red.), Rozkwit Średniowiecza, Świat Książki Warszawa 2011 32. Reiss J., Mała historia muzyki, PWM Kraków 1987 33. Reiss J., Mała encyklopedia muzyki, PWN Kraków 1968 34. Reiss J., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, PWM Kraków1958 35. Rudziński W., O muzyce przy głośniku, PWM Kraków 1985 36. Schaeffer B., Dzieje muzyki, Warszawa 1983 37. Schaeffer B., Muzyka. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla klas I-III szkół średnich, Warszawa 1987 38. Schweitzer Albert, J.S. Bach, PWM, Kraków 1972 39. Sławiec-Domagata D., Z zagadnień twórczości J.S. Bacha, Kielce 2001 40. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 41. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy III Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1980 42. Szlagowska D., Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1996 43. Śledzińska S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, PWN Warszawa 1995 44. Wade-Matthews M., Thompson W. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2007 45. Waldorff J., Sekrety Polihymni, Iskry Warszawa 1957 46. Waldorff J., Diabły i anioły, PWM Kraków 1971 47. Wojciechowski G., Dzień dobry historio. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy 5 – Nowa Era Poznań 2000 48. Zavarsky E., Jan Sebastian Bach, PWM Kraków 1973 49. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Wyd. „Bernardinum” Pelplin-Gdańsk 2001 50. Zganiacz-Mazur L., 100 słynnych kompozytorów, Warszawa 2003 51. Zganiacz-Mazur L., Tańce, Warszawa 2004 52. Zganiacz-Mazur L., Słowniczek muzyczny, Warszawa 2004 53. Zganiacz-Mazur L., Leksykon kompozytorów, Warszawa 2007 54. Żuchowski H.R., Anegdoty na pięciolinii, Lublin 1993 |
||
Metody dydaktyczne: | metody pracy ze źródłami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | -metoda podająca – wykład; -aktywizujące metody nauczania - dyskusja, pogadanka; burza mózgów -analiza dokumentów; -analiza materiałów źródłowych; -analiza i interpretacja tekstów źródłowych; - praca z książką; -prezentacje multimedialne; -filmy dydaktyczne. |
||
Literatura: |
1. Burowska Z., Wprowadzenie w kulturę muzyczną, WSiP Warszawa 1991 2. Chodkowski A. (red), Encyklopedia muzyki, Warszawa 3. Chomiński J. Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki. Cz. I i II, PWM Kraków 1989 4. Chomiński J.M. Lissa Z. (red.), Historia muzyki powszechnej, PWM Kraków 1957 5. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Cz. I od muzyki ludów pierwotnych do klasycyzmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 6. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 7. Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975 8. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. I – Podręcznik do szkół muzycznych. Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Barok, PWM SA Kraków 2005 9. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum Pelplin 2003 10. Historia muzyki, Średniowiecze, repetytorium dla uczniów średnich szkół muzycznych, Rzeszów 1999 11. Jastrzębska A., Z dziejów myśli o muzyce, Musica Jagiellonica Kraków 2002 12. Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Jagellonica Kraków 2001 13. Krawczyk D., Mała historia muzyki kościelnej, Wydawnictwo „M” Kraków 2003 14. Ochlewski T. (red.), Dzieje muzyki polskiej, Interpress Warszawa 1983 15. Reiss J.W., Mała historia muzyki, PWM Warszawa 1960 16. Śmiechowski B., Z muzyką przez wieki i kraje – historia muzyki, DELTA Warszawa 1995 17. Zganiacz-Mazur L., ABC historii muzyki, Wyd. Muzyczne CONTRA Warszawa 2003 18. Wozaczyńska M., Muzyka Średniowiecza – skrypt AM w Gdańsku 1985 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza K1_W01Posiada ogólną znajomość literatury muzycznej K1_W02Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych K1_W08Zna zarys historii muzyki od starożytności do XXI wieku K1_W15Posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej w stopniu podstawowym Umiejętności K1_U03Rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych, charakterystyczne dla poszczególnych epok K1_U25Swobodnie wypowiada się w mowie i piśmie na tematy związane z historią i zasadami muzyki oraz szeroko pojętą kulturą muzyczną Kompetencje społeczne K1_K01Potrafi gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje K1_K18Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K1_K19Dokonuje stałej samooceny swoich kompetencji |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie stopnia realizacji zakładanych efektów mozliwa ocena wyklonania nastepujących zadań: 1. Obecność i aktywność na wykładach 2. Referaty w ramach konwersatorium (np. prezentacja – Starożytność; architektura) 3. Część praktyczna – śpiew chorału gregoriańskiego (Pater Noster, Litania do Wszystkich Świętych, Veni Sancte Spiritus, Msza VIII De Angelis) oraz w trakcie każdego semestru odsłuch utworów poznanych w danej epoce wraz z opisem Kolokwium pisemne po każdej przerobionej epoce. Informuję, że kolokwium pisemne może też być w trakcie omawianego okresu. Odpowiedź (pytanie) ustne po każdej przerobionej epoce (dyskusja na temat kolokwium pisemnego – obrona) Warunkiem zaliczenia I semestru jest przygotowanie w grupach prezentacji na temat muzyki rozrywkowej XX wieku: BLUES/ blues wiejski, blues miejski, blues elektryczny, rhythm&blues |
||
Zakres tematów: |
1.Starożytność – tło historyczne, periodyzacja dziejów muzyki, hipotezy. Muzyka ludów pierwotnych. Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Mezopotamia, Sumerowie, Asyria i Babilonia). Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Egipt, Etruskowie, Chiny). Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Japonia, Indie, Izrael, Indianie – Aztekowie – Makowie – Inkowie). Muzyka świata antycznego Starożytnej Grecji. Muzyka świata antycznego Starożytnego Rzymu 2.Średniowiecze: Formy religijne i świeckie. Chorał gregoriański, tropy, sekwencje, msza. Skale. Początki wielogłosowości. Rozwój motetu. Guidon z Arezzo. Szkoły – średniowieczne ośrodki muzyczne. Hildegarda z Bingen. 3.Ars antiqua. Kompozytorzy: Leoninus i Perotinus. Formy świeckie w ars antiqua: organum, początki polifonii, discantus, conductus. 4.Ars nova. Traktat muzyczny Filipa de Vitry. Formy świeckie w ars nova: motet, ballada, ronda, madrygał, ballata, caccia. Kompozytorzy: Guillaume de Machault, Johannes de Grocheo. 5.Średniowieczna muzyka świecka. Świeckie formy: msza wielogłosowa, madrygał, canzona, chanson, caccia, chale, caza, ballada, virelai, ballata. Wykonawcy średniowiecznej muzyki świeckiej: trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy, meistersingerzy, minstrele, waganci, skaldowie, skomorochy, rybałtowie, igrce. Muzyka instrumentalna XIII-XIV wiek. 6.Polska muzyka epoki średniowiecza. Najstarsze zabytki literatury. Zabytki muzyki polskiej. Polska muzyka jednogłosowa. Polska muzyka wielogłosowa. Reprezentant polskiej muzyki średniowiecza – Mikołaj z Radomia. Prezentacja Piotra z Grudziądza. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:00 - 10:30,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 24/25 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.