Literatura uzupelniająca: |
Ciechowska M., Szymańska M. (2017). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Akademia Ignatianum, tom 1
Creswell J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: WN PWN, tom 1, rozdział 1.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: WN PWN, tom 2, rozdziały: 25, 27, 29, 34,
Juszczyk S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: UŚ
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: UMCS
Kubinowski D. (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: UMCS
Palka S. (2010). Podstawy metodologii badań
w pedagogice. Gdańsk: GWP, rozdział 5
Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, [w:] Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Pałuszyńska E. (2010). Analiza tekstu jako zdarzenia komunikacyjnego. [w:] Acta Universitatis Lodziensis, nr 17
Silverman D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
|
Literatura: |
Becker H. S. (2013). Warsztat pisarski badacza. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 3, 5.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2.
Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2, 3, 4.
Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody
i narzędzia. Warszawa: WN PNW, tom 2, rozdział 2, 5, 6, 7.
Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia
i teorie. Warszawa: WN PWN, tom 1, rozdziały 1, 2, 3
Szczepaniak K. (2012). Zastosowanie metody analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. [w:] Acta Universitatis Lodziensis, nr 42
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
K_W04
student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania danych i informacji z różnych źródeł; tworzenia wiedzy na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
K_U06
Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
K_U12
Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć role lidera w zespole.
KOMPETENCJE
K_K05
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań edukacyjnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność oraz aktywne uczestnictwo na konwersatoriach,
2. Systematyczna lektura poleconych tekstów,
3. Zrealizowanie i przedstawienie w formie pisemnej analizy treści wybranego doniesienia prasowego
4. Zaliczenie pisemne
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Planowanie projektu badań jakościowych.
• Zasady tworzenia problemów badawczych w badaniach jakościowych.
• Metody doboru próby i selekcji materiałów badawczych, ich podstawowe rodzaje.
• Jakość w badaniach jakościowych.
3. Jakościowe metody zbierania i analizy danych: wywiad swobodny, jakościowa analiza treści, obserwacja etnograficzna.
4. Zasady sporządzania raportów pisemnych z badań jakościowych.
5. Ćwiczenia w zakresie jakościowej analizy treści.
|