Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szczegółowa: Diagnoza w resocjalizacji 1100-P-R1DSD-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Jarosz, E. (2001). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice
- Pytka L. (2001), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: brak
Literatura:

- Wysoka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa,

- Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna. Kraków,

- B. Urban, J. M. Stanik (red.) Resocjalizacja t. 1. (2007), Warszawa,

- Guzik-Tkacz M. (2011), Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa,

- E. Jarosz., E. Wysoka (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa,

- Jarosz E., Diagnoza sytuacji szkolnej (w) Pilch T. (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI w., 2003, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W01, W02, U01, K01

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne - W01, W02

Ocena prezentacji wybranych tematów - U01, K01

Zakres tematów:

1. Obszary i modele diagnozy resocjalizacyjnej.

2. Kontakt diagnostyczny (cechy kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania kontaktu diagnostycznego, techniki podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego).

3. Podstawowe zasady diagnozy niedostosowania społecznego.

4. Czynniki utrudniające optymalny kontakt diagnostyczny łącznie ze stawianiem oporu przez podopiecznego (źródła oporu, sygnały oporu, techniki radzenia sobie z oporem).

5. Kompetencje, zdolności i umiejętności diagnosty oraz reakcje diagnosty wspomagające utrzymanie kontaktu diagnostycznego.

6. Podstawowe mechanizmy zaburzające proces diagnostyczny (błędy wynikające ze specyficznych ze specyficznych właściwości procesu diagnozy; wadliwe nastawienia i postawy diagnosty wobec osoby diagnozowanej i procesu poznania; warunki określające prawidłowy przebieg procesu diagnostycznego).

7. Płaszczyzny diagnozy resocjalizacyjnej (płaszczyzna biologiczna, psychologiczna i społeczna).

8. Diagnoza środowiskowa jako ocena środowiska życia jednostki z uwzględnieniem roli rodziny, szkoły i grup rówieśniczych.

9. Diagnoza niedostosowania (podstawowe zasady diagnozy niedostosowania społecznego; pojęcie niedotowania społecznego; etiologia niedostosowania społecznego, rodzaje niedostosowania społecznego, symptomatologia niedostosowania społecznego; zaburzenia w funkcjonowaniu jednostek; charakterystyka osobowości dojrzałej i niedojrzałej – kryteria diagnostyczne).

10. Wybrane techniki i narzędzia stosowane w diagnozie zaburzeń w zachowaniu oraz w diagnozie niedostosowania społecznego.

11. Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego – charakterystyka.

12. Diagnoza skłonności jednostek do przemocy i zachowań agresywnych.

13. Diagnoza wybranych problemów funkcjonowania rodziny – rodzina z problemem alkoholowym, rodzina z problemem wykorzystywania seksualnego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:00, sala 241
Żaneta Freund 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)