Psychologia ogólna 1100-PrS11PSO-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN. Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP. Hamer, H. (2005). Psychologia społeczna. Teoria i praktyka. Warszawa: Difin. Kozielecki, J. (2009). Nowe idee w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Liberska, H. (2017) "Klasyczne" i współczesne podejścia do wartości w psychologii. W: Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka - przedmiot, źródła, obszary i konflikty, s. 20-32 / red. Hanna Liberska, Alicja Malina, Dorota Suwalska-Barancewicz. Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Liberska, H., Malina, A., Suwalska-Barancewicz, D. (2017) (red.). Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka - przedmiot, źródła, obszary i konflikty. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. Trempała, J. (2012) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne - inne: | prezentacje multimedialne |
||
Literatura: |
Butler, G., McManus, F. (2012). Psychologia. Sopot: GWP. Liberska, H., Malina, A., Suwalska-Barancewicz, D. (2016) (red.). Zmiany w życiu współczesnych ludzi i ich konteksty. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Marszał-Wiśniewska, M., Klonowicz, T., Fajkowska-Stanik, M. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: GWP. Rathus, Spencer, A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strelau J. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Suwalska-Barancewicz, D. (2015). Znaczenie zależności interpersonalnej dla jakości bliskich relacji w dorosłości. Polskie Forum Psychologiczne, 20 (3), s. 324-341. Tavris, C., Wade, C. (2008). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
W01 definiuje przedmiot psychologii ogólnej i analizuje koncepcje człowieka istniejące w różnych nurtach i podejściach psychologicznych (K_W01) W02 definiuje termin motywacja, emocjonalność oraz procesy poznawcze, wskazuje ich źródła i znaczenie (K_W06) U01 potrafi wskazać zalety i ograniczenia różnych nurtów i podejść psychologicznych oraz ich znaczenie dla rozwoju psychologii(K_U02) U02 zna główne nurty myśli psychologicznej i potrafi wskazać ich uwarunkowania i kontekst historyczny (K_U03) K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju nauki, jaką jest psychologia, a w związku z tym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy (K_K01) K02 kieruje się zasadami etyki w różnych obszarach swojej działalności zawodowej (K_K02) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, Test wiedzy zaliczony na podstawie uzyskania przez studenta min. 60% punktów. Obowiązują treści omawiane na zajęciach i w zadanej literaturze przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Nurty i podejścia psychologiczne. Historia myśli psychologicznej. Role zawodowe i charakterystyka psychologów. 2. Osobowość. Definicje, struktura i funkcje osobowości. Rozwój podstawowych struktur osobowościowych. Zaburzenia osobowości. 3.Różnice indywidualne. Temperament, płeć, zdolności, style poznawcze, twórczość i uzdolnienia, inteligencja. 4. Afektywne i motywacje regulatory zachowania. Struktura, funkcje i związki emocji z procesami poznawczymi. Stres. Radzenie sobie ze stresem. Typy motywacji. Język i komunikacja. 5. Poznawcze regulatory zachowania - spostrzegane, uwaga, myślenie, pamięć, uczenie się. 6. Motywacja i jej znaczenie w życiu człowieka 7. Charakterystyka zaburzeń psychicznych 8. Korzenie życia społecznego – przywiązanie i miłość 9. Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej - Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Sytuacje interpersonalne. Negocjacje. Komunikacja. Konflikty. Procesy grupowe, reguły współdziałania, role w grupie. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (parzyste), 11:15 - 12:45,
sala 154 |
Dorota Suwalska-Barancewicz | 12/11 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.