Historia muzyki i technik kompozytorskich 1600-EA-11HMZL-SD
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | 1. Barber D.W., Bach, Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 2. Barber D.W., Kiedy gruba dama śpiewa czyli historia opery wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 3. Barber D.W., Baletki i baleriny czyli historia baletu wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 4. Barber David W., Zygzakiem przez muzykę, czyli następna historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2007 5. Beylin P., O muzyce i wokół muzyki, PWM Kraków 1975 6. Cegiełła J., Przeboje mistrzów, Wyd. radia i telewizji Warszawa 1987 7. Chomiński J. (red.), Słownik muzyków polskich, Kraków 1964, PWM (t. I), 1967 (t. II) 8. Cieślak L., Historia muzyki cz. II, Łódź 2003 9. Czartkowski A. Jeżewska Z., Fryderyk Chopin, PIF Warszawa 1975 10. Cook N., Muzyka. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 2000 11. Gwizdalanka D., Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 1997 12. Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM Kraków 1969 13. Iwaszkiewicz J., Chopin. PWM Kraków 1966 14. Jacobs A., Słownik muzyczny, Delta Bydgoszcz 1993 15. Jasiński R., Rozmaitości muzyczne, Warszawa 1989 16. Joteyko T., Historia muzyki polskiej i powszechnej w zarysie, Wydawnictwo M. Arcta Warszawa 1916 17. Joteyko T., Nowy podręcznik do nauki muzyki w szkołach ogólnokształcących, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Paryż-Poznań-Wilno-Zakopane 1926 18. Jarociński S., Mozart, PWM Kraków 1972 19. Kerrigan Michael, Starożytni o sobie, czyli tajemnice inskrypcji od egipskich hieroglifów po rzymskie graffiti, Świat Książki Warszawa 2011 20. Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1958 21. Komorowska M., Spotkanie z płytą, COMUK Warszawa 1974 22. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1973 23. Kreiner-Bogdańska, W krainie muzyki, Kraków 2006 24. Lebrecht N., Pieśń imion, Świat Książki Warszawa 2012 25. Levine sir Gilbert, Papieski maestro, Świat Książki Warszawa 2012 26. Łobaszewska S., Beethoven, PWM Kraków 1984 27. McKitterick Rosamond (red.), Wczesne Średniowiecze, Świat Książki Warszawa 2011 28. Michels K., Atlas muzyki, Warszawa 2002 29. Muchenberg B., Literatura, PWM Kraków 1989 30. Muchenberg B., Pogadanki o muzyce cz. I i II, PWM Kraków 1988 31. Muchenberg B., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 32. Nikodemska J. (red.), Niezwykłe biografie. Poznać i zrozumieć człowieka, G. J. Książki, Warszawa 2012 33. Niziurski M., Prelekcje muzyczne, Kielce 1994 34. Nowosad J. (opr.), Dowcipy o muzykach, Wydawnictwo SUPERPRESS Warszawa 1994 35. Panek W., Hymny polskie, Warszawa 1997 36. Powera Daniela (red.), Rozkwit Średniowiecza, Świat Książki Warszawa 2011 37. Reiss J., Mała historia muzyki, PWM Kraków 1987 38. Reiss J., Mała encyklopedia muzyki, PWN Kraków 1968 39. Reiss J., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, PWM Kraków1958 40. Rieger S., Glenn Gould czyli sztuka fugi, Gdańsk 1997 41. Rudziński W., O muzyce przy głośniku, PWM Kraków 1985 42. Schäffer B., Dźwięki i znaki, PWN Warszawa 1969 43. Schaeffer B., Dzieje muzyki, Warszawa 1983 44. Schaeffer B., Muzyka. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla klas I-III szkół średnich, Warszawa 1987 45. Schmitt E. E., Kiki van Beethoven, Kraków 2011 46. Schweitzer Albert, J. S. Bach, PWM, Kraków 1972 47. Shamir I., Skrzypce Hitlera, Warszawa 2010 48. Sherman R. Seldon P., Muzyka klasyczna dla żółtodziobów czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o ... , Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2000 49. Sławiec-Domagata D., Z zagadnień twórczości J. S. Bacha, Kielce 2001 50. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 51. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy III Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1980 52. Szlagowska D., Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1996 53. Śledzińska S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, PWN Warszawa 1995 54. Tinco Henri, Katolicy, Media Lazar NADIR Warszawa 2010 55. Wade-Matthews M., Thompson W. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2007 56. Waldorff J., Sekrety Polihymni, Iskry Warszawa 1957 57. Waldorff J., Diabły i anioły, PWM Kraków 1971 58. Wojciechowski G., Dzień dobry historio. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy 5 – Nowa Era Poznań 2000 59. Woźniak J., Polski folklor muzyczny, skrypty i podręczniki 25, Akademia Muzyczna Gdańska 1995 60. Zavarsky E., Jan Sebastian Bach, PWM Kraków 1973 61. Zieliński T. A., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury Warszawa 1973 62. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Wyd. „Bernardinum” Pelplin-Gdańsk 2001 63. Zganiacz-Mazur L., 100 słynnych kompozytorów, Warszawa 2003 64. Zganiacz-Mazur L., Tańce, Warszawa 2004 65. Zganiacz-Mazur L., Słowniczek muzyczny, Warszawa 2004 66. Zganiacz-Mazur L., Leksykon kompozytorów, Warszawa 2007 67. Żuchowski H. R., Anegdoty na pięciolinii, Lublin 1993 |
||
Metody dydaktyczne: | metody pracy ze źródłami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | -metoda podająca – wykład; -aktywizujące metody nauczania - dyskusja, pogadanka, burza mózgów; -analiza dokumentów; -analiza materiałów źródłowych; -analiza i interpretacja tekstów źródłowych; - praca z książką; -prezentacje multimedialne; -konwersatorium; -filmy dydaktyczne. |
||
Literatura: |
1. Bukofzer M., Muzyka w okresie baroku, Warszawa 1983 2. Burowska Z., Wprowadzenie w kulturę muzyczną, WSiP Warszawa 1991 3. Chodkowski A. (red), Encyklopedia muzyki, Warszawa 4. Chomiński J. Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki. Cz. I i II, PWM Kraków 1989 5. Chomiński J.M. Lissa Z. (red.), Historia muzyki powszechnej, PWM Kraków 1957 6. Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu, PWN Kraków 1965 7. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Cz. I od muzyki ludów pierwotnych do klasycyzmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 8. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 9. Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975 10. Feicht H., Polifonia renesansu, Warszawa 1976 11. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. I – Podręcznik do szkół muzycznych. Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Barok, PWM SA Kraków 2005 12. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. II – Podręcznik do szkół muzycznych, PWM SA Kraków 2005 13. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. III – Podręcznik do szkół muzycznych, XX wiek, PWM SA Kraków 2009 14. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. IV – Podręcznik do szkół muzycznych, Przemiany kultury muzycznej XX wieku, PWM SA Kraków 2011 15. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum Pelplin 2003 16. Historia muzyki – Średniowiecze, repetytorium dla uczniów średnich szkół muzycznych, Rzeszów 1999 17. Jastrzębska A., Z dziejów myśli o muzyce, Musica Jagiellonica Kraków 2002 18. Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Jagellonica Kraków 2001 19. Krawczyk D., Mała historia muzyki kościelnej, Wydawnictwo „M” Kraków 2003 20. Ochlewski T. (red.), Dzieje muzyki polskiej, Interpress Warszawa 1983 21. Pociej B., Szkice późnego romantyzmu, PWM Kraków 1965 22. Reiss J. W., Mała historia muzyki, PWM Warszawa 1960 23. Szlagowska D., Muzyka baroku, Gdańsk 1998 24. Śmiechowski B., Z muzyką przez wieki i kraje – historia muzyki, DELTA Warszawa 1995 25. Zganiacz-Mazur L., ABC historii muzyki, Wyd. Muzyczne CONTRA Warszawa 2003 26. Wozaczyńska M., Muzyka Średniowiecza – skrypt AM w Gdańsku 1985 27. Wozaczyńska M., Muzyka renesansu, Gdańsk 1996 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie literatury i repertuaru muzycznego w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych K2_W03 Posiada pogłębioną znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów K2_W06 Ma rozszerzoną wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, katalogi, Internet) oraz ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób K2_W10 Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu zaawansowanym K2_W15 Ma wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej Umiejętności K2_U02 Biegle rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych charakterystycznych dla poszczególnych epok Kompetencje społeczne K2_01 Potrafi samodzielnie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie stopnia realizacji zakładanych efektów umożliwia ocena wykonania następujących zadań: - Obecność i aktywność na wykładach w ramach konserwatorium. Każdy ze studentów otrzymuje tematy z danej epoki i przedstawia je na zajęciach. - Kolokwium pisemne po ustalonej partii materiału (np. po dwóch zajęciach) - Odsłuch przykładów muzycznych znajdujących się w podręcznikach do muzyki na III etapie nauczania (wygaszające - gimnazjum) W ramach zaliczenia przedmiotu w semestrze I (dla studentów innych Uczelni): Przygotowanie albumu o dowolnym kompozytorze Przygotowanie prezentacji multimedialnej: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven (do wyboru jeden) W ramach zaliczenia przedmiotu w semestrze I (dla absolwentów UKW WEM) Przygotowanie zaproszenia na koncert (dowolny) Przygotowanie pocztówki informującej o kolejnej rocznicy Urodzin kompozytora Fryderyka Chopina |
||
Zakres tematów: |
Średniowiecze –filozofia, literatura, sztuki plastyczne. Muzyka w średniowieczu (nauka muzyki, notacja, skale, formy). Średniowieczna muzyka świecka (wielogłosowość, podział muzyki świeckiej, formy, wykonawcy). Rozwój muzyki (ars antiqua, ars nova). Średniowieczne ośrodki muzyczne. Polska muzyka w średniowieczu. Renesans – nauka, filozofia, literatura, sztuki plastyczne. Muzyka w okresie renesansu (teoria muzyki, formy: muzyka religijna i świecka). Renesansowe ośrodki muzyczne. Kompozytorzy europejscy. Złoty wiek kultury polskiej (muzyka renesansowa, instrumenty muzyczne, zabytki muzyki). Kompozytorzy polscy. Barok – filozofia, nauka, literatura, sztuki plastyczne. Formy muzyczne: wokalno-instrumentalne (opera barokowa, oratorium, pasja, kantata), instrumentalne (concerto grosso, koncert solowy, sonata barokowa, toccata, fuga, suita barokowa) . Szkoły. Instrumenty. Kompozytorzy. Barok w Polsce (operalnia, kapela: rorantystów, katedralna; zakony pijarzy, jezuici). Kompozytorzy. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:30 - 12:15,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 15/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.