Literatura uzupelniająca: |
Herzberg, M. (2015) Diagnozowanie postaw uczniów wobec zachowań agresywnych. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 152-167.
Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014) Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. (Część I, r. 3, Część III, r. 5). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Krajewska, K., Franczyk, A. (2005). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami a zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls, s. 54-58, 84-88, 119-124, 154-160 (arkusze obserwacyjne dzieci w wieku przedszkolnym).
Zabłocka M. (2009) Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości. W: Deptuła M. (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA, s. 149-166 – pytania do rozmowy z rodzicem.
|
Literatura: |
Czub M. (2014) Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. (red). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. Rozdziały: 1,2,4,5,6.
Deptuła M., Misiuk A. (2016) Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: PWN. Rozdziały: 3, 5.
Deptuła, M. (2015). Poznawanie społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach IV-VI. Studia Edukacyjne, nr 37, s. 61-76.
Geller S. Król M. (2005) Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostyczym. W : Szustrowa, T. (red.) (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Aneks
Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. (r. 2, s. 29-48, r. 3, s. 51-76, r. 10, s. 314-321). Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Mielcarek M., Ratajczak A. (2014) Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
Misiuk, A. (2015). Porównanie procedur analizy wyników uzyskanych za pomocą klasycznej techniki Moreno. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 234-248.
Potorska A. (2016). Przegląd narzędzi do badania kontekstu rozwoju dzieci do lat trzech. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, tom 19, nr 4(76), s. 115-135.
Suchańska A. (2007) Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Warszawa: WAiP, Część III: rozdziały 2,3,4.
Szustrowa, T. (2005) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Rozdziały 1,2,4.
|
Efekty uczenia się: |
W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego i przykładowe narzędzia badawcze możliwe do zastosowania w diagnozie warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym, w klasach I-III i IV-VIII. [K_W12]
W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]
K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]
|
Zakres tematów: |
1.Rozwijanie wiedzy dotyczącej zasad etycznych prowadzenia badań z udziałem dzieci; rozwijanie umiejętności procedur badawczych z zachowaniem zasad etycznych.
2.Rozwijanie umiejętności budowania kontaktu diagnostycznego i prowadzenia rozmowy diagnostycznej.
3.Projektowanie planu diagnozy kontekstu rozwoju psychospołecznego dzieci w różnym wieku wychowujących się w różnych środowiskach w oparciu o teorię rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona oraz koncepcję rozwoju społecznego Anny I. Brzezińskiej.
3.1. Zastosowanie w projekcie diagnozy techniki wywiadu z rodzicami i/lub opiekunami dziecka; rozwijanie wiedzy w zakresie części wywiadu, zasad zadawania pytań; rozwijanie umiejętności budowania pytań i ich zadawania.
3.2. Zastosowanie w projekcie diagnozy kontekstu rozwoju psychospołecznego techniki obserwacji pośredniej i/lub bezpośredniej. Rozwijanie umiejętności doboru zmiennych do badania, kategorii obserwacji, budowania wskaźników i skali oceny – opracowanie scheduły obserwacyjnej.
4.Analiza gotowych narzędzi do diagnozy kontekstu rozwoju psychospołecznego dzieci w różnym wieku.
5.Wybrane techniki socjometryczne – Plebiscyt Życzliwości i Niechęci, Technika „Zgadnij kto?”. Zasady prowadzenia badań socjometrycznych.
|