Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Pamięć zbiorowa i kulturowa, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, Kraków 2009
2. M. Halbwach, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008
3. Pamięć i pytania o tożsamość, pod red. T. Horbowskiego i P. Kosiewskiego, Warszawa 2013
4. Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: popkulturowe [re]interpretacje, pod red. A. Gromadzkiej-Melasik, Z. Melasika, 2012
5. Pamięć – przestrzeń – tożsamość, pod red. S. Kapralskiego, Warszawa 2010
6. M. Pollack, Topografia pamięci, Wołowiec 2017
7. Pejzaże tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej, pod red. E. Litak, R. Furman, H. Bożka, Kraków 2011
8. Konstrukcje i destrukcje tożsamości, t. III, Narracja i pamięć, pod red. E. Golachowskiej i A. Zielińskiej, Warszawa 2014
9. Pamięć zbiorowa i tożsamość w Europie Środkowo-Wschodniej: kontynuacja, konflikt, zmiana, pod red. E. Jurczyńskiej-McCluskey, P. Bałdys, K. Piątek, Bielsko-Biała 2012
10. (Kon)teksty pamięci. Antologia, pod red. K. Kończal, Warszawa 2014
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład
|
Literatura: |
1. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, R. Traby, Warszawa 2014
2. A. Assman, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013
3. Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Kraków 2007
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student:
- rozumie pojęcia pamięci i tożsamości (K_W01)
- posiada wiedzę o rodzajach pamięci (K_W02)
- potrafi poprawnie wskazać nośniki pamięci i ich rolę (K_W04)
- ma wiedzę o wpływie pamięci na tożsamość (K_W14)
Umiejętności: student:
- potrafi rozróżniać kategorie pamięci w społeczeństwie (K_U03)
- potrafi dostrzegać znaczenie pamięci w stosunkach międzynarodowych (K_06)
- posiada umiejętność patrzenia na stosunki międzynarodowe w kategoriach pamięci i tożsamości (K_06)
Kompetencje społeczne: student:
- jest świadomy istnienia zależności między pamięcią a tożsamością (K_K07)
- potrafi obserwować rzeczywistość międzynarodową i dostrzegać w niej rolę pamięci w kreowaniu tożsamości (K_K07)
- rozumie celowe zapominanie i kreowanie medialnej pamięci (K_K07)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium składające się z 3 problemów do rozwiązania: Jak pamięć rodzinna, pamięć lokalna o pamięć narodowa wpływają na tożsamość
Student może uzyskać następujące oceny, które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji:
5,0 > 91%
4,5 = 81-90%
4,0 = 71-80%
3,5 = 61-70%
3,0 = 51-59%
2,0 < 50%
Gdzie poszczególne oceny oznaczają:
5,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty
4,5 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
4,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
3,5 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
3,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
2,0 -> brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia
|
Zakres tematów: |
1. Pamięć i tożsamość jako kategorie poznawcze. Pojęcia, metodologia badań
2. Pamięć jako kategoria rzeczywistości społeczno-kulturowej
3. Pamięć jako fenomen kulturowy.
4. Kultura pamięci i pamięć kulturowa
5. Pamięć zbiorowa: rodzinna, lokalna, narodowa
6. Pamięć miejsca (topografia pamięci) i miejsca pamięci
7. Przestrzenie pamięci
8. Muzealizacja pamięci
9. Kategorie tożsamości
10. Konstruowanie tożsamości
11. Tożsamość regionalna i narodowa
12. Tożsamość w warunkach globalizacji
13. Tożsamość Europy i tożsamość europejska
14. Płynna tożsamość
15. Pamięć i tożsamość – wzajemne zależności – zaliczenie
|