Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia zintegrowanego 1100-PW35MKZ-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Adamek, I. (2016). Pedagogika wczesnoszkolna. Kluczowe problemy. Kraków: Wydawnictwo Libron.
- Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2000). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Zakład Wydawniczy SFS.
- Jąder-Taboł, M. (2015). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Król, A. (2000). Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Krzyżewska, J. (1998).Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Suwałki: „Omega”.
- Nehring, A., Sawicka, L, Szelągowska-Strzyga, A. (2002). Uczyć ciekawiej, to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane – scenariusze zajęć metodami aktywizującymi. Toruń: Wydawnictwo Aksjomat.
- Nowak, J. (2017), Klasa szkolna przestrzenią uczenia (się), [w:] H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 247-256), Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. [online].
- Plenkiewicz, M., Jakubowicz-Bryx, A. (2004). Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej edukacji [w:] A. Jakubowicz-Bryx (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku (s. 25-33). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
- Szyling G. (2011). Zaułki oceniania wczesnoszkolnego [w:] D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody gier dydaktycznych
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
warsztaty
Literatura:

- Basińska, A. (2013). Nauczyciel jako kreator aktywności dziecka w środowisku [w:] H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 449-458). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

- Dąbrowski, M. (2002). O rozwijaniu umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym [w:] M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Duraj-Nowakowa, K. (1998). Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Jaroni, E. (2008). Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Karbowniczek, J., Klim-Klimaszewska, A. (2016). Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce. Wybrane aspekty. Kraków: Wydawnictwo WAM.

- Lewartowska-Zychowicz, M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 158-184). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

- Michalak, R. (2004), Aktywizujące metody nauczania w edukacji elementarnej [w:] H. Sowińska, R. Michalak (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Misiorna, E., Michalak, R. (2013). Ocenianie jako mechanizm wspierania rozwoju dziecka. Mit czy rzeczywistość [w:] H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

- Misiorna, E. (1999). Kształcenie zintegrowane u progu reformy. (Idea integracji w zreformowanej szkole. Istota kształcenia zintegrowanego). [w:] E. Misiornej, E. Ziętkiewicz (red.), Zintegrowana edukacja w klasach I-III (s. 5-35), Poznań: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

- Murawska, B. (2002). Kształcenie językowe w nauczaniu zintegrowanym [w:] M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki (s. 37-46), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Podstawa programowa dla I etapu edukacji.

- Pytlak, E., Waszkiewicz, H. (2002). Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym [w:] M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Rura, G. (2004). Etapy pracy nad konstruowaniem zintegrowanego procesu edukacyjnego [w:] H. Sowińska, R. Michalak (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka (s. 225-235). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Ziętkiewicz, E. (1999). Jak planować pracę edukacyjną w klasach I-III [w:] E. Misiornej, E. Ziętkiewicz (red.), Zintegrowana edukacja w klasach I-III. Poznań: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

- Żytko, M. (2002). Dylematy kształcenia zintegrowanego (Integracja w edukacji). [w:] M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki (s. 7-11), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Żytko, M. (2002). Psychologiczne i pedagogiczne podstawy integracji kształcenia [w:] M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Efekty uczenia się:

W01: Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu (K_W02)

W02: Student posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących ( K_W07)

W03: Student posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych (K_W10)

U01: Student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów ( K_U22)

K01: Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela ( K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywny udział w zajęciach /dopuszczalne są 2 nieobecności/; min. 4 „plusy” za aktywność podczas zajęć skutkują podwyższeniem oceny końcowej o pół stopnia.

• Opracowanie projektu zajęć zintegrowanych dla klasy I, II lub III z uwzględnieniem zakresów integracji: treści, celów, metodyki i organizacji kształcenia (z odniesieniem do podstawy programowej) [praca w grupie].

• Opracowanie scenariusza zajęć zintegrowanych dla wybranej klasy, z wykorzystaniem metod aktywizujących – z uwzględnieniem różnych wymiarów edukacji wczesnoszkolnej [praca indywidualna].

• Opracowanie i przeprowadzenie zajęć/fragmentu zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem wybranej metody aktywizującej [praca w grupie].

Zakres tematów:

1. Istota kształcenia zintegrowanego: założenia i współczesna interpretacja. Płaszczyzny integracji w klasach I-III.

2. Integracja metodyczna w edukacji wczesnoszkolnej.

3. Podstawowe wymiary edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i artystycznej w edukacji wczesnoszkolnej.

4. Specyfika pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

5. Kompetencje i role podejmowane przez nauczyciela wczesnej edukacji.

6. Planowanie i organizacja pracy nauczyciela w klasach I-III.

7. Aktywizujące metody nauczania i ich zastosowanie w procesie edukacji zintegrowanej ucznia w młodszym wieku szkolnym.

8. Kreowanie przestrzeni edukacyjnej w edukacji wczesnoszkolnej.

9. Ewaluacja i ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:15 - 12:45, sala 128
Justyna Kosz-Szumska 34/35 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 128
Justyna Kosz-Szumska 35/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)