Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu 1100-PW-P35MPP-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Buszkowski, I., Michalec, K. (2009). Prace plastyczne rozwijające wyobraźnię dla młodszych przedszkolaków. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”
- Jąder, M. (2005). Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Misiurska, A. (1993). Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Poradnik praktyczny dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: prezentacja technik plastycznych, realizacje praktyczne
Literatura:

- Buszkowski, I. (2008). Zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

- Cybulska-Piskorek, J. (1976). Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

- Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję…Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Novae Res – Wydawnictwo Innowacyjne.

- Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., Surma, B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.

- Łapot-Dzierwa, K., Plastyka. [online]. Dostęp z: [http://www.bc.ore.edu.pl/Content/148/Plastyka2.pdf].

- Michejda-Kowalska, K. (1981). O dziecięcej wyobraźni plastycznej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

- Natorff, A., Wasiluk, K. (1990). Wychowanie plastyczne w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Efekty uczenia się:

W01: Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu (K_W02).

U01: Student posiada podstawowe zintegrowane umiejętności w zakresie: 4) potrafi wykorzystywać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w obszarze ekspresji artystycznej (K_U21)

U02: Student posiada umiejętność tworzenia swobodnej ekspresji werbalnej (wypowiedzi ustnej i pisemnej) i niewerbalnej, ruchowej, plastycznej, muzycznej oraz interpretacji (K_U25)

K01: Student dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i przedszkola (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywny udział w zajęciach /dopuszczalna 1 nieobecność/; min. 4 „plusy” za aktywność podczas zajęć skutkują podwyższeniem oceny końcowej o pół stopnia.

• Przygotowanie do poszczególnych zajęć (posiadanie przez Studenta pomocy i przyborów plastycznych). (0-10 pkt)

• Wykonanie oraz złożenie kompletu prac praktyczno-metodycznych wykonywanych różnymi technikami: [prace wykonywane systematycznie, w ramach realizacji poszczególnych zagadnień tematycznych]. (0-10 pkt)

• Opracowanie projektu/scenariusza zajęć plastycznych dla określonej grupy wiekowej dzieci w wieku przedszkolnym oraz jego prezentacja – przeprowadzenie fragmentu zajęć [praca w grupach]. (0-10 pkt)

Za każde kryterium Student otrzymuje punkty 0 – 10.

Punktacja; skala ocen:

27 – 30 pkt: bdb

24 – 26,5 pkt: db+

21 – 23,5 pkt: db

18 – 20,5 pkt: dst+

15 – 17,5 pkt: dst

0 – 14,5 pkt: ndst

Zakres tematów:

1. Techniki plastyczne stosowane w przedszkolu: rysunkowe, malarskie, wycinankowe, graficzne i przestrzenne.

2. Planowanie i organizacja zajęć plastycznych w edukacji przedszkolnej.

3. Aktywność plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym – planowanie tematyczne.

4. Analiza prac dziecięcych - elementy poddawane analizie w dziecięcych rysunkach.

5. Ocena prac plastycznych dziecka w wieku przedszkolnym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 18:00 - 19:30, sala 132
Justyna Kosz-Szumska 24/24 szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 18:00 - 19:30, sala 132
Justyna Kosz-Szumska 23/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)