Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu 1100-PW-P35MEM-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później, Warszawa 2015.
Mason J., Burton L., Stacey K., Matematyczne myślenie, Warszawa, 2005.
Nowak J., Papierowe składanki czyli technika origami w kształtowaniu pojęć geometrycznych, W: E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska (red.), Edukacja dziecka mity i fakty, Białystok 2010, s.572-581.(pdf)
Skura M., Lisicki M., Matematyka od przedszkola, ORE, Warszawa 2015. (pdf)

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Dziecięca matematyka, Warszawa 2009.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 2008.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E, Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Warszawa 2013

Gruszczyk–Kolczyńska E. Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania, Warszawa 2005.

Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki, Tom 1-2, Warszawa 1991.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę z zakresu dydaktyki matematyki popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu (K_W02 K_W18)

U01 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w przedszkolu (K_U03)

U02 - posiada podstawowe zintegrowane umiejętności w zakresie prowadzenia rozumowań matematycznych (K_U21)

K01 - dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia nastąpi poprzez:

opracowanie portfolio - wybór zadań matematycznych do poszczególnych obszarów treści programowych,

przygotowanie konspektów do zajęć z edukacji matematycznej

aktywny udział w zajęciach

prezentację zadań z wybranego obszaru treści programowych z komentarzem metodycznym (praca indywidualna lub w grupie)

Zakres tematów:

• Zabawy wyrabiające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni

• Zabawy konstrukcyjne – konstrukcje płaskie i przestrzenne z wykorzystaniem różnych materiałów

• Intuicje geometryczne - rozpoznawanie, nazywanie i konstruowanie kształtów

• Rytm – ćwiczenia w skupianiu uwagi i zapamiętywaniu (szlaczki, rozety, kompozycje gniazdowe)

• Pomiar długości dowolnie wybrana miarą

• Ćwiczenia przygotowujące do pomiaru ciężaru i badania pojemności

• Rytmiczna organizacja czasu – następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku

• Obserwacja zajęć matematycznych w przedszkolu z zakresu wybranych treści programowych; analiza przebiegu zajęcia z komentarzem metodycznym.

• Sporządzenie diagnozy dziecka w zakresie umiejętności matematycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:00 - 12:30, sala 112
Jolanta Nowak 24/24 szczegóły
2 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:00 - 12:30, sala 112
Jolanta Nowak 23/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)