Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jakościowe badania pedagogiczne 1100-P1JB-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://www.ukw.edu.pl/pracownicy/strona/spychalska_stasiak/
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Ciechowska M., Szymańska M. (2017). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Akademia Ignatianum, tom 1
Creswell J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: WN PWN, tom 1, rozdział 1.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: WN PWN, tom 2, rozdziały: 25, 27, 29, 34,
Juszczyk S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: UŚ
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: UMCS
Kubinowski D. (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: UMCS
Palka S. (2010). Podstawy metodologii badań
w pedagogice. Gdańsk: GWP, rozdział 5
Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, [w:] Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Pałuszyńska E. (2010). Analiza tekstu jako zdarzenia komunikacyjnego. [w:] Acta Universitatis Lodziensis, nr 17
Silverman D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN


Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Becker H. S. (2013). Warsztat pisarski badacza. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 3, 5.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: WN PWN, rozdział 1, 2, 3, 4.

Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody

i narzędzia. Warszawa: WN PNW, tom 2, rozdział 2, 5, 6, 7.

Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia

i teorie. Warszawa: WN PWN, tom 1, rozdziały 1, 2, 3

Szczepaniak K. (2012). Zastosowanie metody analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. [w:] Acta Universitatis Lodziensis, nr 42

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W04

student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania danych i informacji z różnych źródeł; tworzenia wiedzy na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

K_U06

Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

K_U12

Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć role lidera w zespole.

KOMPETENCJE

K_K05

Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność oraz aktywne uczestnictwo na konwersatoriach,

2. Systematyczna lektura poleconych tekstów,

3. Zrealizowanie i przedstawienie w formie pisemnej analizy treści wybranego doniesienia prasowego

4. Zaliczenie pisemne

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Planowanie projektu badań jakościowych.

• Zasady tworzenia problemów badawczych w badaniach jakościowych.

• Metody doboru próby i selekcji materiałów badawczych, ich podstawowe rodzaje.

• Jakość w badaniach jakościowych.

3. Jakościowe metody zbierania i analizy danych: wywiad swobodny, jakościowa analiza treści, obserwacja etnograficzna.

4. Zasady sporządzania raportów pisemnych z badań jakościowych.

5. Ćwiczenia w zakresie jakościowej analizy treści.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:15 - 13:30, Budynek główny, sala 153
Justyna Spychalska-Stasiak 44/ szczegóły
2 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
Justyna Spychalska-Stasiak 0/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)