Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później, Warszawa 2015.
Mason J., Burton L., Stacey K., Matematyczne myślenie, Warszawa, 2005.
Nowak J., Papierowe składanki czyli technika origami w kształtowaniu pojęć geometrycznych, W: E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska (red.), Edukacja dziecka mity i fakty, Białystok 2010, s.572-581.(pdf)
Skura M., Lisicki M., Matematyka od przedszkola, ORE, Warszawa 2015. (pdf)
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Literatura: |
Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Dziecięca matematyka, Warszawa 2009.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 2008.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E, Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Warszawa 2013
Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania, Warszawa 2005.
Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki, Tom 1-2, Warszawa 1991.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - posiada wiedzę z zakresu dydaktyki matematyki popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu (K_W02 K_W18)
U01 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w przedszkolu (K_U03)
U02 - posiada podstawowe zintegrowane umiejętności w zakresie prowadzenia rozumowań matematycznych (K_U21)
K01 - dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola (K_K09)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia nastąpi poprzez:
opracowanie portfolio - wybór zadań matematycznych do poszczególnych obszarów treści programowych,
przygotowanie konspektów do zajęć z edukacji matematycznej
aktywny udział w zajęciach
prezentację zadań z wybranego obszaru treści programowych z komentarzem metodycznym (praca indywidualna lub w grupie)
|
Zakres tematów: |
• Zabawy wyrabiające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni
• Zabawy konstrukcyjne – konstrukcje płaskie i przestrzenne z wykorzystaniem różnych materiałów
• Intuicje geometryczne - rozpoznawanie, nazywanie i konstruowanie kształtów
• Rytm – ćwiczenia w skupianiu uwagi i zapamiętywaniu (szlaczki, rozety, kompozycje gniazdowe)
• Pomiar długości dowolnie wybrana miarą
• Ćwiczenia przygotowujące do pomiaru ciężaru i badania pojemności
• Rytmiczna organizacja czasu – następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
• Obserwacja zajęć matematycznych w przedszkolu z zakresu wybranych treści programowych; analiza przebiegu zajęcia z komentarzem metodycznym.
• Sporządzenie diagnozy dziecka w zakresie umiejętności matematycznych
|