Elementy techniki wokalnej 1600-EA11ET-SP
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Wybrane pieśni i arie kompozytorów polskich i obcych |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Zajęcia mają charakter praktyczny. W ramach zajęć stosowane są metody: podające (wykład, objaśnienie i pogadanka), eksponujące (pokaz, ekspozycja), problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie muzyczne). W kształceniu poszczególnych umiejętności muzycznych preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność twórczą studenta - dyskusja, analiza, analiza materiałów źródłowych |
||
Literatura: |
• N. Vaccai – Praktyczna metoda śpiewu (nr 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) • G. Concone – Ćwiczenia głosowe (wybór) |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: • K1_W02 Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych • K1_W04 Zna repertuar muzyczny stanowiący podstawę kształcenia muzycznego w szkole • K1_W06 Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze muzycznej • K1_W11 Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu podstawowym • K1_W12 Posiada wiedzę z zakresu budowy, higieny i posługiwania się aparatem głosowym UMIEJĘTNOŚCI: • K1_U05 Potrafi przygotować i wykonać utwory wokalne/wokalno-instrumentalne/instrumentalne reprezentujące różne style muzyczne • K1_U13 Potrafi identyfikować problemy emisji głosu/techniki instrumentalnej/dyrygenckiej/techniki ruchu oraz aplikować odpowiednie ćwiczenia • K1_U14 Potrafi doskonalić własny warsztat wokalny/instrumentalny/dyrygencki/ruchowy poprzez samodzielna pracę KOMPETENCJE SPOŁECZNE: • K1_K05 Wykorzystuje wiedzę, wyobraźnię, intuicję, twórczą postawę do prowadzenia i realizacji powierzonych zadań • K1_K17 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ich doskonalenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie kolokwium, warunkowane obecnością i aktywnością na zajęciach (ćwiczeniach) • Czynny udział w zajęciach, • Udział w koncertach na terenie Uczelni i poza nią • Znajomość repertuaru przygotowywanego na zajęciach • znajomość wszystkich problemów realizowanych przez przedmiot |
||
Zakres tematów: |
Program nauczania przedmiotu dostosowany jest do indywidualnych warunków głosowych i umiejętności studenta. 1. Poznanie warunków głosowych studenta i jego predyspozycji do śpiewania. Przedstawienie podstawowych zasad umożliwiających prawidłową emisję głosu 2. Prawidłowa postawa śpiewaka, typy oddychania, ewentualna korekta aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia 3. Język włoski w śpiewie, zasady wymowy, tłumaczenie tekstów ćwiczeń obowiązujących w semestrze I i II- przygotowanie do interpretacji wokalnej 4. Artykulacja samogłosek w śpiewie i sposoby wyrównania ich barwy, na przykładzie ćwiczeń Vaccai’a nr 2 i 3 5. Sposoby artykułowania spółgłosek w celu uzyskania idealnego legato , rola miękkiego ataku dżwięku w śpiewie staccato –ćwiczenia nr 4 i 5 Vaccai’a i inne 6. Rozwijanie skali głosu, rezonansu, wyrównywanie rejestrów głosu - ćwiczenie nr 7 Vaccai’a i inne 7. Problemy wokalno-intonacyjne występujące w ćwiczeniu nr 8 i innch Vaccai’a 8. Zanalizowanie problemów wokalno- muzycznych , interpretacyjnych wybranej arii starowłoskiej lub pieśni Samokontrola w śpiewie: analiza słuchowa jakości brzmienia głosu, kontrola sposobu oddychania, ekonomicznego operowania oddechem, ilości branego powietrza w zależności od długości frazy, doskonalenie interpretacji wykonywanych ćwiczeń Vaccai’a i innych utworów |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 14:45 - 15:30,
sala 223 |
Elżbieta Stengert, Halina Zalejska | 2/2 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 15:45 - 16:30,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy czwartek, 16:30 - 17:15,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
4 |
każdy czwartek, 13:15 - 14:00,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
5 |
każdy czwartek, 14:00 - 14:45,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
6 |
każdy czwartek, 17:15 - 18:00,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 1/2 |
szczegóły![]() |
7 |
każdy wtorek, 15:15 - 16:00,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
8 |
każdy wtorek, 18:00 - 18:45,
sala 223 |
Elżbieta Stengert | 2/2 |
szczegóły![]() |
9 |
każdy czwartek, 18:00 - 18:45,
sala 223 |
Katarzyna Matuszak-Gołda | 2/2 |
szczegóły![]() |
10 |
każdy poniedziałek, 16:15 - 17:00,
sala 223 |
Katarzyna Matuszak-Gołda | 2/2 |
szczegóły![]() |
11 |
każdy poniedziałek, 14:45 - 15:30,
sala 223 |
Katarzyna Matuszak-Gołda | 2/2 |
szczegóły![]() |
12 |
każdy poniedziałek, 15:30 - 16:15,
sala 223 |
Katarzyna Matuszak-Gołda | 2/2 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.