Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomiar i wartościowanie w muzyce 1100-PW-I35PWM-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://pedagogikamuzyki.ukw.edu.pl/jednostka/katedra_pedagogiki_muzyki
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie
Literatura uzupelniająca: 1. Trzos P. (2009), Preferencje barw dźwięku i zdolności muzyczne w nauce gry na instrumencie dętym. Badania edukacyjne nad adaptacją teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań – Kalisz– Konin.
2. Zwolińska E., Jankowski W. (red.) (1995), Teoria uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz – Warszawa.
3. Zwolińska E. (red.) (1997), Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
4. Zwolińska E. (1997), Rozwój wyobraźni muzycznej a funkcje percepcyjno-motoryczne w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład monograficzny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: dyskusja, analiza i interpretacja
przykładowych wyników badań, indywidualne projekty studenckie.

Literatura:

1. Gordon E.E. (2003), Rating Scales and Their Uses for Mesuring and Evaluating Achievement In Music Performance. GIA. Chicago.

2. Gordon E.E. (1989), Audie, GIA, Chicago.

3. Gordon E.E. (1999), Podstawowa Miara Słuchu Muzycznego I Średnia Miara Słuchu Muzycznego, Testy uzdolnień muzycznych dla dzieci w wieku 5―9 lat. Podręcznik. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa.

4. Gordon E.E. (1995), Music Aptitude Profile, GIA, Chicago.

5. Gordon E.E. (1989), Advanced Measures of Music Audiation, GIA, Chicago.

6. Gordon E.E. (1984), Instrumental Timbre Preference Test, GIA, Chicago.

7. Kołodziejski M. (2009), Wybrane sposoby oceniania osiągnięć muzycznych uczniów ogólnokształcącej szkoły podstawowej, Wydawnictwo Naukowe PWSZ, Płock.

8. Kołodziejski M., Szymańska M., (red.) (2011). Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje, Wydawnictwo Naukowe PWSZ, Płock.

9. Zwolińska E.A. (2004), Naucz swoje dziecko audiować, Wydawnictwo „Kreska”, Bydgoszcz.

10. Zwolińska E.A. (2010), Efektywność dydaktyczna zajęć korekcyjno-wyrównawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza wielkiego, Bydgoszcz.

11. Zwolińska E.A. (2011), Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

12. Zwolińska E.A. (2012), Kształcenie nauczycieli według teorii uczenia się muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

13. Zwolińska E.A. (2012), Pomiar i wartościowanie w muzyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

W01 - Opisuje za pomocą odpowiedniej terminologii problematykę rozwoju muzycznego człowieka na różnych etapach edukacji i wyjaśnia dylematy związane z prowadzeniem badań diagnostycznych w tym zakresie (K_W08; K_W10; K_W16).

W02 - Rozpoznaje i diagnozuje nieprawidłowości w rozwoju muzycznym dziecka (ucznia) i wskazuje odpowiednie rodzaje kompensacyjnych oddziaływań dydaktycznych (K_W08; K_W10; K_W16).

W03 – posiada podstawowe zasady etyki zawodowej prowadzenia oddziaływań pedagogicznych w zakresie wczesnej edukacji muzycznej (K_W15).

W zakresie umiejętności student:

U01 - Formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z procesem rozwoju audiacji (K_U05; K_U17).

U02 – Obserwuje i wnioskuje zdarzenia i sytuacje związane z prowadzoną działalnością pedagogiczną (K_U01; K_U05;K_U17).

U03 - Posługuje się narzędziami (w tym z wykorzystaniem technologii cyfrowych) monitorowania, kontroli i analizy przebiegu procesu uczenia się muzyki (K_U01; K_U17; K_U18).

W zakresie kompetencji społecznych student:

K01 - Wykazuje rozumienie specyfiki podejścia badawczego opartego na teorii uczenia się muzyki (K_K05; K_K07).

K02 - Wykazuje otwartość i aktywnie uczestniczy w badaniach dotyczących osiągnięć muzycznych; przewodzi i kieruje zespołami badawczymi skupionymi na rozwoju muzycznym (K_K01; K_K05; K_K07).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach.

Pisemna praca zaliczeniowa (W01, W02, W03, U02, U03, K01).

Odniesienie do efektów kształcenia:

W01, W02 (K_W08; K_W10; K_W16)

W03 (K_W15)

W01, W02 (K_W08; K_W10; K_W16)

U02, U03 (K_U01)

U01, U02 (K_U05; K_U17)

U03 (K_U17; K_U18)

K01, K02 (K_K05; K_K07)

K02 (K_K01)

Zakres tematów:

Podstawowa terminologia dotycząca określania efektów jakości kształcenia.

Standardy w edukacji muzycznej oraz obiektywizm i subiektywizm w ocenie efektów uczenia się muzyki.

Skale szacunkowe a testy papieru i ołówka.

Potrzeba wyjścia poza standardy poprzez użycie skal szacunkowych.

Użycie skal szacunkowych w działaniach w kolejności uczenia się muzyki i działaniach w klasie.

Typy skal szacunkowych w wykonawstwie muzycznym.

Kontekst i zawartość skal szacunkowych w wykonawstwie muzycznym.

Projektowanie skal szacunkowych w wymiarach: tonalnym, rytmicznym, ekspresji, improwizacji, techniki w wykonawstwie wokalnym i dla różnych instrumentów.

Analizowanie i interpretowanie wyników skal szacunkowych.

Zastosowanie różnych typów statystyk ― średnia arytmetyczna, odchylenie standardowe, wynik percentylowy, współczynnik korelacji.

Rozważania praktyczne związane z prowadzonymi badaniami muzycznymi.

Opracowywanie norm, ocena normatywna i idiograficzna.

Ogólna charakterystyka testów uzdolnień muzycznych E.E. Gordona ― wprowadzenie.

Audie ― zabawa ułatwiająca zrozumienie i analizę możliwości muzycznych dziecka 3―4 letniego .

Podstawowa Miara Słuchu Muzycznego (PMMA).

Średnia Miara Słuchu Muzycznego (IMMA).

Am I Musical ― część 1 i 2.

Profil Zdolności Muzycznych (MAP).

Zaawansowana Miara Słuchu Muzycznego (AMMA).

Preferencje Barwy Instrumentalnej (ITPT).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:00 - 9:45, sala 135
Ewa Zwolińska 23/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)