Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych 1300-BHP24WDPD-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: • Aleksander T. Teraźniejszość i przyszłość edukacji dorosłych . Toruń1997.
• Pachociński R. Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1999.
• Pietrasiński Z. Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1990.
• Półturzycki J. Dydaktyka dorosłych. Warszawa 1991.
• Wujek T.(red.) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa 1992.
• Andrzejczak A., Projektowanie i realizacja szkoleń, Warszawa 2010.

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład w toku problemowym
Literatura:

• Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych, Warszawa 2009.

• Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Poznań 2004.

• Gerlach R . Nauczyciel w pozaszkolnych formach oświaty zawodowej w Polsce. Bydgoszcz 1997.

• Starr J., Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego. Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa 2015.

• Janowski D. Przyszczypkowski K, Skrzypczak, J. Postawy edukacji dorosłych. Poznań1999.

• Malewski M. Teorie andragogiczne. Wrocław 1999.

• Marczuk M. (red.) Problemy i dylematy andragogiki Lublin- Radom 1994.

• Wujek T.(red.) Wprowadzenie do andragogiki . Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

W01-Student zna genezę i ewolucję pedagogiki dorosłych.

W02-Student określa miejsce, jakie zajmuje pedagogika dorosłych wśród innych subdyscyplin pedagogicznych, prawidłowo posługuje się terminologią andragogiczną.

W03-Zna specyfikę potrzeb edukacyjnych współczesnych uczestników edukacji dorosłych.

U01-Student potrafi przeanalizować potrzeby dorosłego w stylu coachingowym metodą 6P.

U02-

U03-Student potrafi zdiagnozować styl uczenia się dorosłych z wykorzystaniem technik coachingowych.

U03- Student potrafi zastosować wiedzę andragogiczną w rozwiązywaniu aktualnych problemów osobistych, społecznych i zawodowych.

K01-Dąży do własnego rozwoju pedagogicznego.

K02- Potrafi współpracować w grupie, przyjmując różne role.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność podczas zajęć, ćwiczenia, egzamin

Zakres tematów:

1. Etymologia pojęcia "andragogika" i czas jego pojawienia się.

2. Kontrowersje wokół używania pojęcia "pedagogika dorosłych" a „andragogika”.

3. Andragogika a pedagogika ogólna - punkty styczne i różnice.

4. Pedagogika dorosłych – miejsce wśród dyscyplin pedagogicznych i innych nauk wspomagających (związki interdyscyplinarne).

5. Definicje andragogiki.

6. Przedmiot badań andragogiki.

7. Działy "andragogiki" i kryteria jej podziału.

8. Kluczowe pojęcia w "andragogice": kształcenie, samokształcenie, wychowanie, samowychowanie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 11:00 - 12:30, sala 143
Anna Pawiak 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)