Wychowanie i organizacja życia w rodzinie z elementami pielęgnacji niemowląt i dzieci 1100-P-OP23WO-SD
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | 1.Białek J., Sala M. (red.) (2001) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Scenariusze lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących. Wychowanie do życia w rodzinie. Szkoła ponadgimnazjalna. Zeszyt I. Kielce, Zakład Wydawniczy SFS. 2. Cendrowski Z., Trawińska M. (red.) (1996) Popularny Słownik Wychowania Prorodzinnego i Seksualnego. Warszawa, Agencja Promo-Lider 3. Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś (1998) O dojrzewaniu dziewcząt i chłopców. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Hendler L. (2019) Niepłodność a leczenie metodą zapłodnienia pozaustrojowego in vitro. Dylematy niepłodnych par, W: Wąż K. (red.) Obyczajowość seksualna Polaków. Perspektywa interdyscyplinarna, Kraków, "Impuls", s. 233-251. 5. Grodzki A., Wiłkomirska A. (1993) Tabu. Warszawa, INWESDRUK. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne wykład konwersatoryjny |
||
Literatura: |
1. Beisert M. (1991) Seks twojego dziecka. Poznań, Zakład Wydawniczy – K. Domke 2. Beisert M. (2006) Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa, PWN, rozdziały 1, 3, 6, 9. 3. Bidzan, M. (2007). Nieletnie matki. Psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Borkowska M., Szwiling Z. (2017) Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Warszawa: PZWL 5. Cytowska B., Winczura (red.) (2011) Stymulowanie rozwoju niemowląt. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: "Impuls". 6. Długołęcka A. (2008) Seksualność – wybrane zagadnienia. W: B. Woynarowska Edukacja zdrowotna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdziały 4.2., 4.3. 7. Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K. (2011) (Zbyt) Młodzi rodzice. Warszawa, Wydawnictwo TRIO, rozdziały 1, 3, 5. 8. Jaczewski A. (red.) (2005) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, rozdział VII. 9. Kaczara J. (2006) Masaż niemowlęcia. Metoda Shantala. Wrocław: Wyd. Astrum 10. Lew – Starowicz Z., Długołęcka A. (2006) Edukacja seksualna. Warszawa, Świat Książki Bertelsmann Media sp. z o.o., rozdziały III, IV, V, X, XVI. 11. Lichtenberg-Kokoszka (2008) Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym. Kraków, IMPULS, s. 9-69. 12. McWhirter J.J., McWhirter B.T., McWhirter A.M., McWhirter E.H. (2001) Zagrożona młodzież. Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, s. 214-226. 13. Radwan J. (red.) (2005) Niepłodność i rozród wspomagany. Poznań, Wydawnictwo terMedia, (wybrane fragmenty). 14. Sokoluk W. (2003) Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 15. Zawitkowski P., Korzeniewska J., Stobnicka-Stolarska P., Mieszkis - Święcikowska D. (2016) Mamo, tato, co ty na to? O opiece, pielęgnacji i rozwoju Waszego maleństwa. Warszawa. Paweł Zawitkowski 16. Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010) Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk, GWP (wybrane fragmenty). |
||
Efekty uczenia się: |
W01 Student ma pogłębioną wiedzę na temat biologicznych i psychicznych aspektów dojrzewania jego prawidłowości a także na temat prawidłowości rozwoju niemowląt i dzieci z uwzględnieniem aspektów pielęgnacyjnych K_W06 U01 Student ma pogłębione umiejętności doboru treści, metod i środków pracy z adolescentami w zakresie przygotowania ich do życia w rodzinie oraz wyboru metod pielęgnacji niemowląt i dzieci w zależności od potrzeb rozwojowych. K_U10 U02 Student ma pogłębione umiejętności analizowania wzorów ludzkich zachowań w przebiegu życia rodzinnego oraz organizacji życia rodziny jako zadania całożyciowego. K_U11 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemna praca indywidualna wykonana w ciągu 45 minut w terminie podanym przez prowadzącego w jego obecności. Zadaniem studenta będzie udzielenie odpowiedzi na pytania zamknięte i otwarte oraz wykonanie zadania wymagającego zastosowania wiedzy (przekazywanej na wykładach i konwersatoriach oraz zdobywanej samodzielnie w trakcie studiowania zadanej literatury) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów w pracy. Kryteria oceny: dostateczna (3,0) - 55%-60% dostateczna plus (3,5) - 61%-70% dobra (4,0) - 71%-80% dobra plus (db+) - 81%-90% bardzo dobra (bdb) - 91%-100%. |
||
Zakres tematów: |
1. Terminologia związana z wychowaniem do życia w rodzinie. Wychowanie do życia w rodzinie a wychowanie seksualne. 2. Wychowanie do życia w rodzinie - pierwszym prawem i obowiązkiem rodziców wobec dziecka (typologia rodziców ze względu na ich postawy wobec wychowania dzieci do życia płciowego, małżeńskiego i rodzinnego, style wychowania seksualnego). Wskazówki dla rodziców i profesjonalistów do prowadzenia edukacji seksualnej dzieci i młodzieży. 3. Istota i warunki wdrożenia do szkół zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Rys historyczny wychowania do życia w rodzinie oraz modele wychowania seksualnego ze szczególnym uwzględnieniem modelu obowiązującego w Polsce. 4. Fazy rozwoju psychoseksualnego człowieka. Trudności związane z seksualnością na poszczególnych etapach życia i sposoby ich przezwyciężania. 5. Planowanie rodziny: płodność, sterowanie płodnością. 6. Przebieg i higiena ciąży. Rozwój prenatalny. Rola rodziców w okresie oczekiwania na narodziny dziecka. 7. Ciąża i macierzyństwo nieletnich. Profilaktyka wczesnego macierzyństwa. 8. Niepłodność: skala problemu, diagnozowanie, przyczyny niepłodności, metody leczenia. 9. Podstawowe zasady pielęgnacji niemowląt i małych dzieci. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 12:00,
sala 129 |
Lidia Hendler | 26/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Pawilon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.